Hallo,
Ik heb hier op het forum al wat zitten rondzoeken, maar een echt duidelijk antwoord op volgende vraag heb ik nog niet gevonden :
het gaat om een levensverzekering (junior invest plan fortis) waarbij verzekeringsnemer en verzekerde en begunstigde 3 verschillende personen zijn.
Concreet :
verzekeringsnemer = opa (75 jaar)
verzekerde = papa (zoon van opa; 40 jaar)
begunstigde = kleinkind (zoon van papa; 3 jaar)
Nu vroeg ik mij af wat er gebeurt in het geval de verzekeringsnemer als eerste komt te overlijden (gezien het leeftijdsverschil tussen nemer en verzekerde is dit een redelijk realistische veronderstelling). Gaat het opgebouwde kapitaal dan :
onmiddellijk naar kleinkind,
of keert het terug naar de nalatenschap van de verzekeringsnemer zodat de begunstigde er eigenlijk nooit iets van gaat zien,
of loopt het contract verder tot op de eindvervaldag (of overlijden verzekerde), waarbij het geld op eindvervaldag naar het kleinkind gaat ?
Moeten er onderweg niet ergens successierechten betaald worden, door wie en wanneer ?
In de algemene voorwaarden staat letterlijk :
"indien de verzekeringsnemer en de verzekerde niet dezelfde persoon zijn, zal op het moment van het overlijden van de verzekeringsnemer geen verzekeringsprestatie worden uitgekeerd. In dat geval loopt het contract verder."
En in het contract staat letterlijk :
"ingeval van overlijden van de nemer voor het einde van het contract wordt het recht op afkoop overgedragen aan de hierboven vermelde begunstigde vanaf zijn meerderjarigheid"
Wil dit dan zeggen dat het contract blijft lopen tot meerderjarigheid van de begunstigde en dat die op dat moment het contract kan afkopen (met de uiteraard daaraan verbonden kosten).
Er staat ook nergens beschreven wie na het overlijden de eigenaar wordt van het contract.
En om het allemaal (voor mij dan toch) nog wat ingewikkelder te maken is er ook nog een testament van de verzekeringsnemer waarin hij zijn 'vrij beschikbare deel' (of hoe heet dat in vaktermen) aan een van zijn kinderen toebedeelt (dus niet de begunstigden van de levensverzekeringscontracten, wel de verzekerde) ? Ik dacht altijd dat zo van die levensverzekeringscontracten aan niet-reservataire erfgenamen het vrij beschikbare deel niet mogen overschrijden, maar in dit geval is er via testament al beslist naar wie het vrij beschikbare deel moet gaan. Wil dit dan zeggen dat die levensverzekeringscontracten die er voor de kleinkinderen zijn, eigenlijk zinloos zijn ?
Alle verduidelijkingen in deze situatie zijn heel erg welkom. Want bij het nakijken van die contracten enzo beginnen we te vrezen dat opa zijn opzet (de kleinkinderen een leuke som te kunnen geven/nalaten als ze 24 zijn) op die manier eigenlijk niet kan volbracht worden.