Borg staan voor een kredietlening.

archery
Topic Starter

Borg staan voor een kredietlening.

#1 , 26 mar 2014 10:17

Enkele jaren geleden tekende ik om borg te staan voor mijn toenmalige vriend (nu ex-vriend) zijn woning. Ik betaal echter niets voor de afbetaling van de lening van zijn woning. Hij betaalt alles alleen. De terugbetaling eindigt in 2030.
Bij het tekenen van deze borg verklaar ik mij
'hoofdelijk en ondeelbaar met hem te verbinden tot naleving van de bepaling van gemelde akte en tot terugbetaling van alle bedragen welke uit hoofde van voormelde akte aan Centea verschuldigd zijn of te eniger tijd verschuldigd zouden worden'.
Graag zou ik zelf een huis kopen, maar vermits ik hier borg voor sta gaat dat niet. Hoe geraak ik hieraf ?? Is er een juridische manier om afstand te kunnen nemen van die borg?
Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 26 mar 2014 12:14

Centea - of zijn opvolger - zal pas akkoord gaan om uw borg vrij te geven als zij vaststellen dat de andere borgen , vb. hypotheek en de terugbetalingsmogelijkheden , voldoende zijn om de lening te waarborgen. Uw vriend kan eventueel voor een andere borg zorgen. U kan steeds bij Centea ( Crelan?) de vraag stellen.
U zal nu wel begrijpen dat u destijds een beetje lichtzinnig hebt gehandeld door die borgstelling te tekenen. Hij was uw vriend , u woonde waarschijnlijk samen, maar boven alles was hij jurisdisch een vreemde. In het slechtste geval kan u veel moeten betalen , zonder iets in de plaats te krijgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mar 2014 11:50

U hebt inderdaad zeer lichtzinnig getekend, vrees ik. Als uw ex-vriend tussen nu en 2030 beslist om op een bepaald moment niet meer te betalen, komt men bij u aankloppen! U draagt dus nog 16 jaar een zeer zwaar risico mee (het bedrag dat men bij u kan opeisen wordt weliswaar ieder jaar kleiner zolang uw ex-vriend betaalt, maar toch).

Ik hoop dat de relatie met uw ex-vriend nog goed genoeg is zodat jullie die borgstelling samen kunnen laten veranderen. Als hij dit niet wil, denk ik niet dat je hieronder uit kan. Laat ons hopen dat ik hier verkeerd ben, en dat er een expert toch nog een oplossing kan aanrijken. Maar moest ik van u zijn, ik zou eens gaan praten met uw ex-vriend om dit te bespreken en te laten wijzigen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

archery
Topic Starter

#4 , 28 mar 2014 08:18

Dank voor de reacties.
Centea is idd nu Crelan. Ik ben me bewust van de gevolgen en de mogelijke gevolgen van deze borg. Wat kan ik doen als mn ex vriend ieder contact van mij negeert, ook als ik al een aangetekende brief heb verzonden in de hoop op een goede samenwerking. Naar het vredegerecht gaan voor een verzoeningspoging? Ik weet dat een andere oplossing ook is als hij iemand vindt die mijn plaats kan innemen, maar dit is echter niet zo. Is het vredegerecht een goede oplossing?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 mar 2014 09:09

Het vredegerecht kan niet zomaar een getekend contract nietig verklaren. U hebt getekend dat u borg wou staan. Ik zou niet zo meteen weten hoe je die overeenkomst kan verbreken.

Wat zou uw verdediging zijn op het vredegerecht? "Ik heb toen wel getekend, maar ben nu van gedacht veranderd"? Da's niet voldoende als argumentatie, hoor.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Archief”