Tablet en garantie.

mava105
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Re: Tablet en garantie.

#1 , 26 feb 2014 15:53

Waarom neem je zelf eens niet rechtstreeks contact op met de fabrikant?
Ik ga NOOIT met een defect toestel terug naar de winkel, maar contacteer gewoon de fabrikant (zijn Belgische zetel uiteraard) Iedere maal hebben ze me al kunnen helpen via mail als het een instellingsprobleem was. Slechts één maal moest ik het toestel meegeven met een koeriersbedrijf dat ze zelf hadden gestuurd, en ze bezorgenden het via dezelfde weg weer terug, en dit amper 3 dagen later al.
Een verkoper in een Electro winkel weet soms nog niet hoe het toestel aan te schakelen. :mrgreen:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 26 feb 2014 21:02

Waarom neem je zelf eens niet rechtstreeks contact op met de fabrikant?
Ik ga NOOIT met een defect toestel terug naar de winkel, maar contacteer gewoon de fabrikant (zijn Belgische zetel uiteraard) Iedere maal hebben ze me al kunnen helpen via mail als het een instellingsprobleem was. Slechts één maal moest ik het toestel meegeven met een koeriersbedrijf dat ze zelf hadden gestuurd, en ze bezorgenden het via dezelfde weg weer terug, en dit amper 3 dagen later al.
Een verkoper in een Electro winkel weet soms nog niet hoe het toestel aan te schakelen. :mrgreen:
Dat is de vestandigste weg die je kunt volgen, alle grote merken kun je met een Belgisch tel nr berijken te vinden op hun website. Natuurlijk als je onbekende merken koopt kun je u aan onaangename zaken verwachten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.demoor

#3 , 27 feb 2014 08:41

“Art.1649bis...§ 2. Voor de toepassing van deze afdeling wordt verstaan onder :...5° " garantie " : elke door een verkoper of producent tegenover de consument aangegane verbintenis om de betaalde prijs terug te betalen, of om de consumptiegoederen te vervangen of te herstellen, of om er zich op enigerlei wijze om te bekommeren, indien de goederen niet overeenstemmen met de beschrijving in het garantiebewijs of in de desbetreffende reclame...Art.1649septies.§ 1. Elke garantie is bindend voor diegene die haar biedt volgens de in het garantiebewijs en de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Onverminderd voornoemde ‘garantie’ geldt volgende wettelijke vrijwaringsplicht : “Art.1649quater.§ 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering...§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van ZES MAANDEN vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.Art.1649quinquies § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper…te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2,hetzij...ontbinding van de overeenkomst...”(B.W.).

‘Op 04/01/2014 kocht ik een tablet bij een gekende elektro-keten’

Maak toepassing van voornoemde wettelijke vrijwaringsplicht vooraleer de zes maanden verstreken zijn. Stel daartoe uw verkoper aangetekend in gebreke met gedetailleerde chronologische opsomming van de feiten die het gebrek aantonen. Deel uw verkoper daarin mee dat u zich hiermee niet beroept op enige conventionele garantie.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Sirius_Legal
Contacteer: Website

#4 , 27 feb 2014 10:00

Beste,

Hierboven staat al heel wat nuttige info.

Ik wil enkel nog even meegeven dat de wettelijke garantie verleend moet worden door de verkoper. Binnen de eerste zes maanden na de aankoop moet de consument daarbij niet bewijzen dat een defect buiten zijn toedoen valt. Daarna moet je wel zelf bewijzen dat je niks verkeerd gedaan hebt met het toestel.

Je hebt recht op, naar je eigen keuze: omruiling, terugbetaling of herstelling. Bijkomende schadevergoeding kan, maar dan moet je je schade bewijzen.

Niet laten afschepen en verwijzen naar de wet. Dreigen met publiek maken van je klacht en/of inschakelen Test Aankoop of advocaat wil ook wel eens helpen.

Veel succes.

Sirius Legal.
"It's not what you look at that matters, it's what you see" (Henri D. Thoreau)

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 feb 2014 14:19

Johan, kan je me even een PB-tje sturen met merk en type van tablet? Een vriend van me heeft een winkel die zowat alle merken verkoopt. Ik wil wel eens navragen of dit een veel voorkomend probleem is bij dat merk en type.

Ik koop zelf al mijn spullen bij deze persoon. Misschien is het omdat ik hem al héél lang ken, maar service is er meer dan uitstekend (heb ik ook al gehoord van andere klanten trouwens). Maar ja, die "kleine zelfstandigen" moeten wel ergens het verschil maken met de grote ketens, uiteraard...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#6 , 27 feb 2014 15:24

Ik heb meer dan 25 jaar zelfstandige geweest als computer winkel, heb steeds merken verkocht waar ik wist dat ze toch een degelijke naservice gaven en nooit problemen gekent.
Bij laptops, schermen en printers van grote merken geeft de fabrikant steeds waarborg aan de klant. Is ook aan de klant het toestel te registreren, op elke laptop is er een ikoon waar je moet opklikken en zo dit eenvoudig te kunnen registreren. Kwam er een klant waar ik echt zag dat er hardware problemen waren belde ik als service de fabrikant op in naam van de klant, met het serial nr wisten ze daar dan onmiddelijk over welk toestel het ging. Na enkele instructies van de helpdesk werd er dan besloten het toestel op te halen en werd er een dag en uur afgesproken wanneer het toestel kon opgehaald worden bij de klant thuis, waar het ook na afspraak en na enkele dagen het herstelde toestel terug gebracht werd.
Bij printers gaat dit ietwat anders daar stellen ze enkele punten voor waar je u toestel kunt binnen brengen na een afspraak vaznaf welke dag, u geeft u oud toestel af en u nieuw kun je direct meenemen. Als je u toestel gekocht hebt in een keten en je doet het daar binnen voor herstelling heb je het min 1 maand kwijt, dit door de vele tussen stappen, van keten naar hoofdketen daar naar fabrikant en omgekeerd.
Dus heb je problemen doe de moeite om de helpdesk van de fabrikant te contacteren waar je het ook mag gekocht hebben.

sloeberken

#7 , 28 feb 2014 15:53

@Johan ik weet waar ik over spreek en dan vooral IT toestellen, Waar je die ook koopt en ze moeten hersteld worden moet het steeds naar het herstel punt van de fabrikant.
Verkoper mag het toestel niet openen of de waarborg vervalt. Merken als Acer, Asus, Samsung, MSI en Medion werken momenteel met een en hetzelfde herstelpunt voor Belgie in Nederland.
Is altijd de fabrikant die beslist of het onder waarborg is of niet. Waarom is er bij ieder toestel een waarborg papier bij van de fabrikant.

Bron fod economie :
Wat voorziet de wet inzake de commerciële garantie?

De commerciële garantie kan zowel worden geleverd door de eindverkoper als door de fabrikant.
De commerciële garantie verbindt diegene die ze levert.
De commerciële garantie moet vermelden dat er buiten deze garantie ook een wettelijke garantie bestaat.
De commerciële garantie moet een bepaald aantal essentiële gegevens zoals de garantieduur, haar geografisch toepassingsgebied en de naam en het adres van diegene die de garantie aanbiedt vermelden.

Hier heb je een voorbeeld : http://www.acer.be/ac/nl/BE/content/service" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.samsung.com/be/support/warra ... Y.WARRANTY" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Consumenten Koop”