Ik heb een onverwacht probleem mbt poetsen van de gemene delen.
Per verdieping zijn er twee appartementen en één gemeenschappelijke hal waar de lift is.
Tot op heden werd het gebouw wekelijks gepoetst door een bedrijf. De meeste mede-eigenaars vonden dat te duur. De AV heeft beslist dat per verdieping het onderhoud van die hal afwisselend gedaan wordt door de bewoners van de twee apparementen.
Als verhuurder stelt dit me nu voor een probleem aangezien de alleenstaande huurder van mijn appartement wegens hoge ouderdom niet meer zelf kan poetsen.
Voor het poetsen doet hij beroep op een poetsvrouw via zijn mutualiteit. Maar die mag niet in de gemene delen poetsen, enkel binnen in het appartement van de huurder.
De bewoner-eigenaar van het andere appartement op dezelfde verdieping heeft nu klacht neergelegd bij de syndicus omdat mijn huurder zijn beurtrol niet waarneemt. De vertrouwenspersoon van mijn huurder reageert daarop dat het huurcontract de huurder geenszins verplicht tot het poetsen van de gemene delen.
En ik vind geen poetsvrouw/poetsbedrijf die om de 14 dagen die vier vierkante meters willen poetsen.
Ik heb nu op mijn beurt de syndicus erop gewezen dat de statuten van het gebouw enkel spreken van verplichte bijdrage in de kosten van het poetsen, maar geenzins het zelf moeten poetsen verplicht maken.
Bestaat er rechtspraak of wetgeving ivm het verplichten van eigenaars/bewoners om de gemene delen (al of niet volgens een beurtrol) te poetsen?
Mijn buikgevoel vertelt me dat dit niet kan....en dat zelfs de burgerlijke aanprakelijkheid van de VME kan betrokken zijn ingeval van ongevallen tijdens deze doe-het-zelf activiteiten.