Dank voor jullie antwoorden.
@Roharro,
Op de productfiche (website van fabrikant) staat o.a. : “Compacte tweetraps blauwevlambrander met open of gesloten werking.”
Kan het dat uw opmerking over “ketels van het dichte type” daar naar verwijst ?
Hoe dan ook ; op de afleveringsbon van de leverancier staat naast het typenummer van de ketel de vermelding “open”.
----------------------
@Chantika,
Het betreft een ketel van het merk Viessmann, op de leveringsbon beschreven als volgt :
Vitoladens 300-C BC3 23,5 kW open
http://www.viessmann.be/nl/woningen/Pro ... 300-C.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Op de website van de fabrikant zie ik een afbeelding van afvoer met witte buis, maar die is er bij ons niet.
Er zijn wel 2 openingen voorzien, maar alleen op deze van links is een (zilverkleurige) buis aangesloten.
-----------------------
Ons huis is 60 jaar oud, en mijn man ik kochten het ongeveer 20 jaar geleden. De huidige stookketel werd op dezelfde plek geplaatst als de vorige. Namelijk in een hoek palend aan 2 binnenmuren in een bergruimte van 3,5 X 3,5 m. Er is slechts 1 buitenmuur. Door allerlei buizen en leidingen die door de vorige bewoners geplaatst werden, lijkt het (volgens mijn man) niet haalbaar om verse luchttoevoer op de schouw aan te sluiten.
Ik ben mij ervan bewust dat het nodig is om het stooklokaal goed te verluchten, zowel voor de goede werking van onze stookketel, als voor onze gezondheid (CO-vergiftiging).
Ik heb dan ook al contact genomen met een firma die een verluchtingsrooster in de buitendeur zou kunnen plaatsen. Ik moet bijgevolg snel een beslissing kunnen nemen ivm het type rooster : mag ik een afsluitbaar rooster nemen ?
Vóór ik mijn bericht op dit forum plaatste, had ik al veel opgezocht op allerlei websites en fora, maar ik heb geen antwoord gevonden.
Daarom nogmaals mijn vraag, in de hoop dat iemand mij kan helpen.
“Bestaat er een wetgeving die ons kan verplichten om een niet-afsluitbare verluchting te plaatsen?”
Volgens de onderhoudstechnicus mag deze niet kunnen afgesloten worden.
Dit zou te maken hebben met de norm NBN 61-002.
Maar ik dacht dat deze norm alleen bedoeld is voor nieuwbouw en renovatie met bouwvergunning.