Onderhoudsgeld maandelijks iets te laat

Dolby2005
Topic Starter

Onderhoudsgeld maandelijks iets te laat

#1 , 09 jan 2014 13:40

Door omstandigheden buiten mijn wil, kan ik het onderhoudsgeld niet op tijd betalen. De datum die in het vonnis bepaald is, haal ik niet en daarom ben ik elke maand zo’n 10 dagen te laat. Ik betaal dus wel elke maand, maar iets later dan voorzien.
Wat kunnen daar de consequenties van zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2014 14:00

Hoelang is dat al?
Kan tegenpartij daar mee leven?
Is er communicatie over geweest?

Dolby2005
Topic Starter

#3 , 09 jan 2014 14:24

Drie maanden.
Tegenpartij kan daar absoluut niet mee leven en dreigt met juridische stappen. Maar als ik het geld echt niet heb, kan ik het ook niet storten...

Reclame

leeuwke1969

#4 , 09 jan 2014 16:41

in principe moet je inderdaad betalen volgens wat in eot of vonnis is overeengekomen. In het vonnis van mijn man stond dat hij op de eerste van de maan de alimentatie moest storten, maar dit lukte niet. Hij betaalde altijd na ontvangst van zijn loon, en dat was tegen de 10e. Zijn ex was daar ook over aan het morren, maar aangezien hij altijd betaalde zelfs een beetje te laat, maar dan wel op regelmatige tijdstippen ipv de 1e bv de 10e van de maand, werd daar geen gevolg aan gegeven. Ik zou daar niet te zwaar aan tillen hoor. Zorg gewoon dat je je uittreksels goed bijhoudt zodat je het indien nodig kan tonen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jan 2014 18:19

Of probeer het toch op een andere manier vroeger te betalen.

Dolby2005
Topic Starter

#6 , 13 jan 2014 11:23

Wat kan de tegenpartij juridisch doen? Deurwaarder sturen en de kosten op mij verhalen? Dagvaarden en ook mij de kosten laten betalen? Want zulke zaken wil ik uiteraard allemaal vermijden.

Ik heb het geld echt niet eerder.

Mariette

#7 , 13 jan 2014 13:28

Ik heb het geld echt niet eerder.
U kan toch proberen om maandelijks een deel van het bedrag opzij te leggen, tot U éénmalig het bedrag apart heeft. Vanaf dan betaalt U dat gespaarde bedrag, en spaart het nieuwe bedrag tot op het einde van de maand voor uw volgende betaling van onderhoudsgeld.
het is dus een éénmalige moeite.

Dolby2005
Topic Starter

#8 , 15 jan 2014 11:24

Zo simpel is het spijtig genoeg niet.

Het komt er op neer dat ik het geld echt niet heb en dit om redenen buiten mijn wil om. Het zijn niet altijd de alimentatiebetalers die van slechte wil zijn, soms zijn de alimentatie-ontvangers echt wel uit om iemand kapot te maken gewoon om kapot te maken. Maar dat is een discussie die ik hier niet wil voeren en te ingewikkeld is.

Mijn vraag is nog steeds:wat kan de tegenpartij juridisch doen? Ik kan echt geen extra juridische kosten betalen.

leeuwke1969

#9 , 15 jan 2014 13:56

in principe heb je geen achterstand, maar betaal je tijdens de maand iets te laat. Ik vraag mij af het er gevolg zal gegeven worden als er juridische stappen zouden ondernomen worden. Probeer zo stipt mogelijk te betalen. Van mijn man moet de alimentatie in principe ook de 1e van de maand betaald worden, maar hij betaalt rond de 10e als zijn loon er op staat. Moest ik van kwade wil zijn, dan kon ik maandelijks mijn ex voor de rechtbank dagen. Hij heeft nog nooit op tijd betaald, maar zolang hij heeft betaald tegen het einde van de maand, is het voor mij ok. De ene maand is ook al wat makkelijker dan de andere. Ik zou mij geen zorgen maken hoor, ik denk dat ze je gewoon probeert op stang te jagen.

Terug naar “Echtscheiding”