gemeentebelastingen

meesje
Topic Starter

gemeentebelastingen

#1 , 04 jan 2014 13:24

Mijn zoon woont een vijftal jaar alleen. Hij is de enige gedomicilieerde in de woning die hij betrekt.

Sedert al die jaren heeft hij nog nooit een aanslagbiljet van de gemeente noch van de provincie ontvangen mbt de algemene gemeentebelasting, provinciebelasting, belasting op huisvuil, enz. (jaarlijks aangifteformulier inkomstenbelasting komt wel correct toe). Volgens het gemeentelijk belastingsreglement moet men voor die belastingen zelf geen aangifte doen vermits de gemeente zelf over alle gegeven beschikt om die belastingen in te kohieren.

Intussen heeft hij reeds een relatief belangrijke som "uitgespaard". Aangezien belastingen moeten ingekohierd zijn uiterlijk 31 juni van het jaar volgend op het dienstjaar waarop ze betrekking hebben, veronderstel ik dat ze nooit meer dan één jaar kunnen teruggaan in de tijd en voor de jaren die daaraan voorafgaan niets meer kan worden gevorderd?
Waar een weg is is een wil.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jan1978

#2 , 04 jan 2014 14:13

Geachte heer / mevrouw,

Als ik van uw zoon was dan zou ik toch eens informeren bij de stadsdienst, als hij over internet beschikt dan kan hij dit melden op de belgische site financien.
Ga er nooit vanuit dat men niet terug gaat in de tijd.
Voor het zelfde geld komt dit ooit aan het licht of is er iets mis met de postverdeling en komen zijn aanslagbiljetten ergens anders toe.
Als de belastingen nooit betaald zijn dan kan het zijn dat men hem registreerd als wanbetaler met als gevolg dat hij wel eens geseind kan staan.
Beste wat hij kan doen is naar de bevolkingsdienst van zijn woonplaats gaan en het laten controleren of alles daar in orde is.
Als alles in orde is dan gebeurd de rest van zelf.
Volgende vraag:
1) Toen hij was verhuisd heeft hij dit gemeld op de dienst bevolking?
2) Heeft hij na de melding het bezoek gehad van de wijkagent?
3) Heeft hij achteraf een uitnodiging gehad van de dienst bevolking om met de uitnodigingsbrief gehad en is hij met de uitnodigingsbrief, identiteitskaart+code , rijbewijs + inschrijvingsbewijs van de wagen terug naar de dienst bevolking gegaan.
Als hij al deze stappen heeft doorlopen dan worden de belastingen automatisch op de hoogte gebracht.
Ofwel is er iets misgelopen bij de dienst bevolking, heeft de wijkagent niet kunnen constateren dat hij daar woont of heeft hij vergeten de melding te maken van zijn nieuw adres bij de bevolkingsdienst van zijn nieuw verblijfplaats.
Gouden raad zorg zelf dat dit zo vlug mogelijk in orde komt om erger te vermijden, ga nooit vanuit het zal wel goed komen want zo zijn de meeste problemen ontstaan die men zelf kan oplossen.

Mvgr. jan1978

meesje
Topic Starter

#3 , 04 jan 2014 17:17

Mijn zoon heeft vijf jaar geleden alle formaliteiten correct doorlopen hoor.
Inlezen van zijn eiD kaart toont immers het juiste adres aan.
Ook het Rijksregister online gecontroleerd en daar staat ook alles correct geregistreerd.
Van de federale overheid ontvangt hij ook alles correct op zijn adres (jaarlijkse belastingsaanslag,enz.) alsook van Vlaams Gewest (autobelasting). Ook van de gemeente voor andere zaken (kiespapieren, uitnodiging vervanging identiteitskaart, reispassen ook geen probleem).
Blijkbaar weet de gemeenteontvanger hem niet wonen! Idem voor provinciale belastingen, daar krijgt hij ook geen aanslag voor...

Heeft het reeds tweemaal meegedeeld bij de gemeente en daar zegt men tweemaal dat hij niets moet doen want dat het automatisch in orde komt. Maar na vijf jaar nog steeds niet...
Aangezien voor deze belastingen geen aangifte moet worden gedaan door de belastingsplichtige zou het nogal straf zijn dat hij beschuldigd kan worden van wanbetaling.
Een belasting die niet is ingekohierd kan toch niet opgeeist worden? Laat staan dat er van wanbetaling sprake kan zijn.....
Waar een weg is is een wil.

Reclame

wanton

#4 , 04 jan 2014 18:33

Niet zelf achter zo'n automatsche belasting lopen
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Andere”