garage in bruikleen gekregen maar hij verhuurd het...

carvoeiro
Topic Starter

garage in bruikleen gekregen maar hij verhuurd het...

#1 , 11 dec 2013 15:56

Hopelijk kan ik hier geholpen worden,

Moeder verkocht winkel 3 jaar geleden en nieuwe eigenaar mocht de garage in bruikleen hebben voor 10 jaar... Eigenaar heeft ondertussen het pand verhuurd EN de garage die hij in bruikleen heeft gekregen verhuurd hij erbij. Volgens de huurder staat dit vermeld in het huurcontract. Kan dit en mag dit? Bestaat er een wettekst?

Veel dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 11 dec 2013 16:54

Zolang de tien jaar niet verstreken zijn en er in het contract geen verbod op onderverhuur is kan het zijn dat de eigenaar in zijn recht is. Dat hangt namelijk af van de wijze waarop het gebruiksrecht gedurende tien jaar in de akte omschreven is. Is het mogelijk deze clausule hier eens over te nemen?

carvoeiro
Topic Starter

#3 , 11 dec 2013 19:35

de verkopers verklaren tevens de eigenaar te zijn van de garage gelegen... die paalt aan bij het verkocht goed.
de verkopers verlenen hierbij aan de kopers, of hun rechtsopvolgers, overeenkomstig artikelen 1875 en volgende van het burgerlijk wetboek, het kosteloos gebruik van dit perceel grond met erop staande garage.
Beide partijen verklaren en bevestigen dat het hier een kosteloze bruikleen betreft, dat de koper geen betaling heeft gedaan of enige prestatie heeft verstrekt met het oog op het afsluiten van een huidige overeenkomst en dat in de toekomst geen enkele betaling of tegenprestatie verstrekt moet worden door de gebruiker.
De kopers verbinden zich ertoe het in bruikleen gegeven onroerend goed te onderhouden en het bij het einde van de bruiklening terug te geven zonder enige vergoeding.
Deze bruiklening wordt toegestaan en aanvaard voor een termijn van 10 jaar ingaand op heden en zal van rechtswege eindigen op 10 Oktober 2020. Indien de gebruiker na het verstrijken van gemelde termijn in het bezit zou blijven van het beschreven goed zal dit verder gelden als een kosteloze bruikleen voor onbepaalde duur, die een einde neemt op verzoek van de ene of andere partij, drie maanden na een opzegging gedaan met aangetekende brief.
Beide partijen verklaren af te zien van de mogelijkheden in artikel 1889 en 1890 van het burgerlijk wetboek.

VOILA... ik heb terwijl nog een vraagje, de eigenaar heeft het voorkooprecht. Kunnen we dit ongedaan maken wanneer ons moeder een schenking doet aan haar kinderen of het aan ons verkoopt en zij het vruchtgebruik behoudt? ( het gaat over haar woning die naast de verkochte eigendom ligt)

Reclame

carvoeiro
Topic Starter

#4 , 14 dec 2013 06:07

blijkbaar te ingewikkeld vrees ik

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 dec 2013 11:44

Tenzij er in de bruikleenakte beperkingen zijn voorzien (niet verhuren) mag de persoon die de garage in bruikleen heeft deze volgens mij verhuren.
Zeg wel tijdig op want anders blijft er een GRATIS bruikleen totdat jij zelf hebt opgezegd.

carvoeiro
Topic Starter

#6 , 15 dec 2013 07:23

BRUIKLEEN: JURIDISCHE DEFINITIE

Bruikleen (ook bruiklening of commodaat genoemd) is een contract waarbij de ene partij (de eigenaar of uitlener) aan de andere (de lener of ontlener) een zaak afgeeft om daarvan gebruik te maken, onder de verplichting voor degene die de zaak ontvangt, die terug te geven na ervan gebruik te hebben gemaakt.

De uitlener blijft uiteraard eigenaar van de zaak en mag dan ook toezicht blijven uitoefenen op de contractueel vastgelegde gebruiks-bestemming. De (ont)lener die tijdens zijn gebruik de geleende zaak zou vervreemden, maakt zich schuldig aan misbruik van vertrouwen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 dec 2013 10:17

De (ont)lener die tijdens zijn gebruik de geleende zaak zou vervreemden, maakt zich schuldig aan misbruik van vertrouwen.
Hiermede wordt verkopen bedoeld, niet verhuren.

Vandebos

#8 , 15 dec 2013 12:37

blijkbaar te ingewikkeld vrees ik
Niet echt maar vakantie en familieverplichtingen die me deze post uit het oog hebben doen verliezen. Bon.

Van belang is hier art. 1880 BW:
Art. 1880. De lener is gehouden als een goed huisvader voor de bewaring en het behoud van de geleende zaak te zorgen. Hij mag zich slechts ervan bedienen voor het gebruik dat door de aard der zaak of door de overeenkomst bepaald is; een en ander op straffe van schadevergoeding, indien daartoe grond bestaat.
Aangezien in het contract geen beperkingen aan het commodaat zijn gesteld en de verhuur van de garage als een garage niet aan de aard van geleende zaak raakt meen ik dat de verhuurder hier in zijn recht is.

Terug naar “Kopen”