buitensporige kosten

Eric64
Topic Starter

buitensporige kosten

#1 , 09 dec 2013 20:03

hier volgt een ongeloofelijk verhaal.
Vonnis vrederechter moet ik alimentatie betalen en de helft van de buitensporige kosten na tussekomst mutualiteit.
Jongste dochter 14 jaar ondergaat in december2012 een operatie.
Ex vrouw ontvangt factuur van ziekenhuis met als prijs 1670,50 euro te betalen.
Gelet het hier om een minderjairig kind gaat komt mutualiteit tussenbeide voor de maximum factuur en de ex vrouw ontvangt op 26-04-2013 een som van 1258,31euro.
Deze probeert ze verborgen te houden en laat haar raadsman mij aangetekend schrijven toesturen tot het betalen van de helft van de originele factuur zijnde iets meer dan 900 euro????
Mijn vorige raadsman wilde blijkbaar geen enkel gehoor geven in verband met maximumfactuur en raade mij aan de 900 euro te betalen.
Gelet ik reeds in contact was geweest met juridische dienst van de mutualiteit waren zijn verbolgen van de evoluatie en hebben zij contact opgenomen met raadsman tegenpartij.
Resultaat, deurwaarder aan mijn deur voor beslag.
Deze werken heb ik dan kunnen stopzetten met nieuwe raadsman en deze heeft dan verder proberen te onderhandelen.
Raadsman tegenpartij vertikte het de tussenkomst mutualiteit door te sturen en bleef bij stuk om de helft van mij te eisen met gepaarde kosten.
In september heb ik dan nogmaals een dagvaardiging mogen ontvangen zij het nu van het ziekenhuis.
Blijkbaar heeft mijn ex dat geld rustig op gesoupeerd.
Eerste zitting uitgesteld wegens verstek ex vrouw.
Tweede zitting is nu geweest en we wachten resultaat af.
Waarschijnlijk zal ik enkel 206 euro moeten betalen en de rest voor de ex vrouw gelet zij reeds de som boven de maximumfactuur heeft ontvangen.
Doch de keerzijde,
mijn verdediging kost heden reeds 1700 euro, ik vind jammer genoeg geen raadsman die gratis werkt....
Ex vrouw blijft rondzwaaien dat ze alleenstaande moeder is met twee tienerdochter en slechts 500 euro verdient.
Ze betrekt wel een appartement, huurprijs 680 euro en ze laat de oudste dochter hoge school volgen met kotverblijf van 500 euro per maand en laat dochter in vakantie op reis naar Spanje gaan.
Vanzelfspreken werkt ze in het zwart, thuiswerk voor een boekhouder dus lastig te bewijzen.
Mijn ex vrouw baate tijdens het huwelijk een zaak uit onder mijn naam, ze is weggevlucht op 10 september 2011 en later bleek waarom.
Sinds september 2011 en december 2013 heb ik een kleine 75000 euro aan schuldeisers betaalt.
Dit maakt wel dat ik redelijk krap bij kas kom te zitten.
Kosten notaris voor verdere afhandeling verdeling kan ik niet betalen, die slimme heeft gezegd de meest gerede partij doet een provisie van 2000 euro, die woorden heeft ze goed gehoord.
Dat zijn latere zorgen.
Nu heb ik het geld om mijn verdediging en de helft te betalen maar het zal mij in een heel moeilijke situatie doe belanden.
Waarschijnlijk zal ik hierdoor in vereffening moeten gaan met mijn zelfstandige activiteit met alle gevolgen vandien.
Is er ergens een mogelijkheid dat ik alsnog mijn ex kan doen overgaan tot het betalen van mijn verdedigingskosten? Het was tenslotte mijn verdediging tegen hun aanvallen onder valse verklaringen.
Spijtig genoeg zal dit in de vlugste periode moeten zijn want tijd spreekt tegen mij, ik krijg geen uitstel betalingen.
Dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RM

#2 , 10 dec 2013 18:46

Gerechtskosten wel indien u in gelijkheid wordt gesteld , maar uw advocaat .. daar vrees ik eigenlijk voor.
Laat controle doen op haar (zwart)werk , het is aan haar om te bewijzen dat alles volgens het boekje is !

j.demoor

#3 , 11 dec 2013 10:49

“Artt.1022.De rechtsplegingsvergoeding is een forfaitaire tegemoetkoming in de kosten en erelonen van de advocaat van de in het gelijk gestelde partij. Na het advies te hebben ingewonnen van de Orde van Vlaamse Balies en van de Ordre des barreaux francophones et germanophone, stelt de Koning, bij een *besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad de basis-, minimum- en maximumbedragen vast van de rechtsplegingsvergoeding, onder meer in functie van de aard van de zaak en van de belangrijkheid van het geschil. Op verzoek van een van de partijen, dat in voorkomend geval wordt gedaan na ondervraging door de rechter, kan deze bij een met bijzondere redenen omklede beslissing ofwel de vergoeding verminderen, ofwel die verhogen, zonder de door de Koning bepaalde maximum- en minimumbedragen te overschrijden. B
ij zijn beoordeling houdt de rechter rekening met :...”(Gerechtelijk Wetboek).

* Zie Koninklijk Besluit 26 oktober 2007.

“Art.491. Hij die ten nadele van een ander goederen,gelden...die hem overhandigd zijn onder de verplichting om ze terug te geven of ze voor een bepaald doel te gebruiken...bedrieglijk verduistert...wordt gestraft met..."(8 juni 1867 Strafwetboek).

‘Het moreel bestanddeel van het misdrijf misbruik van vertrouwen bestaat in de bedoeling van de dader om zich de hem toevertrouwde zaak toe te eigenen of ze aan de eigenaar te ontnemen en er aldus als eigenaar over te beschikken. De beweegredenen die hij daarvoor heeft zijn zonder belang‘[Cass. AR6315,29 maart 1994(Westcott t. Deep Sea Shipping),onuitg.,geciteerd door TRD&I 1994,819].

‘Gelet het hier om een minderjairig kind gaat komt mutualiteit tussenbeide voor de maximum factuur en de ex vrouw ontvangt op 26-04-2013 een som van 1258,31euro’

Die 1258,31 euro werden ontvangen met het doel ze in mindering te brengen van de factuur vooraleer het saldo ervan te verdelen over beide ouders. Strafklacht en desnoods burgerlijke partijstelling bij de onderzoeksrechter was wellicht goedkoper geweest.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”