opzegging huur

marcmarc
Topic Starter

opzegging huur

#1 , 06 jun 2007 16:25

heb van mijn huisbaas een aangetekende zending gekregen met de melding dat er famillie in het huis komt wonen waar ik momenteel nog woon,zijn opzegperiode bedraagt 6 maand en dit is correct dat weet ik.
maar hij vermeld niet de naam en in welke graad dit famillie is die het goed zal betrekken.
mijn opzegging is volgens mij onwettig daar hij dit niet vermeld in zijn brief ?
ben ik nu zelf verplicht van een brief te sturen met de vraag wie er juist komt wonen of moet ik hem een brief schrijven waar ik hem in meedeel dat zijn opzeg onwettig is of moet ikzelf niets doen????????
ALVAST BEDANKT VOOR JULLIE REAKTIES .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye

#2 , 06 jun 2007 19:44

BIJLAGE BIJ BIJ HET KONINKLIJK BESLUIT VAN 4 MEI 2007 GENOMEN IN UITVOERING VAN ARTIKEL 11bis, VAN BOEK III, TITEL VIII, HOOFDSTUK II, AFDELING 2, VAN HET BURGERLIJK WETBOEK

HUUROVEREENKOMSTEN VOOR WONINGEN GELEGEN IN HET VLAAMS GEWEST

HOOFDSTUK II Federale wetgeving inzake woninghuur

art. 4)Duur en be?indiging van de huurovereenkomst

1) De verhuurder kan op elk ogenblik de overeenkomst be?indigen om het goed persoonlijk te betrekken en dit uitsluitend op voorwaarde een opzegging van 6 maand te betekenen. Om geldig te zijn moet de opzegging het motief en de identiteit van de persoon vermelden die het gehuurde goed persoonlijk en werkelijk zal betrekken.
De persoon die het goed betrekt kan de verhuurder zelf zijn, zijn/haar echtgeno(o)t(e), zijn/haar kinderen, kleinkinderen of geadopteerde kinderen en de kinderen van de echtgeno(o)t(e), bloedverwanten in de opgaande lijn (vader, moeder, grootouders) en deze van zijn/haar echtgeno(o)t(e), broers, zusters, ooms, tantes, neven, nichten en deze van de echtgeno(o)t(e).

Een aangetekend schrijven sturen naar de verhuurder, dat de opzeg nietig is, omdat deze niet voldoet aan bovenstaand artikel.Zijn volgende opzeg gaat in wanneer het de nodige elementen bevat. De opzeggingstermijn vangt aan, de eerste dag van de maand die volgt op de maand tijdens welke de opzegging wordt gedaan.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

j.demoor

#3 , 08 jun 2007 16:46

?Art.3.?2...De opzegging vermeldt de identiteit van de persoon die het goed zal betrekken en de band van verwantschap met de verhuurder.Deze laatste moet op verzoek van de huurder de band van verwantschap bewijzen. De verhuurder moet aan dit verzoek voldoen binnen een termijn van twee maanden te rekenen van de kennisgeving ervan; zoniet kan de huurder de nietigverklaring van de opzegging vorderen. Die vordering moet op straffe van verval uiterlijk twee maanden voor het verstrijken van de opzeggingstermijn worden ingesteld.?(Woninghuurwet 20 februari 1991).

De wet legt u niet UITDRUKKELIJK op de verhuurder ONMIDDELLIJK mee te delen dat zijn opzegging niet voldoet aan voornoemd art.3?2.

?Art.1135.Overeenkomsten verbinden niet alleen tot hetgeen daarin uitdrukkelijk bepaald is, maar ook tot alle gevolgen die door de billijkheid, het gebruik of de wet aan de verbintenis, volgens de aard ervan, worden toegekend.?(Burgerlijk Wetboek).

Mijns inziens dient u krachtens art.1135 B.W. ook hier te handelen naar analogie met ?Deze laatste moet op verzoek van de huurder de band van verwantschap bewijzen?.U dient de verhuurder m.a.w. onverwijld te vragen ?de identiteit van de persoon die het goed zal betrekken en de band van verwantschap met de verhuurder? mee te delen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Huren”