begunstigde ssv

joemadepoema
Topic Starter

begunstigde ssv

#1 , 29 mei 2007 21:09

kan iemand mij hiermee helpen...

we hebben zopas een huis gekocht en willen nu elk een ssv nemen, beiden voor 100% van het leenbedrag. We zijn niet getrouwd, wel wettelijk samenwonend zonder kinderen.

Nu hoorde ik enerzijds bij de banken waar we geweest zijn, dat we een begunstigde moeten opgeven voor de ssv (mekaar of onze ouders). Onze verzekeringsmakelaar zegt echter dat de bank automatisch begunstigde is.
Kan dit afhankelijk zijn van het soort contract wie de begunstigde is? We gaan onze ssv fiscaal onderbrengen bij het vakje pensioensparen.

Bijkomend werd ons verteld dat het fiscaal inbrengen van de ssv tot gevolg kan hebben dat bij uitbetaling van de ssv, de begunstigde kosten moet betalen (intresten?).

Is dit altijd zo?

Bedankt voor de hulp, ik wil echt graag weten hoe het allemaal in mekaar zit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 30 mei 2007 19:25

Om in aanmerking te komen voor de belastingaftrek , mogen als begunstigde van de SSV worden aangeduid :
- de echtgenoot/ote of de wettelijk samenwonende partner
- een familielid tot de tweede graad : kind,kleinkind, ouder, grootouder, broer, zus
De aangeduide begunstigde moet wel 'afstand' tekenen ten gunste van de bank om, bij voorkomende uitbetaling , de lening bij de bank terug te betalen.
Indien er ooit een uitbetaling geschiedt , wordt de eerste begunstigde belast op een fictieve rente. Volgens de leeftijd op dat ogenblik wordt gedurende een aantal jaren een percentage van de uitkering fictief als inkomen meegeteld en wordt men als dusdanig belast.
Dus, indien men zijn pakket ' aftrek woonlening' kan opvullen zonder de SSV , is dat aan te raden.
Voor uw lening dit jaar is uw pakket , voor ieder van u beiden , 2560 ? , samen te stellen uit intresten , aflossingen en premies SSV.(codes 1370&1371/2370&2371) Daarbovenop kan men geen verzekeringen meer inbrengen als belastingaftrek. Ik heb bovendien nog niet meegemaakt dat een SSV aanvaard wordt als 'pensioensparen'(code 1361/2361) , tenzij dat ??n of andere verzekering een truk zou uithalen wat ik betwijfel.
Spreek nog eens met uw bank.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

joemadepoema
Topic Starter

#3 , 31 mei 2007 10:03

Bedankt voor je reactie!
Nog eventjes in verband met het inbrengen onder pensioensparen, dat wordt nochthans vrij courant gedaan in mijn omgeving. Het moet inderdaad wel een aangepast contract zijn voor die ssv om hem te kunnen onderbrengen onder pensioensparen. Je kan ook maar maximaal 1 contract inbrengen bij pensioensparen, dus als het een zuiver ssv contract zou zijn, dan kan je gedurende de loop van de lening niets anders meer inbrengen onder dat vakje. Om dit op te lossen construeren de verzekeringen een contract waarin de premies de eerste jaren voor uw ssv dienen, en de daaropvolgende jaren als pensioensparen dienen. Dus 1 contract waarin beiden aan bod komen.
Ik vraag me dan alleen af of onder dit systeem, wanneer er een uitbetaling geschiedt, ook nog een belasting volgt voor de begunstigden?

Reclame

wanton

#4 , 31 mei 2007 19:10

Kan er moeilijk aan uit.
Bij een SSV betaalt men een premie om een mogelijk onheil , nl. betalingsmoeilijkheden bij overlijden , de baas te kunnen. Er wordt een risico verzekerd. Dat is iets heel anders dan bij pensioensparen , waar men zelf een kapitaal opbouwt met zijn premies in de hoop later een spaarpot te hebben , met hulp van de overheid. Dit zijn twee tegenstrijdige elementen die , voor zover mijn kennis reikt , moeilijk te combineren vallen in ??n en dezelfde polis.
Soit , niet aan mij om daar individueel over te oordelen.
Pensioensparen wordt belast : het jaar dat men 60 wordt , moet men de anticipatieve heffing betalen. Dit gebeurt door de maatschappij door een deel van de inhoud van het spaarplan te verkopen. Tegenwoordig is dat 10 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

vanbever

#5 , 02 jul 2007 20:20

Als bijdrage aan dit onderwerp, heb ik onderstaand bericht gevonden op www.bouwinfo.be

Als de SSV toch te groot is om deze eenmalig in te brengen (bv omdat er toch al een grote aflossing is gebeurd in 2006) kan je ervoor opteren om deze SSV in te brengen onder pensioensparen. Dit geeft als voordeel dat je je SSV kan splitsen over bv 2 of 3 jaar, maar het nadeel is dat je (1) tijdens die jaren niet aan pensioensparen kan doen, (2) de fiscale aftrek hier iets lager is.
-----------------

Hopelijk geeft dit een beter zicht op de zaken, maar bij mij is het toch nog steeds bewolkt...

basejumper

#7 , 18 aug 2007 23:50

Klopt effectief. Je kan een SSV in pensioensparen steken. Men maakt dan gebruik van moderne vormen van wat vroeger een "gemengde levensverzekering" genoemd werd. De verzekering heeft van bij de aanvang twee luiken : een luik "bescherming" = overlijdensdekking en een luik "kapitaalsopbouw" = spaarverzekering. Jaarlijks zal de gestorte premie opgedeeld worden tussen twee luiken, afhankelijk van de gewenste dekking. Naarmate de lening vordert zal de risicopremie voor de overlijdensdekking dalen waardoor meer naar het "echte" pensioensparen gaat.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”