Aankoop ontbinden na betalen voorschot

Megske
Topic Starter

Aankoop ontbinden na betalen voorschot

#1 , 06 mei 2013 18:53

Even een vraag. Op zaterdag 20-04 hebben wij tegels besteld voor onze badkamer bij een plaatselijke tegeloutlet. Wij hebben toen een voorschot van 150 euro betaald en de tegels zouden hier de donderdag zijn. Op de factuur staat geen leveringsdatum enkel "goederen hier asap". Maar asap is geen concrete leveringsdatum natuurlijk, hoeft dit er niet bij te staan?

Na meerdere telefoontjes werd ons telkens iets anders verteld, eerst waren ze niet meer in voorraad in het magazijn hier in Belgie en moesten ze uit Italie overkomen. Toen bleken ze bij de douane ingehouden te zijn in Brussel en pas volgende week zouden ze vrijgegeven worden?? Ik heb zelf ook ervaring met goederen die ingehouden worden door douane maar dan is het zo dat je geen flauw benul hebt wanneer ze vrijgegeven worden. Het lijkt me dan ook gewoon een smoes te zijn en volgens mij moeten de tegels nog gemaakt worden ofzo.

Nu is mijn vraag of het mogelijk is de bestelling te annuleren omdat we ondertussen de tegels elders kunnen bestellen waar ze wel meteen geleverd kunnen worden. Hoeveel tijd heeft tegeloutlet om onze tegels te leveren? Krijgen wij ons voorschot terug als we de bestelling annuleren of niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mei 2013 19:13

Hebt u de firma al aangetekend in gebreke gesteld met een redelijke termijn van levering.

“Art.1590.Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden. En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“870.Een voorschot is een som geld...dat één der partijen aan de andere overhandigt bij het sluiten van het contract. Het kan betekenen: a) dat partijen zich het recht voorbehouden,het contract eenzijdig op te zeggen,-mits verlies van het voorschot...b dat het contract gesloten is.-een bewijsfunctie derhalve...c dat de koper contant een deel van de prijs betaalt...-Art.1590 BW behandelt het voorschot enkel als een middel tot opzegging...”(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,p.498).
(met dank aan J.demoor)

Megske
Topic Starter

#3 , 06 mei 2013 19:30

Beste,

Nee, ik heb nog niet in gebreke gesteld omdat ik eerst wil weten hoeveel tijd hij precies heeft om te leveren, ik weet dat dat bij webshops 30 dagen is omdat ik zelf een webshop heb gehad, maar vermoed dat bouwmaterialen een langere leveringstermijn mogen hebben.

Reclame

Franciscus

#4 , 06 mei 2013 22:08

asap wil zeggen: zo spoedig mogelijk U geeft betrokkene na ontvangst van de aangetekende brief 8 dagen de tijd om met een leveringsdatum af te komen.
U schrijft in uw brief het ganse verhaal met alle data van contactname, met wie en wat er gezegd werd.
U stuurt uiteraard buiten de AS ook dezelfde tekst via een gewone brief en verwijst in beide brieven naar elkaar.

ganapathi tantre

#5 , 06 mei 2013 23:56

ik denk dat TS geen schijn van kans maakt bij een geschil. Men spreekt steeds van billijke termijnen als er geen exacte datum of termijn is afgesproken.
Me dunkt dat gezien de bestelling dateert van 20 04 en we vandaag 05/O6 mei zijn geen rechter zal aanvaarden dat een billijke termijn reeds werd overschreden.
Me dunkt dat TS beter nog wat geduld zou oefenen ofwel de zure appel doorbijten en het voorschot als verloren beschouwen als ze een andere sneller willen laten
leveren.

Franciscus

#6 , 07 mei 2013 18:45

De AS en de voorgestelde termijn zijn om een startpunt te hebben.
Maar ik denk evenmin dat de rechtbank zal akkoord gaan met de korte periode die nu voorbij is.

Megske
Topic Starter

#7 , 08 mei 2013 23:13

Ik zou er geen rechtszaak voor over hebben hoor. Maar vroeg me alleen af hoe lang zo'n tegelbedrijf je zo aan het lijntje kan houden, zijn zij dan niet gebonden aan een leveringstermijn?
Ik wacht natuurlijk wel nog een paar weken, maar blijft hij ons dan nog steeds aan het lijntje houden zou ik toch graag proberen mijn voorschot terug te krijgen op basis van niet naleven van de maximale leveringstermijn. Maar als die er niet is dan heeft het weinig zin natuurlijk.

Terug naar “Consumenten Koop”