Kan dit waar zijn?
...
RECHTBANK
Volgens Platform Alimentatiefonds, een vereniging die twintig vrouwenorganisaties overkoepelt, verkeren veel vrouwen in dezelfde situatie: Uit cijfers blijkt dat ??n op de vijf Belgische onderhoudsplichtigen nooit alimentatie betaalt. Nog eens ??n vijfde betaalt net als de ex van Lea slechts deels of maar af en toe. Het achterstallige geld recupereren, blijkt lang niet evident. ?Via de rechtbank heb ik beslag laten leggen op zijn loon, maar ook daar komt niks van in huis?, vertelt Lea. ?Hij heeft intussen nochtans vast werk op een camping en kocht een lap grond en een huis. Een deurwaarder in Dax moet daar beslag op leggen, maar ondernam nog altijd geen enkele actie. Ik ga hem nu hoogstpersoonlijk om uitleg vragen.?
HANDICAP
Ondanks haar fysieke handicap vertrekt Lea volgende week dinsdag gepakt en gezakt met haar fiets naar Dax. ?Ik schat dat ik ongeveer 33 dagen onderweg zal zijn. Ik doe het om de kosten zo laag mogelijk te houden en de aandacht te vestigen op het feit dat honderden vrouwen in Vlaanderen niet krijgen waar ze recht op hebben.? Naar schatting hebben in ons land zo?n 150.000 alleenstaande moeders (95%) en vaders (5%) rechtop onderhoudsgeld.
RR