Huurcontract - huisdieren

SarahSaxe
Topic Starter

Huurcontract - huisdieren

#1 , 05 apr 2013 00:02

Hallo ik heb een vraagje!

Bij ons in het huurcontract staat dat we geen huisdieren mogen hebben (is een huurappartement in een residentie).
In het reglement van de residentie staat letterlijk:

"Om in de toekomst de hinder en de moeilijkheden te vermijden (geluid, geur enz) die het houden van huisdieren zoals katten en honden met zich meebrengt, wordt besloten dat, ingeval ze hinder veroorzaken, er bij meerderheid van stemmen op de algemene vergadering over beslist wordt of ze verwijderd dienen te worden. Het gebouw is NIET geschikt voor grote huisdieren."

Nu, wij hebben sinds een week een engelse bullterrier (wat geen grote hond is naar mijn weten, ik beschouw een grote hond als duitse herder, deense dog ed). We hebben vandaag een mail gehad van de huisbaas dat de conciërge hem heeft laten weten dat wij een grote hond zouden hebben.

Ok de hond blaft soms wel, maar het is er ene uit het asiel en hij is nog maar pas een week hier dus hij heeft nog wat stress maar we zijn het hem aan het afleren om te blaffen, of toch te beperken tot een minimum.
Morgen gaan wij bij de buren rondvragen of zij last hebben van de hond en/of er bezwaar tegen hebben dat wij een hond hier hebben.
Maar mijn vraag; zou de huisbaas ons kunnen laten uitzetten indien wij de hond van hem moeten verwijderen maar er niet mee akkoord gaan?
Ik weet niet hoe het zit met hoe een vrederechter hierover zou beslissen?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 05 apr 2013 08:23

Neen, het houden van een huisdier is geen reden om een contract te beëindigen. Rechters oordelen vaak dat het houden van een huisdier valt onder het normale gebruik van de woning, of dat dit valt onder privacy, en dat de huisbaas daar niets over te zeggen heeft.

Ook de clausule in het reglement lijkt mij niet wettelijk (om dezelfde redenen), en bijgevolg niet afdwingbaar.

Vandebos

#3 , 05 apr 2013 09:46

Bull terriër is geen ras om op een appartement te houden.

Gelet op de classificatie van gevaarlijke hond en de bepaling in het reglement vrees ik dat mocht deze zaak voor de vrederechter komen u de keuze zal krijgen tussen het wegdoen van het dier of het verbreken van het contract.

Reclame

SarahSaxe
Topic Starter

#4 , 05 apr 2013 19:46

Gelet op de classificatie van gevaarlijke hond en de bepaling in het reglement vrees ik dat mocht deze zaak voor de vrederechter komen u de keuze zal krijgen tussen het wegdoen van het dier of het verbreken van het contract.
We hebben eerst een gesprek gehad met de gedragstherapeut Dany Grosemans, die ons eerst geschikt moest vinden voor Brad (bull terriër), en ze weten dat we op een appartement wonen. Brad is zo mak als iets, het enige wat hij doet is soms eens kort blaffen, wat nooit lang duurt hoogstens een minuut, en voor de rest slaapt hij erg veel. Het is niet zo een gewone bull terriër, heb vroeger nog ene gehad die heel actief was, Brad is het tegengestelde, die is zo mak als iets..

float
Juridisch actief: Ja

#5 , 05 apr 2013 19:48

Neen, het houden van een huisdier is geen reden om een contract te beëindigen. Rechters oordelen vaak dat het houden van een huisdier valt onder het normale gebruik van de woning, of dat dit valt onder privacy, en dat de huisbaas daar niets over te zeggen heeft.

Ook de clausule in het reglement lijkt mij niet wettelijk (om dezelfde redenen), en bijgevolg niet afdwingbaar.
Dat moet genuanceerd worden. De AV kan beslissen dat omwille van de overlast van een dier, het dier moet verwijderd worden. Dat moet natuurlijk zeer goed gemotiveerd worden.

Turaki

#6 , 05 apr 2013 21:06

Misschien iets te kort door de bocht gegaan, het klopt ook wel dat er redenen zijn om een dier te laten verwijderen, bijvoorbeeld op basis van burenhinder.

SarahSaxe
Topic Starter

#7 , 05 apr 2013 22:40

Misschien iets te kort door de bocht gegaan, het klopt ook wel dat er redenen zijn om een dier te laten verwijderen, bijvoorbeeld op basis van burenhinder.
We zijn het bij de buren gaan navragen en praktisch niemand heeft er last van. De enige die er iets van gezegd heeft tegen de conciërge is de vrouw die vlak onder ons woont. Hier naast ons woont momenteel niemand, daaronder woont ook niemand.
Het is alleen op gelijkvloers waar beide appartementen bezet zijn, en geen van beide hebben last van de hond en hebben er geen bezwaar tegen dat de hond hier zit. De vrouw onder ons hebben we nog niet gesproken omdat ze niet veel thuis is, wat ik ook al raar vindt dat ze dan last zou hebben van de hond gezien ze bijna nooit thuis is.

freelance

#8 , 05 apr 2013 23:27

Een vrederechter zal beslissen op basis van een concrete situatie , ook afhankelijk van de motivering van de klachten , en wat het huurcontract en huisreglement zegt .
Wat hij beslist is in elk geval NIET om u te laten uitzetten ( wel eventueel het "uitzetten " van de hond ).
Er is rechtspraak in beide richtingen .
Soms is overlast ( EN huurcontract ) dermate duidelijk dat rechter beslist om verbod op te leggen nog langer een huisdier te houden .
Soms gaat het de andere kant op , en wordt het houden van een huisdier aanzien als een basisrecht .
Dit staat nergens duidelijk beschreven in wetgeving ; zodoende is alles een feitenkwestie , en interpretatie.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

SarahSaxe
Topic Starter

#9 , 08 apr 2013 14:00

Ik heb eens op internet opgezocht van classificatie van gevaarlijke hond en vind hier niks van?
Is dit niet alleen in Nederland zo met die classificatie?
En als je eveneens bull terrier opzoekt op internet, staat er duidelijk dat ze een gevaarlijk uiterlijk hebben maar dat schijn bedriegt. Wat dus ook zo is, want heb vroeger een bull terrier gehad, en heb er nu ene.
Plus, de mensen van het dierenasiel waren op de hoogte dat wij op een appartement wonen en vonden dit geen enkele probleem.
Elke hond heeft zijn eigen karakter en is een eigen individu, net zoals mensen.
Dus gelieve niet alle bull terriërs over één kam te scheren.. :)

Vandebos

#10 , 08 apr 2013 14:52

De lijst waar ik het over had is ondertussen blijkbaar door de Raad van state vernietigd...

Ik heb geen enkel probleem met bull terriërs (er is trouwens een reden waarom ze vroeger nanny-dogs werden genoemd)

Het enige wat ik aanhaal zijn de redenen die de tegenpartij zal gebruiken mocht het tot een geding komen.

Oude Belg

#11 , 08 apr 2013 15:05

Vaak staat in het politiereglement welke honden als gevaarlijk worden beschouwd. Sint-Pieters Leeuw bv :
Kwaadaardige, agressieve of gevaarlijke honden (o.a. American Staffordshire Terrier, English Terrier (Staffordshire bull -
terrier), Pitbull Terrier, Fila Braziliero, Tosa Inu, Akita Inu, Do go Argentino, Bull Terrier, Mastiff, Rhodesian Ridgeback, Dog de Bordeaux, Band
Dog, Rottweiler) moeten gemuilkorfd worden door de begeleider, zodra ze op de openbare weg of op openbare plaatsen komen. Dit geldt niet voor honden van politiediensten en erkende bewakingsfirma’s.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

AlexanderGG

#12 , 08 apr 2013 16:10

Ik zit met een gelijkaardig probleem. Maar ik zit aan de andere kant.
Ik ben zeer bang van honden en heb om deze reden een appartement gekozen waar dieren niet toegelaten zijn.
Zou de vrederechter rekening houden met dit argument?

SarahSaxe
Topic Starter

#13 , 08 apr 2013 17:21

Vaak staat in het politiereglement welke honden als gevaarlijk worden beschouwd. Sint-Pieters Leeuw bv :
Kwaadaardige, agressieve of gevaarlijke honden (o.a. American Staffordshire Terrier, English Terrier (Staffordshire bull -
terrier), Pitbull Terrier, Fila Braziliero, Tosa Inu, Akita Inu, Do go Argentino, Bull Terrier, Mastiff, Rhodesian Ridgeback, Dog de Bordeaux, Band
Dog, Rottweiler) moeten gemuilkorfd worden door de begeleider, zodra ze op de openbare weg of op openbare plaatsen komen. Dit geldt niet voor honden van politiediensten en erkende bewakingsfirma’s.
Heb net de politie van Heusden-Zolder gecontacteerd en gevraagd of zij het in hun reglement hebben staan van honden die als gevaarlijk worden beschouwd, en ze hebben dat niet.
Wat wil dit dan concreet zeggen voor ons, moest er een rechtzaak van komen uiteindelijk?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 08 apr 2013 21:48

Ook eens lezen:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... =38&t=7884" onclick="window.open(this.href);return false;

hier eens kijken voor uw gemeente.

http://www.dogsfriendly.be/mijnforum/in ... #msg123000" onclick="window.open(this.href);return false;

SarahSaxe
Topic Starter

#15 , 07 mei 2013 19:33

De huisbaas is net hier geweest om te zeggen dat er elke week klachten over onze hond zijn.
Dit terwijl hier nooit politie is wegens overlast, de hond zo mak is als iets, terwijl de huisbaas hier was heeft de hond ook geen enkele keer geblaft of niks.
Hij geeft ons een week om de hond weg te doen anders gaat hij naar het vredegerecht.
Iemand een idee wat we ertegen kunnen doen?

Terug naar “Huren”