erfenis schulden

martha
Topic Starter

erfenis schulden

#1 , 10 mei 2007 11:08

beste

mijn moeder is nu 1 jaar overleden onlangs kreeg ik een brief
van een advacaat dat er nog een rekening open staat van 3600 euro en dat ik dit binnen de 8 dagen moet betalen de zelfde brief heeft ook mijn zus gekregen ik heb nog 2 broers maar die hebben toen de erfenis verworpen wij zijn dus met 4 kinderen wij hebben een 1000 euro geerft de rekening die openstaat is een rekening van een begravenis ondernemer waar mijn broer ons gezegt heeft toen dat het betaalt was
ik heb hem daarover aangesproken en hij heeft nu gezegt dat hij gewoon een overschrijving getekent heeft en aan mijn moeder haar bank gegeven heeft hij had daar een volmacht
nu zit mijn overleden moeder met een schuld van 3600 euro op de bank
en vragen ze mij en mijn zus om dit te betalen terwijl wij al ons deel van de begravenis hebben betaalt wij hebben er spijtig genoeg geen bewijs van kan iemand ons raad geven
ik heb nog vergeten schrijven dat er omdat mijn 2 broers hun erfenis verworpen hebben er nog 2000 euro op een verzekering van diezelfde bank staat zouden ze die 2000 euro er kunnnen van aftrekken zodat ik en mijn zuster dan maar 1600 euro moet betalen is dit mogelijk??

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 11 mei 2007 15:01

?Art.785.De erfgenaam die de nalatenschap verwerpt, wordt geacht nooit erfgenaam te zijn geweest.?(Burgerlijk Wetboek).

Die erfgenaam kan dus ook nooit aangesproken worden door de schuldeisers van de nalatenschap.

De erfgenamen die de nalatenschap aanvaardden,aanvaardden ook de ertoe behorende schulden.Die schulden kunnen deels betaald worden met de 2000 euro uit een verzekering van diezelfde bank.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”