De initiele vraag van de TS was : of de administratie naar eigen goeddunken wetteksten mag interpreteren , en dit op een overheidsbrochure mag voorstellen als zijnde DE wet.
Antwoord is dus: NEEN
(maar ze doet het vrolijk wél!)
Het is aan de wetgever ( parlement ) om wetsvoorstellen in te dienen , en als de bestaande wetgeving onvoldoende is , moeten er nieuwe wetten gemaakt ( of aanpassingen ) .
Dit is geen taak voor de FOD mobiliteit .
Maar ze doet het dus vrolijk wél, en neem maar van mij aan dat men daar nog niet te snel geneigd is om die visie en handelswijze ook maar enigszins bij te sturen.
Als de FOD haar eigen interpretatie dan ook nog eens doorstuurt naar de lokale politiekorpsen ( die aan de hand daarvan PV's opmaken met boetes tot gevolg ) , dan is de vraag van TS zeker gerechtigd om een juridisch antwoord te krijgen .
Voilà: de verantwoordelijkheden terzake worden vrolijk afgewenteld op de nietsvermoedende bestuurder. Die ziet zichzelf stomweg beboet, en minstens eentje zelfs al veroordeeld.
Temeer omdat de TS lesgever is , die de cursisten correct moet kunnen voorlichten omtrent de wetgeving .
Wanneer die de vraag voorgeschoteld krijgt , moet die dan de antwoorden geven die op Gratis Rijbewijs Online rondgestrooid worden ?
Zolang er geen juridische zekerheid is, zou ik hem eerder adviseren terzake voorzichtig te blijven. Als lesgever in een erkende rijschool, kan je 3 dingen doen.
1) Je volgt klakkeloos de visie van de Fod.Mob. Maar dan vertel je eigenlijk foute dingen, want duidelijk niet wat er in de wettekst staat.
2) Je blijft voorzichtig, verduidelijkt wat er in de wettekst staat. Maar geeft mee dat de Fod.Mob, verbalisanten en alvast minstens 1 rechter er vreemd genoeg anders over denken. Je waarschuwt je klant, dus.
3) Je geeft louter de juiste wettekst mee, en het zal je worst wezen dat je klant achteraf (mogelijks) beboet en (mogelijks) veroordeeld wordt als hij een evt. boete wil aanvechten.
Het staat hem uiteraard te allen tijde vrij om voor optie 3 te gaan. Als jullie dat zinvoller lijkt, moet hij dat vooral doen. Je kan uiteraard proberen de Fod.Mob te contacteren, en hen op hun fouten wijzen. Naar ik begrepen heb, heeft topicstarter dat echter al geprobeerd, zonder veel succes.
Verder. Andermans werk bekritiseren is 1 ding, maar kennelijk worstelt niet enkel GRO ermee. Ook hier komt vooralsnog niemand veel verder dan hooguit een schuchter pogingetje.
Niet dat deze site zijn verdiensten niet zou hebben , maar HIER zitten we op een juridisch forum , en moet de vraag strict juridisch bekeken worden.
Ik kan helaas alleen maar vaststellen dat ook hier vooralsnog
niemand uitsluitsel kan geven, en nog veel minder vanuit juridisch oogpunt.
En één van de weinigen die het zouden kunnen weten ( j.demoor ) blijft hier jammer genoeg zeer oppervlakkig , en gaat niet naar de kern van de vraag .
Er is inderdaad vooralsnog ook hier
niemand dit vonnis en de visie van de Fod Mob ook maar enigszins kan rijmen met de desbetreffende wetteksten. Hier doet vooralsnog
niemand ook maar een haar beter dan GRO....