Meisje moet broek en onderbroek laten zakken bij fouillering

Lex
Topic Starter

Meisje moet broek en onderbroek laten zakken bij fouillering

#1 , 05 mei 2007 11:53

In Luik heeft een adolescente van 15 jaar tijdens een fouillering op de openbare weg haar broek en onderbroek moeten laten zakken van de politie. Dat schrijft La Derni?re Heure. De feiten gebeurden op 1 mei. Het meisje heeft samen met haar ouders klacht ingediend bij het Comit? P.

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_45 ... =homeArt14

Waar gaan we naartoe?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 06 mei 2007 22:57

Het is wel een heel kort bericht.
Het roept bij mij meer vragen op ...

In ieder geval lijkt me dit niet echt proffesionele berichtgeving.

Maar in het ergste geval (en ja, heb wel wat verbeelding) dan moeten er maatregelen genomen worden. Dit is niet voor herhaling vatbaar.

RR

Jorre

#3 , 07 mei 2007 17:09

Hier is het hele artikel.

Une attitude indigne (05/05/2007)

Des policiers li?geois ont fouill? une ado. Elle a d? abaisser son pantalon et sa culotte sur la voie publique !

LI?GE "Un de mes meilleurs amis est policier et j'avais une image positive de la police. En une heure, quelques policiers li?geois ont cass? tout cela !"

Audrey, une ado de 15 ans, est manifestement toujours sous le choc de ce qui lui est arriv?, le 1er mai.

"Mardi, trois copains et moi-m?me avons ?t? invit?s chez une amie pour profiter du soleil dans son jardin et faire un barbecue. Nous ?tions dans la voiture lorsque, vers 13 h 20, nous avons ?t? arr?t?s sur le boulevard de Douai par un contr?le de police. L?, les choses ont tr?s vite mal tourn? pour moi."

En effet, lorsqu'on lui a demand? sa carte d'identit?, Audrey est sortie de la voiture pour aller la chercher dans le coffre du v?hicule. Mais elle n'a pas demand? la permission.

"Un jeune policier m'a alors prise par les mains, me les a plaqu?es contre le dos pendant que d'autres fouillaient la voiture, probablement ? la recherche de drogue."

Signalons ? cet ?gard que ni Audrey, qui suit des ?tudes de coiffeuse, ni aucun de ses amis interpell?s n'ont jamais eu le moindre probl?me avec la justice.

"Ils n'ont rien trouv?. Le policier qui me tenait m'a alors plaqu?e contre un mur et a commenc? ? me fouiller. Il a mis le bout des doigts dans mon pantalon ! J'?tais t?tanis?e. Puis, il s'est rapproch? de ma poitrine. J'ai r?agi et je lui ai demand? ce qu'il faisait."

C'est ? ce moment que le policier est all? chercher une coll?gue. Audrey a cru ? ce moment qu'elle en avait fini avec ce cauchemar. Il ne faisait que commencer...

"La polici?re m'a emmen?e sur le parking d'un snack tout proche. Elle m'a dit d'aller derri?re un arbuste et m'a ensuite ordonn? de baisser mon pantalon et ma petite culotte ! Je me suis retrouv?e d?v?tue, oblig?e de faire des g?nuflexions pour lui montrer mon anus, histoire sans doute qu'elle puisse voir qu'il n'y avait pas de drogue ? l'int?rieur. On me voyait de la rue ! Je n'ai jamais ?t? autant g?n?e et humili?e !"

Signalons ? cet ?gard que cette exploration corporelle sort de la loi sur la fonction de police et est ? ce titre non seulement indigne, mais ill?gale.

Puis, comme tout ?tait en r?gle, Audrey a rejoint ses copains. Les quatre jeunes ont ?t? embarqu?s dans un combi de police et conduits chez l'amie qui organisait le barbecue. Un policier avait pris place dans la voiture des jeunes pour y amener la voiture. Pourquoi un tel cirque ? On n'en sait rien.

Audrey et ses parents, tous sous le choc, ont d?pos? plainte au comit? P.

Jean-Michel Crespin

? La Derni?re Heure 2007

Reclame

gast85

#4 , 19 mei 2007 22:46

Zal de krant weer geen eigen verhaal gemaakt hebben?

Heye

#5 , 19 mei 2007 23:19

Audrey et ses parents, tous sous le choc, ont d?pos? plainte au comit? P
Belachelijk te denken dat het comit? P zich hiermee gaat bezighouden.
Een algemeen misverstand. Hiervoor bestaan er per politiedienst een interne onderzoekscel. De klacht wordt gewoon doorgewezen.

Ik zou graag het verslag van de agente eens lezen. Het meisje zegt wel dat ze kan worden gezien vanop de straat, maar is zij ook gezien?

Andy

roderidder
Contacteer: Website

#6 , 21 mei 2007 04:17

Die cel zal dan dat onderzoek doen en raporteren aan comit? P

het belachelijke zie ik niet in

RR

Heye

#7 , 21 mei 2007 10:19

Belachelijk. Jawel.

Het comit? heeft hier geen bal mee te maken.

De burger is van oordeel dat het comit? een makkelijk bereikbaar en ontvankelijk orgaan is om klachten te uitten tegen politie mensen.

Niets is minder waar.

Het Vast Comit? P heeft geen ombudsfunctie;
het is niet in het leven geroepen om de problemen van de individuele klagers op te lossen.

Het is belangrijk te weten dat:

- de procedure schriftelijk verloopt;
- het Comit? P geen klachtenbureau is, maar onderzoekt hoe de klachten worden behandeld;
- het Comit? P de behandeling van heel wat klachten overdraagt aan de betrokken diensten intern toezicht, waarbij het uiteraard toeziet op een uniforme en correcte behandeling;
- het Comit? P uit eigen beweging de gerechtelijke overheid inlicht over feiten die tot haar bevoegdheid behoren;
- overeenkomstig de wet, alle klachten die rechtstreeks worden neergelegd bij de betrokken politiediensten, ter kennis worden gebracht van het Comit? P opdat het zijn toezichtfunctie zou kunnen vervullen;
- indien u de conclusies betwist van een onderzoek gevoerd door een andere dienst of instelling, u aan het Comit? P, via een gemotiveerde brief, een tweede lezing kunt vragen;
- een klacht ingediend bij het Comit? P de hangende bestuurlijke of gerechtelijke procedures niet onderbreekt of opschort;
- het Comit? P zich niet uit eigen beweging kan mengen in een hangende gerechtelijke procedure;
- het Comit? P geen instantie is om beroep aan te tekenen tegen gerechtelijke beslissingen;
- het Comit? P geen tuchtbevoegdheid heeft ten aanzien van politieambtenaren.

Dit probleem is dus voor de interne onderzoekscel

Mvg
Heye Andy

Terug naar “Actuele Thema's”