onterecht voor vredegerecht gedaagd

sofie23
Topic Starter

onterecht voor vredegerecht gedaagd

#1 , 12 feb 2013 17:51

Hallo,

ik kan hier een heel verhaal schrijven, maar er is zoveel gebeurd, dus ik hou het zo kort mogelijk...
Tot vorig jaar huurde ik een appartement. Na enorm veel miserie ben heb ik beslist om te verhuizen.
Er werd een hele tijd (zelfs met advocaat) onderhandeld over de te betalen vergoeding met de eigenaar, ik ben vertrokken in het tweede jaar van mijn huurcontract. Ik ben alleenstaande en heb het financieel zeer moeilijk, dus we kwamen tot een overeenkomst van een maand huur in twee keer te betalen. Nu ben ik drie maanden in het buitenland geweest, en heb bij mijn thuiskomst de te betalen facturen betaald. (belastingen, enz en dus ook het laatste tweede deel voor de eigenaar). Dat was een week geleden. Nu krijg ik een oproepbrief voor een openbare terechtzitting, door de eigenaar om twee maanden vergoeding te betalen! Ik besef zeer goed dat ik even te laat was om het tweede deel te betalen, en dat de eigenaar dreigde vorig jaar verdere stappen te ondernemen als het niet betaald was, maar alles werd afgerekend, weliswaar twee weken te laat. Ik heb nooit een herinneringsbrief of mail gekregen, na alle problemen die er geweest zijn, vind ik dit niet kunnen. Ik kan ook niet aanwezig zijn op de zitting, want ik vertrek terug naar het buitenland (voor mijn werk). Kan ik naar het vredegerecht gaan met rekeninguitreksels die bewijzen dat alles betaald werd en wat als ik niet aanwezig kan zijn? Dit gaat me toch echt te ver! Wat kan ik nu best doen? Alvast heel erg bedankt voor de tips. Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 12 feb 2013 18:26

U kan op de griffie uw stukken (bewijzen van betaling) neerleggen met een verklarend schrijven en de bewijzen dat u effectief voor uw werk naar het buitenland moet.

Het is raadzaam eveneens de verhuurder deze stukken aangetekend toe te zenden met een vriendelijk begeleidend briefje.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 feb 2013 18:44

u had kunnen betalen desnoods met doorlopende opdracht van 2 maal.
Dus dat argument telt zo niet direct.
Doe wat Vandebos voorstelt.

Reclame

bartvdv

#4 , 12 feb 2013 18:49

Je kan toch om uitstel vragen.

sofie23
Topic Starter

#5 , 12 feb 2013 20:32

dat ga ik idd doen. naar de griffie gaan met de bewijzen van betaling. Ik weet dat ik de laatste schijf te laat betaald heb, maar dat de eigenaar meteen overgaat tot vredegerecht om me veel meer te laten betalen, vind ik niet correct, dan gaat het me toch eerder om misbruik van macht en recht. voor mij is deze zaak afgehandeld, ik heb betaald. dank je wel voor de tips.

freelance

#6 , 12 feb 2013 21:14

Als u geen schriftelijk bewijs hebt , over wat er indertijd overeengekomen was ; en u bent afwezig op de zitting kan de vrederechter uw verontschuldiging voor afwezigheid verwerpen , en u veroordelen bij verstek tot hetgene door verhuurder geëist word .
Dan zult u zien of de zaak inderdaad afgehandeld is voor u , of niet .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 feb 2013 21:21

U had toen een advocaat die kan dat bevestigen.
Hij kan nu ook voor u optreden bij de vrederechter.
Gezien het vermoedelijk een 'dading' was en u strikt gesproken weer niet in regel was .... wie misbruikt hier het recht?
U was weer niet in regel ...wat had de verhuurder dan moeten doen?
Hij laat het uitvoeren en DAT is zijn goed recht.

Terug naar “Huren”