op 30/12 onderging ik een NMR-scan van mijn hoofd. dit is op zich al geen prettig onderzoek en aangezien ik nogal claustrofobisch aangelegd ben, was het al helemaal geen lachertje (voor een NMR word je in zo'n krappe "tunnel" geschoven). de stress vooraf en tijdens het onderzoek was enorm en bovendien is een verplaatsing naar het ziekenhuis wegens mijn medische situatie niet evident. ik was dus zeer opgelucht toen het allemaal achter de rug was, nu nog even bang afwachten op het resultaat van de scan, tenminste dat dacht ik...
... tot ik gisteren bericht kreeg van de dienst NMR van het ziekenhuis dat de scan onvolledig uitgevoerd werd en dat ik mij opnieuw dien aan te melden voor bijkomende tests, lees: opnieuw de tunnel in!
ik vind dit getuigen van nonchalance en incompetentie van de personen die op dat moment instonden voor het uitvoeren van het onderzoek, te meer omdat het niet mijn eerste NMR was (ik heb al jaren medische problemen) en ik hen bij het verlaten van het lokaal expliciet gevraagd heb of alles qua onderzoek in orde was, waarop zij bevestigend antwoordden. zij waren vermoedelijk meer met hun gedachten bij de komende oudejaarsavond dan bij het belang van de pati?nten die die dag moesten langs komen.
mijn vraag is of ik hier iets kan tegen ondernemen? kan ik hiervoor een klacht indienen tegen de mensen die de scan foutief/onvolledig uitvoerden? of eventueel tegen het diensthoofd van de afdeling? en er eventueel een (symbolische) morele schadevergoeding voor eisen? (het is mij niet om het geld te doen, maar om het belang van de pati?nt, ook in feestperiodes)
voor mensen die het geluk hebben geen ervaring met zulke medische toestanden te hebben, kan dit alles misschien heel overdreven klinken, maar voor mij is het helaas niet het eerste staaltje van nalatigheid dat ik bij artsen en/of medisch personeel ondervind... en dat laat, afgezien van de fysieke schade, ook mentaal zijn sporen na!