Herstellingswerken in appartement.

sunny
Topic Starter

Herstellingswerken in appartement.

#1 , 20 apr 2007 16:41

Dag allemaal!

Wij huren een appartement en ik zit met wat vraagjes.

De rolluik gaat maar 3/4e omlaag, daarna blokkeert het systeem.
De verwarmingen "lekken". De buis van de wc lekt. De kranen lekken....

Dit alles hebben we aan de persoon van het immo-kantoor gemeld op 3 april en deze zou personen contacteren die de werken gaan uitvoeren. We hebben er sindsdien niets meer over gehoord.
Over het probleem met de rolluik zei hij dat dit zeker niet hersteld/vervangen zou worden de 1e 3 maanden.

Omdat wij op de bovenverdieping van een appartementenblok wonen is dit echt wel lastig nu de zomer voor de deur staat. Als we die rolluik niet volledig naar beneden kunnen doen is het hier net een sauna. Als we een leefbare temperatuur willen zullen we dus een airco moeten voorzien, maar ik heb dan toch liever dat ze de rolluik herstellen!

Wat zijn onze rechten hierin?

En wanneer moet men ten laatste de werken hebben uitgevoerd?

Bijna elk appartement van onze blok heeft reeds nieuwe rolluiken gehad, en wij die het zo hard nodig hebben zullen nog minstens 3 maanden moeten wachten...dan is da zomer dus bijna voorbij :?

Alvast bedankt!

Groetjes

Sunny

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 22 apr 2007 20:42

Ik ga ervan uit dat ?het immokantoor? uw VERHUURDER is.

?Art.1720.De verhuurder is verplicht het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud te leveren.Hij moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve de herstellingen ten laste van de huurder.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Komt de verhuurder zijn verplichtingen niet na en doet hij aan het verhuurde huis niet de herstellingen waartoe hij gehouden is,dit niettegenstaande de klachten van de huurder,dan mag deze laatste weigeren de huurprijs te betalen?(Cass. 26 juli 1844,Pas. 1844,I,226).

Stuur de verhuurder aangetekend voornoemde klachten en deel hem erin mee dat u de huur van de erop volgende maand(en) niet zal betalen indien daaraan niet afdoende verholpen is binnen de daarin door u bepaalde redelijke termijn.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

roton

#3 , 26 apr 2007 15:19

Als ik jou een goede raad mag geven:
Maak een aangetekend schrijven naar het immokantoor + eventueel de eigenaar met vermelding van de artikels en gebreken.
(De huurder dient de woning te onderhouden als goede huisvader)
Zodoende kan er later bij een verhuis geen problemen ontstaan (bewijs)

Reclame

Billie

#4 , 01 mei 2007 18:56

Ik zou niet aanraden om de huurprijs geheel niet meer te betalen. Wel is het mogelijk om indien de andere partij haar verplichtingen nit voldoende nakomt om ook jouw verplichtingen NAAR EVENREDIGHEID te staken. Je betaalt dan gewoon wat minder huurprijs.

sunny
Topic Starter

#5 , 04 mei 2007 18:28

Ik heb een tijdje terug onderstaande mail naar de persoon van het immo-kantoor gestuurd. Deze antwoord echter niet. Wat is de volgende stap die ik best onderneem? Ik weet dat alles volgens hem met hem geregeld moet worden omdat hij dit moet regelen van de eigenares.

Geachte

Op dinsdag 3 april hebt u samen met B.C. een plaatsbeschrijving uitgevoerd in het appartement dat wij huren.

Er werden u de volgende gebreken gemeld:

Het niet functioneren van de parlofoon.
Sanitair: kranen lekken (toilet en badkamer), lekkende kraan van de waterleiding onder de lavabo van de badkamer, de buis van de waterafvoer van het toilet lekt.
Rolluik: deze werkt niet meer naar behoren (gaat niet meer volledig omlaag doordat het systeem na 3/4 van de venster blokkeert)
Verwarming: de kraan van de verwarming in de kleinste slaapkamer lekt.
Badkamer: ontbrekende verluchtingsplaat.
Geiser: deze lekt ook.
Die dag werd er overeengekomen dat deze zaken in de nabije toekomst hersteld worden.

Omdat we vandaag een maand later zijn herinner ik u daaraan.

Indien de herstellingswerken niet binnen aanzienlijke termijn worden uitgevoed zullen we een redelijke som van de huur afhouden wegens mingenot.

Wat de lekken betreft: we nemen onze voorzorgen om de schade te beperken, maar het spreekt voor zich dat de schade die voortloopt uit de lekken niet op ons verhaalt kan worden.

U kan ons steeds bereiken op volgende telefoonnummers: 014 xx xx xx, 0472 xx xx xx en 0479 xx xx xx.

Met Vriendelijke groeten

dieke

#6 , 05 mei 2007 09:17

Je hebt m.i. de fout gemaakt te spreken over 'aanzienlijke termijn'. Plak er een termijn op!

Stuur het nu ook aangetekend op en per gewone brief.

sunny
Topic Starter

#7 , 05 mei 2007 10:18

Welke termijn is hierin gebruikelijk?

De meneer van het immo-kantoor sprak erover dat de rolluik de 1e 3 maanden zeker niet hersteld zou worden.

3 maanden vind ik persoonlijk lang omdat de zomer dan bijna voorbij is en ook omdat de rolluik elke dag gebruikt wordt. De rolluik hangt aan de raam van de living waar heel de dag de zon op staat, als we die niet naar beneden kunnen doen is het hier zoals in een oven...

Alvast bedankt!

Vriendelijke groeten

Kathleen

sunny
Topic Starter

#8 , 10 mei 2007 18:31

Vandaag had ik nog steeds geen antwoord ontwoordt ontvangen. Ik heb dus telefonisch contact opgenomen met het makelaarskantoor.

Ik heb die mens verteld dat er nog een aantal zaken in het appartement gerepareerd moeten worden. Ik melde hem dat ik hierover een mail had gestuurd.

Hij antwoorde dat hij nog geen tijd heeft gehad om de mails te beantwoorden. Dat er geen mensen "staan te springen" om die lekken, ... te rapareren. Dat we geduld moesten hebben.

Ook confronteerde ik hem met het feit dat hij tegen mijn vriend heeft gezegd dat de rolluik de 1e 3 maanden niet hersteld zou worden. Daar antwoorde hij niet echt op.

Ik vertelde dat we dan graag minder huur betalen, aangezien de gebreken. Hij zei: "mevrouwke, gaat gij nu echt zo moeilijk doen?"

Ik voel me hier niet meer zo goed bij. Eerst beloofde hij dat hij binnen de 2 weken iemand zou sturen, en nu dit....

Of ben ik misschien wat te ongeduldig?

Alvast bedankt voor de reacties!

Terug naar “Huren”