ereloon notaris

Lousia
Topic Starter

ereloon notaris

#1 , 16 nov 2012 13:15

In augustus ben ik bij een notaris geweest voor inlichtingen betreffende de kosten voor een aankoop van een pand waarvan mijn echtgenote de helft geschonken krijgt van haar ouders.
Dus zij krijgt schenking 50 % van de eigendom + ik koop 25 % in met geld geschonken door mijn ouders en de andere 25 % lenen we.

De woning was 1 jaar geleden aangekocht door mijn schoonouders omdat de grootouders op een appartement gingen wonen en de woning veel te groot was.
Ondertussen hebben wij de woning gehuurd gedurende dat jaar.
Deze aankoop tussen ouders en grootouders was bij de notaris verleden waar ik de inlichtingen ben gaan vragen.
daardoor had hij alle gegevens betreffende mijn schoonouders en de woning.

In augustus heeft hij op papier een sumiere richtlijn geschreven betreffende de kosten.
In een mail de week daarop heb ik gevraag om een juiste prijsofferte betreffende schenkingskosten voor mijn vrouw en de aankoopkosten voor de rest.

Niets meer gehoord van deze notaris tot gisteren 15/11/2012.
Ondertussen hebben mijn schoonouders de aktes laten verlijden, een maand geleden, bij een andere notaris omdat mijn schoonbroer ook een schenking kreeg en het gemakkelijker was bij deze notaris.

Daar ik niets meer gehoord had van de notaris waar ik de mail naar toe gezonden had veronderstelde ik dat hij geen belangstelling had om de prijsaanvraag te behandelen.

Nu ontving ik gisteren een ontwerp van aktes waarbij hij de gegevens heeft gebruikt die hij had van de aankoop van deze woning tussen ouders en grootouders.
Hij vermeldt hier ook in dat de elektriciteit niet in orde is enz .
Dit is niet correct want ondertussen is alles vernieuwd .
Dus hij heeft gewoon de oude akte klakloos overgenomen
Dit na 3 maand.
Ik heb direct met hem contact opgenomen om te melden dat de aktes verleden waren bij een andere notaris .
Ik heb nooit geen voor ontwerp van akte gevraagd enkel prijsopgave.
Hij beweert dat hij waarschijnlijk dit mondeling overeengekomen was wat helemaal niet waar is en dit dus bindend is.
Ik vroeg waarom hij pas na 3 maand met alles afkomt en hij antwoord in de zomer had ik geen tijd.

Hij claimt 1/3 de van de notariskosten ( 1.200 euro ) en zegt hier recht op te hebben.

Wat bepaalt de wet ?
Heeft hij hier recht op ?
kan hij zomaar een voor ontwerp van de aktes maken zonder mijn mondelinge of schriftelijke aanvraag ?
Indien toch is het gevraagde ereloon van 1/3 de die hij bepaald op 1200 euro rechtgeldig ?

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 16 nov 2012 15:29

Mondelinge overeenkomst dient hij te kunnen bewijzen. Anders is het woord tegen woord en een notaris valt m.i. niet onder de "speciale gevallekes" (zoals bvb een politieman) die meer bewijskracht hebben.

Hij kan natuurlijk een voorontwerp maken van een akte voor om het even welk huis, maar dit betekent niet dat hij daarmee naar de eigenaars van dit huis kan stappen en een ereloon kan vragen...

Hij denk misschien 1/3 te krijgen gezien hij er nu vanuit gaat dat er 3 notarissen in het spel zijn. Die dienen het ereloon dan evenredig te verdelen. Als hij al kan aantonen dat hij hier recht op heeft, dan moet hij dit met de andere notarissen (die de akte wel verleden hebben) zien te regelen.

Als ik in uw schoenen stond, zou ik een aangetekend schrijven sturen waarin ik vermeld dat er geen overeenkomst is en hij bijgevolg iets geleverd heeft waar niet om gevraagd werd. Dat ik niet wens in te gaan op een in mijn ogen ongegronde opeising van betaling. Dat ik alle hieropvolgende niet-aangetekende zendingen verticaal zal klasseren en van alle aangetekenden een kopie naar de bevoegde instantie te sturen (syndicus van de Provinciale Kamer en desnoods de benoemingscommissie).

Dit is misschien wat extreem, u kan er bij voorbeeld voor kiezen om eerst een mail te sturen, en hou het AS achter de hand indien hij blijft lastig doen.

Lousia
Topic Starter

#3 , 16 nov 2012 16:28

Bedankt voor het antwoord.
Ik ga eerst een mailtje zenden en zien welke reactie daar op komt.

Reclame

Lousia
Topic Starter

#4 , 16 nov 2012 16:41

Ondertussen ook contact opgenomen met de notaris waar de aktes verleden zijn en hij zou eens luisteren bij de eerste notaris.
Er was maar 1 notaris die alle aktes verleden heeft en geen twee .
Waarom vraagt hij dan 1/3 de ?
Misschien denkt hij dat mijn schoonbroer ook een andere notaris genomen had ?

Xastheron

#5 , 19 nov 2012 08:05

Misschien denkt hij dat mijn schoonbroer ook een andere notaris genomen had ?
Dat was mijn eerste redenering ook:
Hij denk misschien 1/3 te krijgen gezien hij er nu vanuit gaat dat er 3 notarissen in het spel zijn. Die dienen het ereloon dan evenredig te verdelen. Als hij al kan aantonen dat hij hier recht op heeft, dan moet hij dit met de andere notarissen (die de akte wel verleden hebben) zien te regelen.
Laat je weten hoe het afloopt?

Lousia
Topic Starter

#6 , 19 nov 2012 12:35

Update :
Notaris waar aktes verleden zijn heeft een mail gezonden naar eisende notaris dat hij zomaar geen aktes kan opstellen zonder ooit contact gehad met de schenkers ( schoonouders).
Ik kan enkel prijsopgave vragen maar geen aktes laten opmaken omdat mijn vrouw en ik enkel de begunstigden zijn .
Daarom heeft hij gevraagd om het dossier te klaseren zonder gevolg.
Benieuwd wat daar van antwoord gaat op komen.
Wij zelf moeten geen contact meer opnemen met de eisende notaris.
De eisende partij hag gevraagd dat ik naar zijn kantoor kwam om een minnelijke schikking te regelen maar als hij toch zo zeker is van zijn zaak waarom stelt hij dan een minnelijke schikking voor ?
Ik veronderstel omdat hij geen enkel bewijs heeft tegen mij want ik heb dit niet gevraagd maar éénmaal ik akkoord ben met een minnelijke schikking gaat men er van uit dat ik stil stilzwijgend aanvaard.En eenmaal een papier getekend getekend heb ik geenenkel recht meer van spreken.
Trouwens waar hij een totale som van 3600 euro : 3 = 1200 euro haalt op deze ontwerpen van 2 aktes ( 1 schenking + 1 verkoop ) op te maken is mij een raadsel .

Dus ik wacht af.

Lousia
Topic Starter

#7 , 18 jul 2013 18:02

Niets meer van gehoord maar de notaris kon maar proberen hé.

Terug naar “Huren”