In augustus ben ik bij een notaris geweest voor inlichtingen betreffende de kosten voor een aankoop van een pand waarvan mijn echtgenote de helft geschonken krijgt van haar ouders.
Dus zij krijgt schenking 50 % van de eigendom + ik koop 25 % in met geld geschonken door mijn ouders en de andere 25 % lenen we.
De woning was 1 jaar geleden aangekocht door mijn schoonouders omdat de grootouders op een appartement gingen wonen en de woning veel te groot was.
Ondertussen hebben wij de woning gehuurd gedurende dat jaar.
Deze aankoop tussen ouders en grootouders was bij de notaris verleden waar ik de inlichtingen ben gaan vragen.
daardoor had hij alle gegevens betreffende mijn schoonouders en de woning.
In augustus heeft hij op papier een sumiere richtlijn geschreven betreffende de kosten.
In een mail de week daarop heb ik gevraag om een juiste prijsofferte betreffende schenkingskosten voor mijn vrouw en de aankoopkosten voor de rest.
Niets meer gehoord van deze notaris tot gisteren 15/11/2012.
Ondertussen hebben mijn schoonouders de aktes laten verlijden, een maand geleden, bij een andere notaris omdat mijn schoonbroer ook een schenking kreeg en het gemakkelijker was bij deze notaris.
Daar ik niets meer gehoord had van de notaris waar ik de mail naar toe gezonden had veronderstelde ik dat hij geen belangstelling had om de prijsaanvraag te behandelen.
Nu ontving ik gisteren een ontwerp van aktes waarbij hij de gegevens heeft gebruikt die hij had van de aankoop van deze woning tussen ouders en grootouders.
Hij vermeldt hier ook in dat de elektriciteit niet in orde is enz .
Dit is niet correct want ondertussen is alles vernieuwd .
Dus hij heeft gewoon de oude akte klakloos overgenomen
Dit na 3 maand.
Ik heb direct met hem contact opgenomen om te melden dat de aktes verleden waren bij een andere notaris .
Ik heb nooit geen voor ontwerp van akte gevraagd enkel prijsopgave.
Hij beweert dat hij waarschijnlijk dit mondeling overeengekomen was wat helemaal niet waar is en dit dus bindend is.
Ik vroeg waarom hij pas na 3 maand met alles afkomt en hij antwoord in de zomer had ik geen tijd.
Hij claimt 1/3 de van de notariskosten ( 1.200 euro ) en zegt hier recht op te hebben.
Wat bepaalt de wet ?
Heeft hij hier recht op ?
kan hij zomaar een voor ontwerp van de aktes maken zonder mijn mondelinge of schriftelijke aanvraag ?
Indien toch is het gevraagde ereloon van 1/3 de die hij bepaald op 1200 euro rechtgeldig ?
alvast bedankt