Aanpassen vonnis

Eigenwijs
Topic Starter

Aanpassen vonnis

#1 , 19 okt 2012 01:00

Sinds 2000 ben ik fiere mama van een dochter. Ben echter niet meer samen met haar vader en sinds 2002 is er een vonnis.

De omgangsregeling is: om de 14/dagen een weekeinde en de schoolvakanties elk de helft.

Vooral de onderhoudsbijdrage stoort me nu verschrikkelijk.

Toen is er beslist geweest dat voor de periode ik weer even (06-2001 tot 12-2001) bij mijn ouders ben ingetrokken hij 65€ onderhoudsbijdrage moest betalen.
En vanaf dec 2001 ben ik opnieuw met iemand gaan samen wonen, onderhoudsbijdrage is toen gewijzigd naar 93€ (omdat er rekening werd gehouden met de mijn samenwoonst met een partner dewelke beroepsinkomsten geniet, en de leeftijd van mijn dochter toen bijna 2j)

Verder staat er in het vonnis dat hij nog zou moeten bijdragen in andere zaken.

Dit schooljaar is mijn dochter gestart in 1e middelbaar en dat brengt toch wel wat kosten met zich mee.

Van alles wat ik aangekocht had (eigenlijk niet zo veel, dankzij de oma) had ik copy's gemaakt. En dan heb ik mijn ex een mailtje gestuurd met daarin copy en ook een copy van het voorschotfactuur van haar school. In totaal 162€ waar ik dan vroeg of hij de helft hiervan wilde bijleggen. Zijn reactie was kort: "In het kort, al deze kosten vallen onder de ‘alimentatie’ die ik betaal. Ik heb jou nog nooit ook maar 1€ terug gevraagd voor de kosten die ik maak, waaronder ook soms schrijfgerief, rekenmachine, en alzeker schoenen. "

Is het dan niet ergens logisch dat ik een aanpassing van de onderhoudsbijdrage wil? Want ik ontvang ondertussen 118€ onderhoudsbijdrage. verder moet hij (vonnis 2002) niets bijdragen. dochter 12j en 1e middelbaar.

En mijn dochter gaat om de 14/d naar haar vader met schoenen!!

Iemand die me hier een beetje richtlijnen kan in geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 19 okt 2012 10:01

Staat er in het vonnis iets over bijzondere kosten?

Zoja, wat staat er over schoolkosten of in het algemeen over bijzonder kosten?

Zonee, dan kan u hem op deze moment niets eisen, maar staat het u zeker vrij om terug naar de rechtbank te stappen om een aanpassing te vragen. Ik zou dan géén aanpassing van de alimentatie vragen, maar wél een bijdrage (de helft) in de bijzondere kosten, zijnde: school, hobby, medische zaken (geen gewoon doktersbezoek,n maar bv: bril, orthodontie, ...), ...

Hou volgende zaken in gedachte:
- Uw ex kan op die moment bijvoorbeeld ook een aangepaste omgangsregeling vragen en bi-locatie is de wet tegenwoordig. Het zou niet de eerste keer zijn dat een ouder een aanpassing vraagt aan de financiën en de andere ouder denkt: We gaan nu toch terug naar de rechtbank, laat ik er maar ineens voor gaan.
- Jullie relatie, hoe goed of slecht ze op deze moment ook is, zal er niét beter op worden indien u naar de rechtbank stapt.

In een conservatieve weekend regeling is het wel normaal dat de ouder waar het kind grotendeels verblijft voor alles zorgt tijdens het weekend: Voldoende kleding, schoenen, jas en dergelijke ... Aangezien ik inderdaad vermoed dat u uw kind niet zonder schoenen op pad stuurt, heeft hij hier geen verhaal. Als hij extra schoenen wil, mooiere schoenen wil, duurdere schoenen wil, is dat zijn zaak. U moet gewoon zorgen dat uw kind degelijk voorzien is. Voor een weekend is 1 paar schoenen, 1 zomer/winterjas en 2/3 paar kleren wel voldoende.

Met dingen zoals schrijfgerief en een rekenmachine moet hij volgens mij ook niet afkomen. Ten eerste is de dochter tijdens de schooldagen steeds bij u en hoeft hij dit dus niet te voorzien.
Ten tweede: Indien zij huiswerk zou moeten maken waarvoor een rekenmachine vereist is, kan u dit steeds meegeven.

Ik hoop dat je een afweging kan maken van de punten hierboven aangehaald en uiteindelijk met een gerust gemoed verder kan gaan.

Eigenwijs
Topic Starter

#3 , 19 okt 2012 11:43

In mijn vonnis staat er nergens iets over schoolkosten of bijzondere kosten.
Uw ex kan op die moment bijvoorbeeld ook een aangepaste omgangsregeling vragen en bi-locatie is de wet tegenwoordig. Het zou niet de eerste keer zijn dat een ouder een aanpassing vraagt aan de financiën en de andere ouder denkt: We gaan nu toch terug naar de rechtbank, laat ik er maar ineens voor gaan.
U maakt me duidelijk dat mijn ex eventueel de omgangsregeling kan (wil) aanpassen noot co-ouderschap? Maar we wonen zo'n 115km van elkaar, dus dat is niet mogelijk vermoed ik.
Jullie relatie, hoe goed of slecht ze op deze moment ook is, zal er niét beter op worden indien u naar de rechtbank stapt.
Deze is nooit goedgeweest uiteindelijk. vb Het huwelijk van m'n broer.Dit viel net in een moment dat mijn dochter bij haarvader was.Ik heb toen om een weekend wissel gevraagd en ik kreeg dadelijk op m'n neus of het niet op een andere moment kon doorgaan!! Ik vraag steeds binnen de familie om er rekening mee te houden, maar meer kan ik niet doen.
Zo wil hij dan van zijn kant begin van het jaar al weten of hij onze dochter in de grote vakantie een 2-tal dagen vroeger mag hebben. Dat scheelt hem dan in de prijs voor te boeken.

Wat u daar zegt ivm kleding en dergelijke, dat heb ik in het begin gedaan, maar wetende dat hij zelf kledij kreeg voor haar ben ik daar gelijdelijk aan mee opgehouden. En als ze naar daar gaat is ze volledig gekleed en indien ze iets extra mee wil mag ze dat steeds van me meenemen.
Met dingen zoals schrijfgerief en een rekenmachine moet hij volgens mij ook niet afkomen. Ten eerste is de dochter tijdens de schooldagen steeds bij u en hoeft hij dit dus niet te voorzien.
Ten tweede: Indien zij huiswerk zou moeten maken waarvoor een rekenmachine vereist is, kan u dit steeds meegeven
.

Bovenstaande aankopen heb ik nooit gevraagd aan hem.

Maar is 118€ alimentatie uiteindelijk niet heel weinig? Hij gaat tenslotte ook full-time werken en moet maar 400€huishuur betalen. Enverder heeft hij geen kinderen

Reclame

eylis

#4 , 19 okt 2012 12:01

straf dat je advocaat toegelaten heeft dat er rekening gehouden werd met het feit dat je een partner met salaris hebt
om de onderhoudsbijdrage te bepalen (die de andere ouder moet betalen).
Wettelijk is dat eigenlijk géén grond om daarmee rekening te houden. uw partner is geen "vaste" bron van inkomsten en er is geen onderhoudsverplichting/relatie tussen kind en nieuwe partner én geen betrokken partij in de rechtszaak.
In mijn ervaring probeerde een tegenpartij dat ook te doen door zelfs de inkomensfiche op te vragen van de nieuwe partner.
Ik heb dat gewoon pertinent geweigerd omdat de nieuwe partner géén betrokken partij is in de rechtszaak (niemand heeft daar zaken mee....), en géén vaste bron van inkomsten mbt het kind.
Rechter heeft dat aanvaard en meldde ook: inkomen nieuw partner wordt niet in aanmerking genomen om onderhoudsbijdrage te bepalen.

De uiteindelijke som moet afgetoetst worden aan beide inkomens van de ouders en de verblijfsregeling.
de huishuur van de andere ouder is ook geen parameter. Strikt genomen is dat uw zaak niet.
Maar inderdaad zeer spijtig dat je de bijzondere kosten niet hebt laten definieren: die worden ook groter naarmate de kinderen opgroeien (schoolkosten ed)
slordige advocaat?

Proudmom

#5 , 19 okt 2012 12:07

Ik vind 118euro voor een kind van 12 a 13 jaar idd wel weinig. Ik dacht trouwens dat het minimum op 125euro per maand lag...

wij betalen 155 euro voor een kind van 8 (3de leerjaar) daarboven ook nog es deelname in uitzonderlijke kosten (medisch, schooluitstappen, lidgelden sportclub ect..)
En als ik hoor wat sommigen al moeten betalen voor een kind van bvb 4 of 5 jaar ... (bedragen van 200 of 250 euro!) dan komt jouw ex er eigenlijk goedkoop vanaf.

Eigenwijs
Topic Starter

#6 , 19 okt 2012 12:43

Proudmom
Berichttitel: Re: Aanpassen vonnis

Ik vind 118euro voor een kind van 12 a 13 jaar idd wel weinig. Ik dacht trouwens dat het minimum op 125euro per maand lag...

wij betalen 155 euro voor een kind van 8 (3de leerjaar) daarboven ook nog es deelname in uitzonderlijke kosten (medisch, schooluitstappen, lidgelden sportclub ect..)
En als ik hoor wat sommigen al moeten betalen voor een kind van bvb 4 of 5 jaar ... (bedragen van 200 of 250 euro!) dan komt jouw ex er eigenlijk goedkoop vanaf.

Idd de wet zou naar het schijnt in maart 2010 zijn aangepast. Nu zou ik vooral willen weten of dit voor mij ook van toepssing zou zijn voor het feit dat ik zo'n aanpassing wil.

duma

#7 , 19 okt 2012 13:06

Eignenwijs,

Mijn twee opmerkingen waren gewoon algemene dingen; waar je best eerst over nadenkt voor je een rechtszaak begint. Zoals ik als zei, zou het niet de eerste keer zijn dat een ouder een rechtszaak aanspant om iets te wijzigen en er eigenlijk uiteindelijk meer kwaad dan goed mee doet? Als beide niet opgaan in jouw geval, des te beter voor jou. Hoewel het voor het kind natuurlijk wel een spijtige zaak is dat de relatie zo verzuurd is geraakt en de ouders zo ver uit elkaar wonen.

Over de alimentatie vraag dan terug:
Ik blijf erbij dat je best sowieso om een tussenkomst ivm bijzondere kosten vraagt ipv alimentatie verhoging. De rechter kan namelijk redeneren dat u op het moment dat de alimentatie werd vastgesteld niet geprotesteerd hebt.

Langs de andere kant is het inderdaad wel aan de lage kant, wat dan weer een argument kan zijn om de alimentatie toch te laten aanpassen. Voor zover ik weet is er echter geen 'minimum' en er is ook geen vaste berekeningswijze voor alimentatie, gezien er teveel factoren meespelen. Er zijn wel methodes waarop je je kan baseren, maar meer dan dat ook niet.

Verder tellen zijn huur en gezinssituatie niet mee voor de berekening. Enkel loon, daar kan naar gekeken worden. Maar ook enkel naar zijn loon en niet naar dat van zijn partner.

Waarom stap je eens niet naar een advocaat en geef je hem het vonnis? Hij/zij kan dat dan eens grondig lezen, wat wij nu niet kunnen, en zich een goed beeld vormen van de slaagkansen, wat wij dus nu niet kunnen.

En zoals altijd geldt: Ja, u kan naar de rechtbank stappen, maar neen, het is niet zeker dat u uw slag zal thuishalen.

Eigenwijs
Topic Starter

#8 , 19 okt 2012 13:17

Duma,

Tegenover mijn dochter zal ik nooit iets negatief van haar vader zeggen. Zoals je zelf aangeeft het is jammer voor haar. En het hijzelf die ervoor gekozen heeft om zo ver te gaan wonen.

Mijn vonnis ligt reeds bij mijn advocaat, maar het is om dat ik gelezen had dat je voor aanpassing van de bijdrage zelf naar het vredegerecht zou kunnen gaan, ik verder aan het zoeken ben.

duma

#9 , 19 okt 2012 13:24

Weet uw ex al dat u naar de rechtbank zal stappen? Anders kan u proberen middels een Aangetekend Schrijven hem op andere gedachten te brengen. Vaak is de dreiging van een rechtszaak al genoeg voor sommige mensen om een toegeving te doen. Moest u dat doen, hou het dan aller positiefst, spreek in het belang van uw dochter e.d.
Als hij negatief reageert, kan u nog altijd verdere stappen ondernemen ...

Ik zou dat maar doen, omdat een AS toch nog altijd minder kost dan een rechtszaak en het vaak even effectief blijkt te zijn.

Verder: Of het op eigen houtje voor de vrederechter kan, dat weet ik niet. Ik dacht dat (kinder)alimentatie altijd via de jeugdrechtbank moest passeren, maar ik kan er naast zitten.

Eigenwijs
Topic Starter

#10 , 19 okt 2012 14:11

Mijn ex is er niet van op de hoogte dat ik verdere stappen zou willen ondernemen. Enkel via mail de vraag gesteld om de helft van de schoolkosten de betalen. Met negatief antwoord. Zijn alimentatie dat hij nu betaald is een ALL-IN

duma

#11 , 19 okt 2012 14:19

Bespreek dit best met uw advocaat, maar ik zou een laatste poging doen om dit UIT de rechtszaal te houden door hem aangetekend de copy's op te sturen met de vraag om de helft hiervan bij te dragen. Verwijzend naar uw mail en zijn negatief antwoord. Verwijzend naar het belang van uw kind. Meldend dat indien er weer een negatief antwoord zal volgen, u zichzelf genoodzaakt zal zien om verder stappen te ondernemen om bijzonder kosten te laten opnemen in het vonnis. Dit uiteraard enkel en alleen in het belang van uw dochter.

Aangetekend en gewoon versturen.

Eigenwijs
Topic Starter

#12 , 19 okt 2012 22:57

Ik heb ondertussen alles overgemaakt aan mijn advocaat. Deze mag het verder afhandelen. Dacht nog aangetekende enzo te sturen, maar ben achter bepaalde dingen gekomen en die hebben er voor gezorgd dat het sneller bij mijn advocaat is. Ik heb mijn vraag duidelijk gemaakt en nu is het afwachten...

duma

#13 , 20 okt 2012 10:53

Dan wens ik je verder veel succes. Laat ons iets weten hoe het verder gaat ...

Eigenwijs
Topic Starter

#14 , 20 okt 2012 14:04

Bedankt. Ik zal de aanpassingen posten. Hoop alleen dat het niet lang duurt voor het gewijzigd is.

Terug naar “Echtscheiding”