Geachte,
Graag had ik U advies gekregen over de volgende vraag. In 2004 overleed mijn moeder en in 2005 mijn vader, beide ouders hebben de Belgische nationaliteit maar waren woonachtig in Spanje dus ook gedomicilieerd in Spanje. Mijn ouders beschikten over een onroerend goed in Spanje en over een onroerend goed in Belgie. Nu is mijn vraag, de woning in Spanje valt deze onder het Belgische of onder het Spaanse erfrecht, en wat met het onroerende goed dan in Belgie? Ook is er een testament opgemaakt door vader in Spanje hoe zit het dan hier mee, kunnen wij dit via een Belgische notaris laten behandelen en kan onze Belgische notaris inzage krijgen in dit testament? Beide ouders zijn gehuwd met gemeenschap van goederen en onderlinge schenking. Moeder heeft geen testament opgemaakt. Wij raken hier niet uit, en hebben de indruk van het kastje naar de muur gestuurd te worden, we hebben een advocaat in Spanje en een in Belgie en ook een notaris in Spanje en Belgie en toch weten geen van allen ons hier een eenduidig antwoord op te geven en schiet de hele zaak niet op.
Ook kan ik U zeggen dat er zes wettelijke erfgenamen zijn.
Hopende op een duidelijk antwoord, dank ik U .
Carola