2e huis kopen

Iris_1978
Topic Starter

2e huis kopen

#1 , 27 mar 2007 14:06

Ik ben reeds enige tijd in het bezit van een huis en overweeg nu een tweede aan te kopen om te verhuren en dus als opbrengsteigendom te gebruiken. Kan ik echter zomaar besluiten mijn - bv huidige huis - te gaan verhuren terwijl ik het nieuwe zelf betrek? Kan je een huis verhuren waar je nog een lening op afbetaalt?

Wat verwacht de fiscus van me als ik extra inkomsten genereer uit de verhuur van een woning? Een beetje bizarre vragen wellicht, maar ik ben echt niet thuis in deze materie. Lijkt me echter niet onverstandig in vastgoed te investeren.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 27 mar 2007 17:26

Hey

Je mag perfect zelf beslissen welke van de 2 woningen je wil betrekken. Of je er een lening op hebt lopen of niet, maakt geen verschil uit. Je mag dus verhuren.

De inkomst van de huur moet je wel aangeven op je belastingbrief. Onder welke post precies, dat kan ik je niet vertellen, ik laat hem invullen door de boekhouder :)

Lex

#3 , 28 mar 2007 07:41

Lijkt me echter niet onverstandig in vastgoed te investeren.
Ik deel die mening niet!
De gouden generatie is aan zijn laatste adem begonnen waardoor veel woningen zullen vrijkomen, de vastgoedmarkt zal binnen afzienbare tijd in elkaar zaken als een pudding!

Reclame

dieke

#4 , 28 mar 2007 09:25

In elkaar zakken als een pudding, dat geloof ik niet. De meeste mensen die hun huis te koop zetten hebben tijd genoeg zodat ze het niet voor een appel en een ei zullen verkopen. Ze gaan er toch niet minder voor vragen dan wat zij het betaald hebben.

Of het een goede investering is, dat zou ik anderzijds ook niet zeggen. Die tijd is inderdaad voorbij. Onze woning staat momenteel te koop. We kochten ze 5 jaar geleden als ruwbouw. Als we de aankoopprijs optellen bij de investering die wij erin deden, komen we op een vraagprijs die een 12500 euro hoger ligt dan dat. Tel daar dan nog eens een onderhandelingsmarge bij en je weet dat we zo goed als geen winst maken.

Voor de winsten moet je het dus volgens mij niet doen. (Wij verkopen omdat we gaan bouwen dichter bij de grootouders van onze kindjes) Anderzijds is het natuurlijk wel weer zo dat als je nu een huis extra kan kopen, dat later wel mooi meegenomen is voor je kinderen. Op de bank vallen er ook al lang geen zaakjes meer te doen met je geld hoor.

Iris_1978
Topic Starter

#5 , 29 mar 2007 09:33

Ik heb het mijne gekocht voor de prijzen gigantisch de lucht ingingen. Ondertussen is het opnieuw geschat en zou de verkoopprijs een dikke 50.000 euro hoger liggen dan wat ik er destijds aan spendeerde. Dit zorgt er ook voor dat de lening erop vrij laag ligt in vehouding met de huurprijs die ik zou kunnen vragen. Dus in die zin denk ik dat dat wel goed zit. Als je nu pas gaat kopen om vervolgens te verhuren, lijkt het me minder voordelig inderdaad.

Niettemin geeft het me weer wat ruimte om eens wat anders te kopen...

j.demoor

#6 , 29 mar 2007 11:10

?Art.544.Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.? (Burgerlijk Wetboek).

U kan uw huidig huis verhuren en het nieuwe zelf betrekken.

Een lening is een contract waarvan u de bedingen dient na te leven.Onderzoek dus zorgvuldig uw contract.

?Art.104.Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald :...9? interesten en betalingen voor de aflossing of wedersamenstelling van een hypothecaire lening die specifiek is gesloten om een in artikel 12,?3, bedoelde ENIGE woning te verwerven of te behouden, en bijdragen van een aanvullende verzekering tegen ouderdom en vroegtijdige dood die de belastingplichtige tot uitvoering van een individueel gesloten levensverzekeringscontract definitief heeft betaald voor het vestigen van een rente of van een kapitaal bij leven of bij overlijden en dat uitsluitend dient voor het wedersamenstellen of het waarborgen van een dergelijke hypothecaire lening.?(WIB=Wetboek Inkomstenbelasting 10 april 1992).

Bij aankoop van een tweede woning zijn voornoemde bestedingen niet meer bestemd om een ENIGE woning te verwerven of te behouden.Die aftrekmogelijkheid verliest u dus.

?Art.145/1.Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 145/2 tot 145/16 wordt een belastingvermindering verleend die wordt berekend op de volgende uitgaven die tijdens het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald:...3? als betalingen voor de aflossing of wedersamenstelling van een hypothecaire lening die is aangegaan om een in een lidstaat van de Europese Economische Ruimte gelegen woning, andere dan de in artikel 104, 9?, vermelde woning, te bouwen, te verwerven of te verbouwen...?(WIB).

Uw beide woningen zijn ?andere dan de in artikel 104, 9?, vermelde woning?.U hebt dus recht op voornoemde belastingvermindering.Zie verder art.145/6 WIB.

Als u extra inkomsten genereert uit de verhuur van een woning dan verwacht de fiscus van u dat u ze aangeeft.Zie verder art.7,?1,2?,a) WIB.

Terug naar “Kopen”