ophalen huisvuil

Veedeebee
Topic Starter

ophalen huisvuil

#1 , 22 aug 2012 13:50

Vraag het me al een tijdje af: mag de bestuurder van een vuilniswagen aan de verkeerde kant van de weg rijden?

Elke woensdag op weg naar het werk hetzelfde tafereeltje... De vuilniswagen komt me op 'mijn' rijvak tegemoetgereden met grote lichten aan. Op de bewuste straat komen verschillende zijwegjes uit, voorrang van rechts... Met de beste wil van de wereld kan ik omwille van de verblindende lichten en de omvang van de vrachtwagen, vaak niet zien of er al dan niet een wagen uit zo'n zijstraatje komt en linksaf slaat, mijn richting uit. Het is al een paar keer 'bijna' prijs geweest maar wat als het echt crash boom bang is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 aug 2012 14:07

Neen, een vuilniswagen mag niet aan de verkeerde kant van de weg rijden. Waarom rijdt hij daar, als ik vragen mag? En hoe raak jij er dan voorbij? Door deze "in te halen" (als je al van inhalen kan spreken als je links een tegenligger passeert)?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Veedeebee
Topic Starter

#3 , 22 aug 2012 14:30

Ik vraag het me elke week af waarom hij daar rijdt, er wordt aan beide zijden van de straat vuilnis opgehaald dus de mensen die het afval in de vrachtwagen gooien moeten toch constant oversteken.

Op stukken waar er geen zijwegen zijn kan ik nog redelijk makkelijk passeren, het zicht op tegenliggers is wel goed, maar het stoort me dat ik een overtreding bega door links in te halen...

Ik heb al eens gewoon tot een paar meter voor de vrachtwagen gereden in de veronderstelling dat hij dan wel terug naar zijn eigen rijvak zou uitwijken, maar het enige wat er gebeurt is knipperen met de lichten en nog korter naar me toe rijden... blijft weinig anders over dan stapvoets langs links voorbijrijden en hopen dat er geen tegenligger uit een zijstraat gerden komt...

Waar meld ik dit best? Politie? Gemeente?

Reclame

Franciscus

#4 , 22 aug 2012 14:51

Soms zijn dat privé firma die aangesteld worden door de gemeente.
Dus preventief zeker bij gemeente aangeven is niet te verantwoorden.
Bij de politie als extra kan nooit geen kwaad. Deze kunnen op gekend uur en dag eens langsrijden.

Gebruiker21

#5 , 22 aug 2012 16:07

maar het stoort me dat ik een overtreding bega door links in te halen...
Inhalen moet je steeds links doen, hoor ;-). Maar in feite haal je niet echt in. Je wijkt uit voor een obstakel. Het is zoals een vrachtwagen die met zijn knipperlichten aan je rijstrook blokkeert. In dat geval mag je de vrachtwagen voorbijrijden (gebruik maken van je richtingaanwijzers + tegenliggers voorrang geven, uiteraard). Je begaat volgens mij geen verkeersovertreding, dan. Tenzij je een volle witte lijn moet overrijden om dit te doen (en dan nog?).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki

#6 , 22 aug 2012 16:08

Je kan natuurlijk op jouw vak blijven staan, en ondertussen enkele foto's nemen en de politie bellen.

VDG2

#7 , 22 aug 2012 16:11

Handsfree bellen uiteraard ;-)

Terug naar “Archief”