Verkiezingen voordrachtsakte

317070
Topic Starter

Verkiezingen voordrachtsakte

#1 , 27 jul 2012 17:06

Ik heb me zonet in de wetgeving voor de komende verkiezingen in oktober verdiept. Het betreffende decreet vind je hier: http://codex.vlaanderen.be/Portals/Code ... 20561.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu was ik op zoek naar wie een voordrachtsakte nu precies mag ondertekenen. Ik heb nog een probleem met het volgende artikel:
Art. 79.

De voordracht wijst de volgorde aan waarin de kandidaten worden voorgedragen.

Een kiezer mag niet meer dan één voordracht voor dezelfde verkiezing ondertekenen. De kiezer die dat verbod overtreedt wordt gestraft overeenkomstig artikel 244.
Ik weet dat een kiezer zowel een voordracht mag tekenen voor de gemeenteraadsverkiezingen als de provincieraadsverkiezingen, ook als die op dezelfde dag plaatsvinden. Nu is mijn vraag of een kiezer ook mag tekenen op verschillende lijsten voor provincieraadsverkiezingen die in verschillende provincie-kiesdistricten gebeuren. Hoe moet je "dezelfde verkiezing" interpreteren?

Bij het tekenen voor provincieraadsverkiezingen moet je namelijk slechts in de provincie wonen, terwijl de lijsten per provincie-kiesdistrict moeten ingediend worden.

Kent er iemand het antwoord? Of kan iemand mij doorverwijzen naar iemand die het antwoord zou moeten kennen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jul 2012 18:34

Volgens mij betekent dit als het bijvoorbeeld over de provincie Antwerpen gaat: "de verkiezing van de provincieraad van de provincie Antwerpen".

Het decreet spreekt trouwens van "De voordrachtsakten voor de provincieraadsverkiezingen" (art. 84, 2°), en niet van "provinciedistrictsverkiezingen".

Een kiezer mag dus niet meer dan één voordrachtsakte ondertekenen voor de provincieraadsverkiezing.

U kan uw licht eens opsteken bij de voorzitter van het provinciedistrictshoofdbureau (de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg of de vrederechter). Maar die kan geen bindend advies geven. Bij betwisting over de voordrachtsakte beslist het Hof van Beroep. Zij gaan u geen advies geven.

Als er geen klacht tegen de lijst komt, kan degene die twee voordrachtaktes ondertekende gestraft worden door de correctionele rechtbank. Die rechter gaat u ook geen advies geven. Misschien wil de procureur des Konings u wel vertellen wat hij ervan denkt.

Reclame

Terug naar “Administratief recht”