Achterstallige alimentatie en faillissement

Mirabel13
Topic Starter

Achterstallige alimentatie en faillissement

#1 , 26 jul 2012 08:04

Hallo iedereen,
heeft er iemand ervaring met het volgende :
sinds begin 2009 heb ik voor de rechtbank een verzoekschrift tot alimentatie neergelegd voor mijn kind, dat sinds 2008 100% bij mij woont in het buitenland (met de toestemming van de biologische vader). Die was zelfstandig (met veel zwart geld) en ontving tergelijkertijd een invaliditeitspensioen. Hij is getrouwd, zijn echtgenote werkt en samen hebben ze 2 minderjarige kinderen. Eind 2011 gingen ze beiden failliet (toen werd de uitspraak ook verwacht, hoe toevallig) en later dit najaar wordt er een uitspraak verwacht (Hof van Beroep te A'pen) omtrent de achterstallige onderhoudsgelden en het bepalen van het bedrag + de bijkomende kosten die ik volledig alleen gedragen heb. Ik ontvang als Belgische geen kindergeld waar ik woon, noch uit Belgie uiteraard.
Mijn vragen zijn de volgende :
1) Kan de Rechter de achterstallen en bijkomende kosten kwijtschelden omwille van zijn 'faillissement' in 2011 ?
(Hij was zeker en vast niet failliet toen ik mijn aanvraag startte in 2009).
2) Kan ik rekenen op de DAVO of ben ik verplicht van terug een domicilie-adres te nemen in Belgie om van hun diensten gebruik te kunnen maken ? (dit had ik destijds in 2009 tot en met 2011, nadien niet meer)
3) Kan men zijn volledig invaliditeitspensioen benutten indien men overgaat tot loonsbeslag ?

Alvast dank bij voorbaat voor alle reacties en vriendelijke groet,

een wanhopige Mama

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 27 jul 2012 12:01

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar EVENREDIGHEID van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid, het toezicht, de opvoeding, de opleiding en de ontplooiing van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind...”(Burgerlijk Wetboek).

Het faillissement ontheft de vader niet van zijn onderhoudsplicht doch zal een invloed hebben op voornoemde ‘evenredigheid’.

“Art.6.De onderhoudsgerechtigde kan de tegemoetkoming van de Dienst voor alimentatievorderingen aanvragen indien de onderhoudsplichtige zich gedurende twee, al dan niet opeenvolgende termijnen in de loop van de twaalf maanden die aan de aanvraag voorafgaan, geheel of ten dele onttrokken heeft aan de verplichting tot betaling van het onderhoudsgeld.”(21 FEBRUARI 2003. - Wet tot oprichting van een Dienst voor alimentatievorderingen bij de FOD Financiën).
Onderzoek vooraf of u voldoet aan de inkomensvoorwaarden vermeld in die wet.
Indien ja,ga dan verder naar http://www.minfin.fgov.be/portail1/nl/cadrenl.htm" onclick="window.open(this.href);return false; >‘DAVO’.
Alleen de onderhoudsplichtige moet in België belastingplichtig zijn.

Krachtens art.1412 Gerechtelijk Wetboek kan ONBEPERKT uitvoerend beslag gelegd worden voor onderhoudsgeld.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”