Bi-locatie aanvragen

Miebel
Topic Starter

Bi-locatie aanvragen

#1 , 15 mei 2012 17:04

Aangezien ik hier al een paar keer gelezen heb dat er hier meer reacties op gaan komen, ga ik hier mijn post ook eens zetten.
Deze keer uitgebreider dan de vorige keer, zodat het makkelijker is om mogelijke raad te geven.

Ik en X woonden in Antwerpen, en hebben 2 zonen, 4 en 6 jaar nu.
Toen we van Antwerpen naar Limburg gingen verhuizen, moest de oudste van school veranderen (toen 3,5 jaar, de jongste 1,5 jaar).
Na een tijd bleek dat het echt niet meer ging tussen mij en X, en hij wou in het huurhuis blijven. Ik ben dus op zoek gegaan naar een appartement, en ben toen iets uit de buurt moeten gaan wonen. Daar we beiden vonden dat het beter was voor de kinderen om ze bij hun papa te laten (ze waren het gewend, ze woonden daar graag, gingen daar graag naar school, grote tuin, eigen slaapkamers, en ook omdat ik hen niet weer een grote verandering wou aandoen, ...). We hadden onder elkaar een paar regelingen afgesproken.
De weekends bij mij, 1 weekend op 5 bij hem, vakanties delen, feestdagen bij mij, en als hij met de nacht stond sliepen ze ook bij mij. (1 week op 5, hun papa doet volcontinu shiften).
We spraken af geen ruzie te maken, alles op een vriendschappelijke manier te doen, daar dit hét belangrijkste was voor de kinderen.

Alles verliep perfect, ik kreeg ook knutselwerkjes mee van school in de weekends, de papa bleef hier zelfs nog mee-eten, dit tot groot plezier van de kinderen. Zelfs toen ik een nieuwe vriend had, en die hier dus ook at, bleef de papa nog altijd langskomen als vrienden, mee-eten, lachen en zwansen. Ik had mijn nieuwe vriend de keuze gegeven: of je neemt dit erbij, of je bent weg. Omdat ik vind dat de goede band tussen papa en mij in het voordeel van de kinderen niet mocht wegvallen door een nieuwe liefde.

En toen... Toen kreeg papa een vriendin... En toen was het om zeep.
Ik heb eerst geprobeerd haar bij het "gezin" te betrekken, daar iedereen goed met elkaar overweg kon. Heb haar persoonlijk uitgenodigd op de verjaardagsfeestjes van de kinderen... Maar het mocht niet baten. Zij was overjaloers, de papa mocht hier niet meer binnenkomen van haar, de week met de nacht viel weg omdat zij vond dat de kinderen niet naar mij moesten, zij bleef wel bij hen (knap van haar, maar de regeling liep goed, waarom veranderen).
Het ging van kwaad naar erger.

En toen kwam de eerste keer vredegerecht, proberenr om verzoening. De papa deed gekke voorstellen ivm alimentatie. 300€ per maand, terwijl zijn nettoloon boven de 2300€ ligt, en het mijne toen nog 700€ bedroeg. Voor de rest werd enkel de regelingen ivm wanneer en waar vastgelegd. Officieel dus 1 op 5 weekends bij hem, en de rest van de weekends bij mij, van 19 uur vrijdag tot 19 uur zondag.
Dit ging, in het begin. Tot de papa nooit meer op tijd kwam, ze gewoon niet bracht, ze op zaterdag pas bracht. Daarbovenop nog tientallen smsen met hoe lui ik wel niet was omdat de kinderen niet bij mij waren en noem maar op. Er kwam geen eind aan.
Dus dan zijn we op mijn verzoek naar het vredegerecht gegaan, omdat de situatie onleefbaar was geworden. Ik wou bi-locatie, zodat ieder gelijk is, er geen echte ruzie kan zijn om uren en welke dagen/weekends en dergelijke (daar de wissel meestal gebeurd aan de school). Ik dacht dus hem te geven wat hij wou (en wat de kinderen willen, zij willen ook meer bij mij... Hun vrolijk humeur om terug naar papa te mogen is ook verdwenen, nu is het gejammer om terug te moeten). Vertelt hij mij daar dat hij dat zal aanvechten, daar hij dat niet wil (maar dan wel beweerd voorstander te zijn van bi-locatie? De kinderen meer bij mij te willen?).
Hij heeft mij ook vanalle info achterhouden ivm school. Zo wist ik ook niet dat het schoolfeest was overlaatst. Papieren van school die voor mij bedoeld waren (oudercontact etc) heeft hij niet gegeven, gaf hij grif toe aan mij (niet aan vredegerecht) omdat hij vind dat het de school hun taak is, en niet de mijne.
Toen we voor de vrederechter stonden wou hij dus niets weten van bi-locatie en nu gelden de vorige regels terug. Er was geen verzoening.

Wat kan ik vanaf hier doen?
Ik heb al gehoord dat ik eerst moet proberen met een bemiddelaar. Ik zal dat wel doen, maar ik weet nu al dat dat niets gaat uithalen met X. Hij is koppig, en gebrainwashed door de nieuwe vriendin. Wat dan daarna?

Is het mogelijk om bi-locatie aan te vragen? De kinderen zullen dan jammer genoeg wel van school veranderd moeten worden, een school in het midden van onze woningen. Is dit mogelijk?
Deze regeling moet ophouden... De kinderen zijn er niet meer gelukkig mee, ik ben er niet meer gelukkig mee, en de papa? Ik denk dat die enkel gelukkig is als er ruzie is...
Maar zelfs nu, het voorbije weekend, heb ik mijn moederdagkado nog eens niet gehad. Heeft de papa aan zijn nieuwe vriendin gegeven. Dus dit moet ophouden...

Graag raad.
Alvast bedankt.

grtjs, Miebel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lucke

#2 , 15 mei 2012 19:48

1. Appart mapje vragen aan de school, zij geven alle info appart door aan papa en mama. Op de website van de meeste scholen staat tevens de activiteitenagenda.
2. Bemiddeling kan je zeker proberen en is aan te raden. Als hij niet wil heb je dat al als argument voor de rechtbank
http://www.bemiddeling-justitie.be/nl/na/rechtbank.html" onclick="window.open(this.href);return false;
3. Bi-locatie kan je zeker aanvragen en de kans is erg groot dat je dat zal krijgen. Kinderen zijn ouder dan 3jaar?
4. De allimentatie die hij eist... krijgt hij mijn inziens niet voor elkaar. Mijn loon ligt ook boven dat bedrag wat hij verdiend. Ik betaal 175 Euro tot week/week in zal gaan (1 kind 2 jaar en 7 maanden oud).

Succes!!

Hoop niet opgeven! zeker niet. Ga voor je kinderen en meest belangrijk, blijf je focussen op de kinderen

Miebel
Topic Starter

#3 , 15 mei 2012 20:18

Dank je wel voor je reactie. Die geeft me toch weer even terug hoop!
Ik ben vooral bang dat de bi-locatie niet toegestaan zal worden daar de kinderen daar nu al enige tijd naar school gaan, en de papa dat als argument zal geven om zo niet de week om week regeling te moeten doen. Ze zijn idd ouder dan drie jaar. En ik zou het graag doen wanneer de jongste naar het eerste gaat (daar ik al heb gemerkt dat de jeugdrechtbank niet erg snel werkt, en hij na dit kleuterklasje nog een kleuterklasje te gaan heeft, en we misschien de overgang kunnen vergemakkelijken voor hem door die te doen wanneer hij naar het eerste leerjaar zal gaan. Tegen dan zal de oudste ook weer meer begrijpen, en hopelijk het niet erg vinden).
De alimentatie is niet de grootste zorg aan mijn hoofd eerlijk gezegd. Ik denk, op basis van onze lonen, dat hij dat ook niet voor elkaar zal krijgen. Maar ik wou het volledige verhaal hier weergeven :-)

Ook enorm bedankt voor de link naar de bemiddeling!

Ik doe zeker en vast mijn best om mij te blijven focussen op de kinderen. Moesten zijn nu laten blijken dat ze liever bij papa zouden blijven, dan denk ik dat ik het ook niet zou aanvragen, hoe moeilijk dat dan ook voor mezelf is. Maar met dat ze elk weekend vragen om langer te mogen blijven bij mij... En de papa de lange weekends en brugdagen en dergelijke ze niet bij mij gunt, zie ik geen andere uitweg.

En nog eens bedankt!

Reclame

Miebel
Topic Starter

#4 , 15 mei 2012 20:19

PS: op het schoolfeest heb ik met de juffen van de kindjes gepraat én met de directeur van de school. Ik ontvang nu alle info via e-mail, en rapporten gaan ze mij opsturen. Ook heb ik na het voorval van moederdag gevraagd aan de school of ze (indien het nog nodig is) volgend jaar de knutselwerkjes voor moederdag niet meer met de papa mee te geven, maar dat ik het zal komen ophalen in school, samen met de kids.

Terug naar “Echtscheiding”