bvba vragen

hansheem
Topic Starter

bvba vragen

#1 , 23 apr 2012 11:33

Hallo,

Ik had een aantal vragen, ik heb een bvba op mijn naam staan waar GEEN activiteit in is. Hij is wel actief want ik wil in de toekomst er mee aan de slag, maar de laatste jaren is er niks gebeurd.
Dus geen omzet etc.

Nu heb ik mijn VPB ingevuld op een 0 aangifte, ik neem aan dat dit oke is!

Maar welke verplichtingen heb ik nu nog meer?

ben ik verplicht een jaarrekening op te stellen?
Zo ja, mag ik dit zelf of moet ik dit laten doen?

Als ik bezwaar wil maken bij belastinginstanties mbt boetes, waar kan ik mij dan toe wenden?

Mvg!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 apr 2012 13:03

Een jaarrekening is verplicht, ook al heb je niet gewerkt.

Wanneer je geen jaarrekening maakt dan heb je veel kans dat de handels rechtbank je dagvaard en je van ambtswege je schrapt, na 3 jaar geloof ik!

En je mag dit volledig zelf doen, normaal moet je ook elk kwartaal BTW aangifte doen weliswaar nihil .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#3 , 23 apr 2012 13:48

Lege vennootschappen en of vennootschappen die geen jaarrekeningen neerleggen zijn de eerste die de aandacht trekken van oa de cel Ecofin en van het parket.
Vraag eens na aan je boekhouder of bij Unizo.
In elk geval geen inkomsten opgeven persoonlijk en dan geen jaarrekening binnensturen dat is vragen om controle.
PS en men kan jaren teruggaan

Reclame

hansheem
Topic Starter

#4 , 23 apr 2012 14:43

De laatst gepubliseerde jaarrekening is van 2010.
Ik vrees dat er ook al lange tijd geen BTW is aangegeven.

VPB 2011 is nu juist ingediend, het gaat dus nu enkel om de jaarrekening van 2011 (dit heeft gelukkig geen haast) en de BTW aangiftes, kan ik dit met terugwerkende kracht doen?

denlowie

#5 , 23 apr 2012 15:00

Bel eens met je BTW kantoor die kunnen dit recht zetten, als je een boete daar voor krijg dan zal dit zeer weinig zijn.

Het is altijd beter dat je zelf reageert dan dat de BTW het moeten doen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

dako

#6 , 26 apr 2012 16:49

VPB aangifte? Nederlander? (Normaal benaming in NL)

VennB-aangifte inderdaad. Wel zien dat je deze correct invult (of laat invullen), is iets ingewikkelder dan "0" invullen.

Jaarrekening: als 2010 is ingediend, voor 2011 heb je, afhankelijk van datum algemene vergadering, nog tijd (moet wel ingediend word, alsook jaarvergadering houden,...)

BTW: kan zijn dat BTW-nr niet meer actief staat (krijg je nog brieven van de BTW?), best even bellen met BTW-kantoor, of oude boekhouder. Indien geen indieningen, normaal 50€/st boete+eventuele rentes,...

Ik vermoed echter dat je slapende vennootschap nog wel wat kosten (beetje bankkosten/kosten jaarrekening/...) en opbrengsten( enkele € rente op bank,...) heeft. Boekhouding moet je dus normaal nog wel voeren, en je resultaat (voor de vennootschapsbelasting) zal wss niet "0" zijn, maar beetje negatief...

Laat je dus best goed informeren/bijstaan, of laat een boekhouder dit opvolgen (kost paar 100€, maar dan is het in orde, en achteraf geen miserie/last)

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”