Wij wonen momenteel om professionele redenen in het buitenland maar hebben nog steeds een huurhuis in Belgi?. Kennissen van ons bewonen het huis momenteel terwijl ze aan het bouwen zijn. De huisbazin is hiervan op de hoogte en we hebben haar ook een papier laten tekenen waarin dit alles vermeld staat. Ik denk dat we hierdoor wel ingedekt zijn. We huren al sinds juni 2004 en toen werd ons gezegd dat de ramen boven zouden vervangen worden want het hout was rot en bij slagregen, regende het wel eens binnen. Het terras was verzakt en de stenen lagen los maar ook dat ging hersteld worden. In de badkamer waren er enkele kleine moza?ektegeltjes los gekomen: ging ook hersteld worden. Nu 3 jaar later is er nog altijd niets gebeurd. Het huis is veranderd van eigenaar en de 1-ste eigenaar wou natuurlijk geen kostenmeer maken: over gegaan van broer naar zus (was deel van erfenis). Ook electriciteit is niet echt in orde (lampen springen om de 3 maanden en moeten vervangen worden). We hebben gebeld, aangetekende brieven gestuurd, met haar rond de tafel gezeten, beloftes gekregen maar daar blijft het dan ook bij. Als ze geld moet uitgeven, doet het pijn blijkbaar. Het zijn van die echte bricoleurs: alles van het goedkoopste en in het zwart. Nochtans betalen wij 700 euro per maand wat niet weinig is. Gezien het feit dat we in het buitenland zitten kunnen we niet veel meer doen dan haar opbellen en blijven pushen tot er iets beweegt. We zijn altijd vriendelijk en beleefd gebleven aan beide kanten maar in juli komen we terug en dan willen we wel dat alles in orde is. De badkamer vertoont nu ook schimmelplekken en er zijn nog andere zaken die dringend aan herstelling toe zijn. Om over die ramen maar te zwijgen...Ik heb hier gelezen over de 'exceptio non adimpleti contractus" en denk dat het bij ons wel van toepassing kan zijn. Want ik denk dat we haar enkel iets kunnen laten doen als we aan haar geld raken. We zijn het kotsbeu want we voelen ons meer dan een beetje voor de gek gehouden. We hadden al vroeger iets moeten doen maar ze had altijd wel een excuus: sterfgeval, depressie, ziekte enz...
Welk advies kunnen jullie ons geven, aub? Dringend want we willen er werk van maken. Bedankt!