arbeidsongeval of niet? + aansprakelijkheid werknemer

GeCa
Topic Starter

arbeidsongeval of niet? + aansprakelijkheid werknemer

#1 , 17 apr 2012 23:16

Dag,

Vorig jaar botste een fietser op mijn vriend, onderweg is naar zijn werk. De fietser, een politieagent, kwam vanop het zebrapad het fietspad opgereden. Mijn vriend reed op het fietspad.
Er wordt een andere combi bijgehaald, verklaringen afgenomen etc,...
Mijn vriend is niet gewond. De andere fietser is gekwetst aan zijn hand.

Aangekomen op het werk wordt zijn toenmalige werkgever ingelicht die op zijn beurt de verzekeringen verder op de hoogte brengt. Mijn vriend gaat niet naar de dokter, omdat hij niet gewond is.

Nu, bijna 1 jaar later, lopen hier rekeningen binnen van de politie en hun ongevallenverzekeraar om het verlies aan loon van de politieagent en andere medische kosten terug te eisen.

Enkele vragen:
Kan dit zomaar zonder er een uitspraak is gebeurd van wie er in fout is?
Volgens de verzekeraar kunnen zij niet tussenkomen omdat mijn vriend geen letsels heeft opgelopen en moet hij zijn familiale verzekering aanspreken (die hij op dat moment niet had). Klopt dit?

Welke stappen moeten wij verder ondernemen? Het kan toch niet dat wij door zo'n (klein) ongeval plots duizenden euro's moeten gaan betalen terwijl dit gebeurde tijdens woon/werkverkeer?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 apr 2012 07:11

- arbeidsongeval is het niet voor je vriend, gezien er geen letsels zijn (voor de politieagent kan het wel een arbeidsongeval zijn, maar te weinig gegevens daarover).
- misschien kan een omniumverzekering van de werkgever bepaalde kosten dekken, maar dat lijkt me niet. Waarschijnlijk hebben jullie geen fietsverzekering (en de werkgever ook niet)
- indien je zelf denkt dat je niet in fout was, moet je natuurlijk zonder vonnis geen facturen betalen van politie/ongevallenverzekeraar. Check goed de PV's en post die eventueel hier. Dan kunnen anderen oordelen of er al dan niet fout van je vriend is.

Indien je natuurlijk wél in de fout zou gegaan zijn, dan kan het idd zijn dat je wél duizenden euro's moet betalen als je zelf geen verzekering hebt én verantwoordelijk bent voor het ongeval. Daarom: altijd jezelf goed verzekeren (zoals nu blijkbaar al gebeurd is)!

Reclame

Terug naar “Arbeidsongevallen”