Automotor kapot

ongelukbelaagd
Topic Starter

Automotor kapot

#1 , 29 mar 2012 07:00

We hebben een auto gekocht in november bij een garage.
Vanaf het begin verbruikt de auto massaal olie en maakt die klepperende geluiden.
We hebben af en toe gebeld naar de garagehouder en uiteindelijk zegt die van ermee binnen te komen.
We vroegen die dag ook om een klein onderhoud.
Bij het afhalen van de wagen, zegt de verkoper dat hij de "roulementen" vervangen had.
Een paar weken later hapert er iets aan de VTEC van de motor. De garage wordt gecontacteerd en de garagist zegt dat het kan zijn dat er niet genoeg olie in de auto zit en dat er meer olie moet bijgegoten worden. Zo gezegd, zo gedaan. Inderdaad probleem verholpen.
Nog een paar weken later in panne gevallen op weg naar het werk. De garagehouder op vakantie en daarom getakeld door/naar de dichtsbijzijnde garage. Na nazicht : motor kapot. Ze zeggen dat het moeilijk zal worden voor de garantie omdat dit zou komen door zonder olie te rijden.
Waarheidsgetrouw kunnen we zeggen dat we dus niet zonder olie gereden hebben en voortdurend olie hebben bijgegoten (op buitensporige basis). Het laatste aankoopbewijs hebben we zelfs nog liggen.
We hebben contact opgenomen met de handelaar via telefoon, daar geweest en hem aangetekend in gebreke gesteld. We willen alleen de auto herstelt of geld terug. Antwoord van zijn advocaat : bewijs niet geleverd dat het defect aanwezig was bij aankoop en defect waarschijnlijk door onaangepast rijgedrag zoals o.a. rijden zonder olie.
We hebben deze auto speciaal in een garage gekocht om garantie te krijgen voor een 2de hands wagen. Deze auto was dus duurder dan dezelfde auto in particuliere verkoop. Centjes zijn nu op...
Ik ga niet betwisten dat de auto niet zonder olie gereden heeft alleen is dit NIET gebeurd wanneer deze in ons bezit was. Ik refereer naar dat vreemde geluid dat we sinds de aankoop van de auto hadden. We gaan echt niet meer betalen voor een auto om hem daarna stuk te rijden. We waren juist fier op ons wagentje!
Graag jullie mening / advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ongelukbelaagd
Topic Starter

#2 , 30 mar 2012 09:14

Kan niemand me advies geven?

bartvdv

#3 , 30 mar 2012 09:26

Ik vrees dat uiteindelijk alleen een advocaat jullie nuttig advies zal kunnen geven. Vermits de garagist de zijne al heeft ingeschakeld.

Reclame

ongelukbelaagd
Topic Starter

#4 , 02 apr 2012 11:20

Ik refereer naar de wet die zegt dat indien een wagen binnen de 6 maanden na aankoop defect geraakt, het gebrek als verborgen gebrek bij levering beschouwd wordt. En dat de verkoper dient te bewijzen dat dit gebrek toen niet bestond.
Aanhalen dat het aan de rijstijl of rijden zonder olie is niet voldoende als bewijs, toch?

Ik probeer dit eerst zonder advocaat te regelen, ook al heeft de garagist er al een advocaat bijgehaald.
Ik wil nog 1 antwoord zelf sturen. Daarom jullie advies.
Indien er weer een negatief antwoord zou komen, zou ik me wel tot een advocaat richten.

Zoals al aangehaald, mijn centjes zijn helemaal opgegaan aan de aankoop van de wagen en takelkosten.

Dank je voor jullie antwoord. Het is erg geapprecieerd.

Groeten

bartvdv

#5 , 02 apr 2012 11:27

Wat je aanhaalt geldt voor nieuwe producten, niet voor tweedehands aankopen.

ongelukbelaagd
Topic Starter

#6 , 02 apr 2012 12:40

Bart,

Dit moet een misverstand zijn daar ik <> artikels op het internet hieromtrent gevonden heb.

Oa.
http://www.carguide.be/database/tweedeh ... 8_0_34_0_C" onclick="window.open(this.href);return false;

bartvdv

#7 , 02 apr 2012 12:54

Je hebt zelfs één jaar garantie. De garagist beweert dat je zonder olie hebt gereden en de herstelling daardoor niet onder garantie kan gebeuren. Jij beweert het tegendeel. Een patstelling waarbij de garagist alvast zijn advocaat heeft ingeschakeld. Het is aan jou om te bewijzen dat er wel degelijk iets mis was met de wagen. Mocht je nu nog e-mailverkeer hebben waarin je duidelijk stelt dat er iets verkeerd is met de wagen, of herstellingsfacuren, ... Dus ik denk dat je beter een kort onderhoud vraagt met een advocaat om te zien wat je kan doen en wat je kansen zijn.

ongelukbelaagd
Topic Starter

#8 , 02 apr 2012 17:23

Het is toch aan de verkoper te bewijzen dat het defect niet bestond? Als hij ons wil beschuldigen van xxx, dient hij dit toch te bewijzen?
Daarvoor dient die wet toch? Om de consument een betere bescherming te geven tegen deze praktijken?

bartvdv

#9 , 02 apr 2012 18:03

Dat men vermoedt dat een defect al bestond bij de aankoop - als iets stuk gaat gedurende de eerste zes maanden - geldt alleen voor nieuwe producten, niet voor tweedehands aankopen. De bewijslast dat het niet zo is, ligt dan bij de verkoper. De garantie bij een tweedehandsauto, gekocht bij een handelaar, gaat zover niet.

Lousia

#10 , 02 apr 2012 21:44

U had van in het begin bij zo veel olie verbruik een gerechtelijke expert een controle moeten laten uitvoeren .
Deze zal door het gerecht aangeduid worden en wij hebben een provisie van 750 euro moeten betalen aan de rechtbank.
Wij hebben hetzelfde meegemaakt en als koper hebben wij moeten bewijzen dat het voertuig niet in orde was ondanks keuring en car pass die niet in orde was.
Veel problemen meegemaakt voor we het voertuig konden terug geven .
Maar alles werd van in het begin vastgesteld door deurwaarder en expert.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 apr 2012 14:57

Eerst wil ik er op wijzen dat car-pass en keuring niks met de motor te maken heeft, car-pass voor de juistheid van km en keuring is in Belgie een veilligheidskeuring en dit heeft niks met de motor of de electronica te maken, zonder olie rijden is de fout van de bestuurder, elke bestuurder word geacht elke morgen het te controleren .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lousia

#12 , 03 apr 2012 19:16

In ons geval hebben wij elke dag en olie nagezien en na 1 week steeds door een garage laten bijvullen .
Dus er was een bewijs en verklaring van de betreffende garage.
Het was ook niet alleen de motor die slecht was maar ook de remmen enz...
De car pass was niet in orde omdat er km opstonden en het mills waren.

Maar inderdaad als je het oliepijl niet in de gaten houdt dan heb je een groot probleem.

vtec

#13 , 03 apr 2012 21:47

Een paar weken later hapert er iets aan de VTEC van de motor.
Gezien de vermelding 'VTEC' heeft U het m.i. over een wagen van een bekende Japanse constructeur, ze gebruiken deze typering al sedert eind de jaren '80 en bij mijn weten is deze benaming nooit door andere constructeurs gebruikt. Ik heb als hobby-auto ook een auto heb met dit systeem klepbedieningssysteem (2.2 VTEC). En inderdaad, het VTEC-systeem wordt niet geactiveerd als het oliepeil te laag is... Ook al meegemaakt, op dat moment is de oliedruk nog "voldoende" en gaat het verklikkerlampje niet branden. M.a.w. het oliedruklampje gaat niet branden als het oliepeil onder het minimum zit en da's jammer. Zo kan een onachtzame eigenaar doorrijden met te weinig olie en lagerschade etc. veroorzaken. Als het oliedruklampje gaat branden is het eigenlijk al te laat en is de motor al beschadigd. Ik heb een vermoeden dat dit bij uw auto gebeurd is.

Alhoewel het merk in kwestie niet gekend staat om 'oliezuipers' te produceren kan het dus voorkomen - ik sluit in deze niet uit dat de garage-verkoper toch ter goeder trouw heeft gehandeld en de fout ligt bij de vorige eigenaar. Als deze doorgereden heeft tot het oliedruklampje bleef branden en dan snel bijgevuld heeft kan een garagist-verkoper dit niet zien, tenzij de auto blauwe walmen uitstoot - voor klepperende motorgeluiden kan je vanop afstand geen diagnose stellen uiteraard. Mijn advies : ga naar de merkdealer met uw auto, ze hebben een soort "stethoscoop" (zoals bij de huisdokter) waarmee ze luisteren naar de werking van de motor. Succes met de afwikkeling!

edit - tja, het is nu 1x geen toeval dat mijn nickname op dit forum vtec is :wink:

Terug naar “Gebrekkige Producten”