Als je je huidige woning verkoopt en een nieuwe eigen woning koopt, dan mag je in Vlaanderen de indertijd betaalde registratierechten in mindering brengen. Je mag van de nieuwe registratierechten maximaal 12.500 euro aftrekken. Dit is de "meeneembaarheid van registratierechten".
Verlaagde registratierechten
De exacte kosten vari?ren naargelang de situatie waarin u zich bevindt. Bij een onderhandse verkoop, waarbij u zelf - eventueel na bemiddeling door een vastgoedmakelaar - met de verkoper de prijs van het onroerend goed overeenkomt, moet u aan de notaris vragen de aankoopakte te verlijden. Die zal dan zijn kostennota opmaken, waarin ook de registratierechten vervat zijn.
De grootste brok van deze kosten is ook het verschuldigde registratierecht. In Vlaanderen is deze belasting vanaf 2002 verlaagd van 12,5 tot 10 procent. Wie in aanmerking komt voor het zogenaamd 'klein beschrijf', betaalt in Vlaanderen nog slechts 5 in plaats van 6 procent. In het Waalse en het Brusselse gewest werden de oude tarieven behouden.
Bovendien mag u in het Vlaamse gewest betaalde registratierechten levenslang '
meenemen' van de ene woning naar de andere. Een voorbeeld kan snel duidelijk maken wat hiermee wordt bedoeld. Stel dat u een woning koopt en u betaalt daarvoor ? 10.000 registratierechten. Enkele jaren later gaat u verhuizen, u verkoopt uw woning en u koopt elders een nieuwe. De nieuwe woning kost ? 150.000, zodat de normale registratierechten (10 procent) uitkomen op ? 15.000. Vermits u echter de eerder betaalde registratierechten mag ?hergebruiken? worden die van de verschuldigde belasting afgetrokken. Of met andere woorden: u moet geen ? 15.000 betalen maar slechts ? 5.000. En zo kan u levenslang doorgaan. Bij de aankoop van een nieuwe woning, worden eerder betaalde registratierechten gerecycleerd. Of anders gezegd: ze worden telkens afgetrokken van de registratierechten die u verschuldigd bent op de nieuwe woning. Merk wel op dat die meeneembaarheid slechts speelt tot ? 12.500.
Deze meeneembaarheid speelt ook voor vroeger betaalde registratierechten, zelfs al kocht u de vorige woning jaren geleden, nog voor het principe van de meeneembaarheid van kracht ging.
De voorwaarden. Ook nu zijn er een aantal voorwaarden te vervullen. Alleen natuurlijke personen genieten het schrijfvoordeel.
Bestemming. Het is voldoende dat de woning of de bouwgrond effectief gebruikt/aangewend wordt of gebruikt/bestemd kan worden voor bewoning. Tip. Exclusieve bewoning hoeft niet.
Duur. De koper moet het aangekochte goed voldoende lang als hoofdverblijfplaats gebruiken, en dit binnen de twee jaar na de datum van de authentieke akte bij een woning of drie jaar bij een bouwgrond of een te verbouwen woning. Tip. Nergens is bepaald wat lang gebruiken is?
Beperkte verrekening. U kunt alleen registratierechten verrekenen van een vroegere hoofdverblijfplaats, dus bv. niet van een vroegere tweede woning (bv. buitenverblijf). Tip. Weet u niet hoeveel registratierechten er betaald werden bij de aankoop van het oude hoofdverblijf, vraag dit dan aan het registratiekantoor van de plaats waar het onroerend goed gelegen is.
De Vlaamse decreetgever heeft een strikte termijn bepaald waarbinnen de aankoper of aankopers hun hoofdverblijfplaats moeten vestigen op de plaats van het aangekochte goed. De termijn gaat in op de datum van de authentieke akte van aankoop en bedraagt:
twee jaar indien het aangekochte onroerend goed een woning is;
drie jaar indien het aangekochte onroerend goed een bouwgrond of een daarmee gelijk te stellen onroerend goed is.
http://www.fisconet.fgov.be/nl/?bron.dl ... r=&type=2&
Bijlage:
Een boete die u moet betalen bij tekortschatting, komt niet in aanmerking om verrekend te worden in het kader van de ?meeneembaarheid? in het Vlaamse gewest.
Slechts een antwoord van de meer dan 690 ( op heden ) beschikbare vastgoed gerelateerde berichten op de non-profit site http://www.vastgoedforum.com met gedetailleerde zoekfunktie