Online inkomsten onrechtmatig laten uitbetalen

Ramses
Topic Starter

Online inkomsten onrechtmatig laten uitbetalen

#1 , 12 mar 2012 10:36

Ik weet niet of het in dit subforum past maar ik heb een speciaal geval waar ik niet meteen raad mee weet.

Ik heb online activiteiten wat ik als bijberoep uitoefen. Het principe van verdienen is affiliatie marketing (maar dit is niet belangrijk voor het probleem). Het komt erop neer dat er een partij is die mij een commissie betaald van inkomsten die via mijn websites worden gegenereerd. Deze partij voorziet een klantenpaneel met overzichten van mijn verdiensten en mijn account gegevens: btw nr , bankrek nr enz.. 30 dagen na het einde van de maand wordt het openstaande bedrag aan mij betaald.
De partij die me uitbetaald is een nederlandse firma.

Nu de misdrijf. Er is een Nederlandse persoon (wiens activiteiten ik in september heb overgenomen) die is ingelogd op mijn account en zijn rekening nummer heeft ingevuld en het bedrag heeft laten uitbetalen van januari. We hebben hier bewijzen van:
- De rekeningnummer naar waar het is betaald
- De persoon in kwestie heeft 2 dagen na de feiten zelf gemaild waarin hij bekent de feiten gepleegd te hebben. Hij gaf hierin aan dat hij dit onterecht op zij rekening heeft laten storten en dat ik er allicht een aangifte van zou willen doen.

De persoon in kwestie heeft in september een deel van zijn online activiteiten verkocht wegens financiële problemen. Op verder communicatie reageert hij niet meer. Ik verwacht ook dat het geld niet meer in zijn bezit is. Het feit dat hij de diefstal toegeeft lijkt me dat hij dit gepleegd heeft uit wanhoop.

Nu de firma die ons uitbetaalt is op de hoogte van de fraude en heeft de bbank gevraagd de betaling terug te draaien. Hier heb ik voorlopig nog niet meer nieuws van.

Mijn vragen zijn nu. wat zijn de stappen die ik moet ondernemen?
- Moet ik aangifte doen met de lokale politie?
- Hoe gaat het dan verder? , Dagvaarden ? (want het is een Nederlander en ik ben Belg)
- het gaat over een bedrag van € 5 438,31 . Gaan gerechtskosten niet duurder worden als het bedrag?
- Stel dat ik het niet kan recupereren hoe mooet ik het dan boekhoudkundig doen? Is de aangifte voldoende om de inkomsten niet als omzet te boeken?

Ik hoop dat ik het wat duidelijk heb omgeschreven want het is een speciaal geval

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 14 mar 2012 08:42

“Art.1239.De betaling moet gedaan worden aan de schuldeiser of aan iemand die volmacht van hem heeft, of die door de rechter of door de wet gemachtigd is om voor hem te ontvangen...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Het komt erop neer dat er een partij is die mij een commissie betaald van inkomsten die via mijn websites worden gegenereerd.’ . Het is dan ook aan die partij,schuldenaar,aan u,schuldeiser,te betalen.

‘Er is een Nederlandse persoon ...die is ingelogd op mijn account en zijn rekening nummer heeft ingevuld en het bedrag heeft laten uitbetalen van januari’ is geen betaling aan u of aan uw gevolmachtigde. Deel dit mee aan uw schuldenaar en vorder van hem betaling,desnoods gerechtelijk.

Strafklacht tegen voornoemde Nederlandse persoon dient gericht aan de Nederlandse autoriteiten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Ramses
Topic Starter

#3 , 14 mar 2012 11:21

Daar vreesde ik al voor.

De partij die ik dus moet vorderen is wel de partij waar al maanden een goede samenwerking mee is en waar ik de goede samenwerking niet mee in gedrang wil brengen.
Zij stellen momenteel ook alles in het werk om de foutieve betaling via de bank te recupereren.

Maar ten opzichte van de persoon die frauduleus zijn rekening nummer heeft aangepast heb ik in feite heb ik dus geen zaak?

Reclame

tombe

#4 , 14 mar 2012 23:53

Euhm, ik dacht dat er toch zoiets als informaticabedrog is waarbij men zich toegang onterecht verschaft tot een systeem. Zeker als je daardoor schade ondervindt (hier toch aantoonbaar), lijkt het me sterk dat men niets kan ondernemen. Ik zou toch minstens klacht neerleggen.

Niettemin een vraag die bij mij meteen opkomt: u koopt een site over van iemand en behoudt diezelfde inloggegevens? Dat zou nu toch het eerste zijn dat ik aanpas. Uiteindelijk moet je zelf ook een mate van veiligheid inbouwen (al is dat op zich geen reden om fraude te plegen natuurlijk).

Ramses
Topic Starter

#5 , 15 mar 2012 15:25

Bedankt voor het antwoord.

De login gegevens heb ik vanzelfsprekend aangepast. Hoe de persoon ik kwestie toegang heeft verschaft of mijn login gegevens kende weet ik niet.

Ok hoe dien ik nu zoiets aan te pakken je spreekt over informaticabedrog kan ik zo maar aan elke advocaat vragen me hierin te adviseren?

MVG
Raf

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 mar 2012 18:44

U kan in België aangifte doen maar als de persoon EN de feiten in Nederland verblijft/gebeurd zijn zal het parket in België weinig aan de zaak doen.
U kan misschien best met uw klant samen in Nederland aangifte doen

69_Shorty_69

#7 , 26 mar 2012 16:03

De login gegevens heb ik vanzelfsprekend aangepast. Hoe de persoon ik kwestie toegang heeft verschaft of mijn login gegevens kende weet ik niet.
Zeer goed mogelijk dat
1 een tweede account (of soort van admin account) gekoppeld is aan u site
2 je een "verloren" passwoord kunt laten sturen naar jouw mail adres ter recuperatie, misschien staat zijn oud mail adres hiervoor nog geregistreerd ergens in het systeem
3 een tool of methode om wanneer jij inlogt jouw account kan overnemen

Er zijn tal van mogelijkheden maar ja kan deze tegengaan door aan de volgende regels te houden.
- Zijn alle accounts/e-mail adressen en andere registratiegegevens volledig verwijderd met uitzondering die van u.
- surf je via een SSL connectie
- Klik niet op links van onbekende mails of pop-ups van onbekenden
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

xenne

#8 , 27 mar 2012 14:00

ik zat verwikkeld in een redelijk gelijkaardige zaak, ttz oplichting van een nederlander. ik heb gewoon aangifte gedaan bij de lokale politie. anderhalf jaar later kreeg ik dan plots brief van het parket van de procureur des konings in de bus dat de zaak zou voorkomen in gent. dus volgens mij kan je gewoon aangifte doen
Mijn vragen zijn nu. wat zijn de stappen die ik moet ondernemen?
- Moet ik aangifte doen met de lokale politie?
ja
- Hoe gaat het dan verder? , Dagvaarden ? (want het is een Nederlander en ik ben Belg)
politie start onderzoek op. er zal wellicht een internationaal rechtshulpverzoek van de procureur gericht worden naar de justititie in nederland. bv verzoek tot verhoor ivm deze oplichting

Code: Selecteer alles

- het gaat over een bedrag van € 5 438,31 . Gaan gerechtskosten niet duurder worden als het bedrag?
na het onderzoek zal de beklaagde wellicht gedagvaard worden. in principe kost u dit niets. u kan natuurlijk een advocaat nemen voor deze zaak. probleem in deze zaak lijkt me alweer dat je een Kei niet kan stropen.

ik heb gelijkaardige zaak gewonnen, ook tegen een nederlander, deze is echter nooit in de rechtbank komen opdagen, hij werd dan ook bij verstek veroordeeld, maar nog geen cent van gezien.
zie ook http://www.juridischforum.be/forum/view ... 53&t=36386" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”