Verkoop met hypotheek

rverheyen
Topic Starter

Verkoop met hypotheek

#1 , 09 feb 2007 09:21

Beste

Na wat zoekwerk niet echt gevonden wat ik zocht, vandaar een vraagje op het forum:

Wij hebben een huisje gekocht en nu willen/moeten wij ons appartement verkopen omdat we centjes nodig hebben. Als het mee zit dan hebben we reeds een koper en zal het appartement verkocht worden voor wij het huis kopen (om een overbruggingskrediet te vermijden).

Echter hebben wij nog een lening lopen voor dat appartement. In de meeste compromissen staat "voor vrij, zuiver en niet belast met enige schuld, voorrecht, hypotheek of beslag".

Het is onze bedoeling om de lening over te zetten naar het huis en het reeds terugbetaalde bedrag opnieuw op te nemen (geen kosten meer).

Kan dit wettelijk? Iets opnemen in de compromis dat dit regelt? Maar wat?

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rverheyen
Topic Starter

#2 , 09 feb 2007 09:28

Ik vond ondertussen dit:

http://www.dignitas.be/nl/het_hypothecair_krediet.php

De opheffing (handlichting) van de hypotheek

Een hypotheek is een zekerheid die voor een periode van dertig jaar wordt genomen. Ze zal het betreffende goed dus gedurende heel deze periode bezwaren, zelfs wanneer de schuld allang werd terugbetaald.

Bij de verkoop van een door een hypotheek bezwaard goed of bij de ondertekening van een nieuw krediet bij een andere bankinstelling, zal men de opheffing van de hypotheek (namelijk de
schrapping (radiatie) ervan) moeten aanvragen bij de kredietinstelling. Al naargelang het geval, zal de bank direct haar akkoord geven (wanneer het krediet al werd terugbetaald) of ze zal vragen om de nog verschuldigde bedragen terug te betalen (zie eerder bij Hypotheek voor elke som).

Dit is dus alleen bank gerelateerd?

Wesley

#3 , 09 feb 2007 14:35

Waar u op doelt is het overplaatsen van de hypothecaire inschrijving op uw huidige eigendom naar de nieuwe eigendom (overdracht hypotheek)

Dit is perfect mogelijk, dit is een notari?le akte waardoor de doorhaling/handlichting van de inschr. op eig. 1 gebeurd en de nieuwe vestiging op eig. 1.

Spreek hierover met uw bankier aangezien d? voorwaarde is dat het moet goedgekeurd worden door de bank (gelijkwaardige eig.). Het moet dus bij dezelfde bank gebeuren.

Reclame

rverheyen
Topic Starter

#4 , 09 feb 2007 14:39

Bedankt voor het snelle antwoord Wesley

De onduidelijkheid waar ik mee zit is het feit dat we waarschijnlijk enkele maanden zonder woning gaan zitten en of zo'n hypotheekoverdracht dan wel kan.

basejumper

#5 , 09 feb 2007 23:31

beste,

Een hypotheekoverdracht kan perfect. Inderdaad even met je bankier doorpraten. De notaris belast met de verkoop zal immers de bank contacteren om goedkeuring te krijgen voor de verkoop, waarop de bank traditioneel een akkoord geeft mits terugbetaling van uitstaande schuld.
Als er een paar maand tussenzit is er effectief een probleem. Je kan geen hypotheekoverdracht uitvoeren als er geen nieuwe eigendom is om de hypotheek op te vestigen. Ik heb kennis van dossiers waar dit met wat kunst en vliegwerk geregeld wordt als er een paar weken tussen beide tijdstippen zit. De notaris consigneert de gelden dan in die periode. Een paar maand lijkt me wel wat lang. Immers tijdens die periode betaal jij normaal de lening verder terwijl je geen eigenaar meer bent. Dat betekent ondermeer dat de bank ten onrechte een fiscaal attest zou afleveren. je kan immers niet tijdelijk het betrokken krediet niet-fiscaal aftrekbaar maken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”