Klacht nu het huis te koop staat !

sylvia52
Topic Starter

Klacht nu het huis te koop staat !

#1 , 26 nov 2011 16:37

Via Stadstoezicht werd me medegedeeld dat er 2 klachten zijn binnengekomen bij het District. A.s. maandag komen zij inspecteren.

Klacht 1 : de voorhof is dichtgelegd met klinkers.
Oorzaak : mijn moeder kon wegens rugproblemen de laatste 4 jaren onmogelijk haar voorhof nog zelf proper houden.
Wat is het minimum dat ik kan doen om mijn goede wil te tonen ? Krijg ik zowiezo een boete ???

Klacht 2 : bewoonbaar tuinhuis.
Oorzaak : om mijn grootmoeder een opname in een bejaardenhome te besparen, hebben mijn ouders een tuinhuis (ca. 20 m²) bewoonbaar gemaakt voor haar, zodat zij - met de hulp van mijn moeder - daar alleen kon slapen, eten en wat TV kijken. Er werd een gas-, electricteit- en waterleiding gelegd en toilet geïnstalleerd. Er staat een klein frigootje in, een kookplaat, een bed, tafeltje/stoelen, en een gasstoof. Dit werd gebruikt tussen 1983-1986 (overlijden grootmoeder). Het huisje is altijd ingericht blijven staan en werd af en toe eens gebruikt door mijn moeder om vriendinnen te ontvangen (was klein en gezellig). Het had voor mijn moeder ook een zeer sentimentele waarde.
Rond 1990 is het huis op mijn naam komen staan en had mijn moeder het vruchtgebruik. Zij is vorig jaar overleden.
Wat kan ik nu verwachten ? Hoe los ik dit op zonder het tuinhuis te moeten afbreken ? Wat mag er blijven instaan en vooral wat mag er niet blijven instaan ? En ook hier is de vraag : krijg ik zowiezo een boete ???

Is er een kans dat ik op de "goedwil" van de inspecteur kan rekenen ?
Het huis staat te koop sedert vorig jaar 15 mei en nu pas heb ik dit slecht nieuws ontvangen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gilops

#2 , 26 nov 2011 17:44

Jij verkoopt toch en je hebt een notaris ?
Je hebt een contactpersoon bij een immobilien-bureau ?
Je hebt een ervaren familielid of ervaren kennis die meer dan één eigendom bezit ?
Het enige wat je moet doen is het vinden van een persoon bij een van deze drie ervaringsdeskundigen die ook aanwezig wil zijn.
Waarom : met twee hoor je en vraag je 4 x meer dan dat je alleen bent.
Gewoon de inspectie ondergaan en je goede wil tonen, en hoogstens terugkeren naar de oude toestand van 1990.
Familieleden kunnen je helpen, na de inspectie, met "google earth"-foto's. Deze hebben online foto's vanaf 2003.
En bij het NGI in Ter Kameren te Brussel kunnen ze luchtfoto's aanbieden vanaf 1950 ( tegen betaling ).
Er is zoiets als "verjaring". Als een tuinhuis er staat en niemand heeft binnen de 5 jaar klacht ingediend, dan is de klacht te laat.
Natuurlijk is het Gewestplan belangrijk : natuurgebied verdraagt geen tuinhuizen zonder vergunning.

sylvia52
Topic Starter

#3 , 27 nov 2011 09:34

Bedankt voor de goede raad. Mijn contactpersoon bij het immokantoor kan zeker aanwezig zijn.
Ik had nog een bijkomende vraag : heb ik het recht om te weten wie de klacht heeft ingediend ?

Reclame

eylis

#4 , 27 nov 2011 10:56

de vraag van Sylvia doet bij mij volgende vraag rijzen:
Is er een wet die verbiedt dat je in je voortuintje klinkers plaatst??? Het is toch jouw voortuintje?
Ik begrijp dat je geen te gekke, schadelijke, schokkende of gevaarlijke dingen in het zicht/bereik van het publiek mag plaatsen (in bijvoorbeeld je voortuintje)
Maar klinkers? Kan iemand de reglementering dienaangaande citeren?
Daar kijk ik wel van op....

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 nov 2011 11:09

Dat kan in het BPA staan. Heb ooit eens, na een faling, een volledig en zeer mooi terras voor een grote horecazaak in Deurne moet afbreken, omdat het BPA enkel een groenzone toeliet.

Franciscus

#6 , 27 nov 2011 13:57

Aan Mava105 .... aan de kant van de Schotensesteenweg????

fendtje

#7 , 27 nov 2011 14:37

de vraag van Sylvia doet bij mij volgende vraag rijzen:
Is er een wet die verbiedt dat je in je voortuintje klinkers plaatst??? Het is toch jouw voortuintje?
Ik begrijp dat je geen te gekke, schadelijke, schokkende of gevaarlijke dingen in het zicht/bereik van het publiek mag plaatsen (in bijvoorbeeld je voortuintje)
Maar klinkers? Kan iemand de reglementering dienaangaande citeren?
Daar kijk ik wel van op....
een voortuintje , dicht klinkeren is meestal verboden.
de praktijk het gebeurt toch om bvb staanplaats te creeren.
en er is ineens een wakkere en de klinkertjes moeten er terug uit.
moraal verhaal , alvorens te klinkeren gaan horen of het is toegelaten.
de praktijk men veegt aan alles zijn voeten , tot er een klacht is.

mava105

#8 , 27 nov 2011 15:59

Aan Mava105 .... aan de kant van de Schotensesteenweg????
Buurt Ruggeveldlaan/Bosuil
Laatst gewijzigd door mava105 op 27 nov 2011 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#9 , 27 nov 2011 16:06

Was op een hoek en was dat geen beroepszaak ?
Was een verkaveling waar in verkaveling stond dat het groenruimte moest blijven?
Mocht zelfs geen terras blijven?

Terug naar “Andere”