Domicilie / eigendomsverklaring

Annie
Topic Starter

Domicilie / eigendomsverklaring

#1 , 15 jan 2007 15:36

beste,

binnenkort vertrekt mijn 24-jarige dochter naar het buitenland voor seizoensarbeid. Nu huurt zij een appartement maar gaat dit opzeggen. Ze zou dan graag haar domicilie weer bij ons zetten.
Omdat we nogal bang zijn dat ze eventuele schulden zou kunnen krijgen, en men dan onze inboedel in beslag komt nemen, zijn we op zoek naar een oplossing hiervoor. Is het eventueel mogelijk om een document op te stellen waarin vermeld wordt welke meubelen WEL van haar zijn, zodat enkel deze in beslag kunnen worden genomen ? We hebben gehoord dat dit dan moet worden geregistreerd bij een registratiekantoor, maar we hebben eigelijk geen idee hoe we hieraan moeten beginnen typen (zijn hier misschien voorbeelden van beschikbaar ?)

vriendelijke groeten,

Annie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 15 jan 2007 18:23

Omdat we nogal bang zijn dat ze eventuele schulden zou kunnen krijgen, en men dan onze inboedel in beslag komt nemen, zijn we op zoek naar een oplossing hiervoor. Is het eventueel mogelijk om een document op te stellen waarin vermeld wordt welke meubelen WEL van haar zijn, zodat enkel deze in beslag kunnen worden genomen ? We hebben gehoord dat dit dan moet worden geregistreerd bij een registratiekantoor, maar we hebben eigelijk geen idee hoe we hieraan moeten beginnen typen (zijn hier misschien voorbeelden van beschikbaar ?)

U mag om het even welk document laten registreren op een registratiekantoor. Dat heeft als voordeel dat niemand nog de datum kan betwisten van dat document: het bestond in elk geval al toen het werd geregistreerd.

Maar ik kan ook een document typen dat zegt: "Laurent van S. rijdt rond in een Ferrari die van mij is". Ik kan dat laten registreren maar de Registratie trekt zich van de inhoud van dergelijke documenten niets aan.

Met andere woorden: registratie levert geen enkel bijkoimend bewijs behalve wat de datum betreft.

Het is bijna onmogelijk te bewijzen dat de meubelen die bij u in huis staan, van u zijn. Heeft u nog de facturen (= nog altijd onvoldoende als bewijs), zijn die meubelen voldoende duidelijk beschreven op die facturen, op wiens naam staan die facturen en had die persoon op dat moment voldoende middelen (geld) om dat te betalen?

Probeer eens het volgende: ik breek vannacht bij u binnen en plaats uw vitrinekast in mijn huis. Hoe gaat u bewijzen dat het uw kast is? Niet zo simpel, denk ik. Vanaf een bepaalde waarde moet u bewijzen aan de hand van documenten. Er staat geen serienummer op die kast ... die oude foto's tonen wel uw nonkel Willy in 1982 die voor die kast zit, maar is dat nog wel hetzelfde kleur? Ten andere: van dat model zijn er misschien 82.000 stuks gemaakt.

Voor verplaatsbare goederen geldt: wie iets in zijn bezit heeft, is er eigenaar van. Wie ergens woont, is wellicht bezitter en dus eigenaar van alles wat in zijn huis aantref. En wonen ze daar met drie, dan mag ik (als schuldeiser) veronderstellen dat ALLES wat er staat van die persoon is; behalve dan de sokken en de tandenborstel van uw pa en de diploma's van uw ma.

Conclusie: hou iedereen uit uw domicilie weg waarvan u schulden vermoedt.

Annie
Topic Starter

#3 , 15 jan 2007 20:45

Bedankt Dino voor uw duidelijk antwoord.

Vriendelijke groeten.

Reclame

Terug naar “Andere”