vroegtijdige verkoop van een huis

amonski
Topic Starter

vroegtijdige verkoop van een huis

#1 , 12 jan 2007 19:16

Hallo
Ik heb in 2005 een huis gekocht via openbare verkoop en door een aantal voordelen abbatement en klein beschrijf moet ik hier nu binnen de 3 jaar gaan wonen en blijven wonen voor 3 jaar.Wegens omstandigheden
zou ik eigenlijk nu al de woning terug willen verkopen.
Wie kan mij zeggen of dit zomaar kan en wat de gevolgen hiervan gaan zijn?(boete bv)

Groeten Tom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 14 jan 2007 01:52

Hoi Tom

Je kan de woning natuurlijk wel verkopen. Je moet wel rekening houden met het feit dat je bij het verstrijken van de termijn van 3 jaar te rekenen vanaf de eerste dag dat je op dat adres gedomicilieerd was, je een brief in je bus mag verwachten waarin je zal aangemaand worden een boete te betalen, gelijk aan de vermindering die je nu gekregen hebt. Maw als je nu "klein beschrijf" hebt betaald, zal je als boete het verschil tussen klein en groot beschrijf moeten bijbetalen.

Je hebt wel bij snelle wederverkoop recht op een deel van de registratierechten (dat wist ik destijds spijtig genoeg niet en de notaris die mij dat moest vertellen deed dat dus niet). Hoeveel je kan terugkrijgen, is afhankelijk van de periode die verstrijkt tussen jouw aankoop en jouw wederverkoop. Vraag hierover dus inlichtingen bij een notaris.

j.demoor

#3 , 14 jan 2007 09:43

?Art.60...Het voordeel van de in artikel 53, 2?(=bescheiden woning) bedoelde vermindering blijft alleen dan behouden zo de verkrijger OF zijn ECHTGENOOT ingeschreven is in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister op het adres van het verkregen onroerend goed. Deze inschrijving moet geschieden binnen een termijn van drie jaar te rekenen van de datum van de authentieke akte van verkrijging en ten minste drie jaar zonder onderbreking behouden blijven.Evenwel blijft de verlaging verkregen zo niet-nakoming van die voorwaarden het gevolg is van overmacht....?(Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

Inzake ?overmacht? ga naar http://www.fisconet.fgov.be/ > Registratierechten > Repertorium R.J. > art.60.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Reclame

dieke

#4 , 14 jan 2007 19:30

Inzake overmacht, heb ik getracht die artikels die u opgeeft eens na te kijken. Ik raak er niet echt wijzer uit. Het enige wat ik kan vertellen is dat bij mij destijds het feit dat onze relatie eindigde, niet werd bekeken als overmacht (wij waren niet gehuwd). Dus ik vraag me nog steeds af wat men dan wel als overmacht beschouwt... Elk redelijk denkend mens zou toch oordelen dat het eerder onmogelijk wordt nog op hetzelfde adres gedomicilieerd te blijven als je relatie ophoudt te bestaan, maar niet de mensen van de registratie die ik destijds trof.

wolf2

#5 , 14 jan 2007 21:11

zoek eens op de site van de federale ombudsman; die "waakt" over dergelijke zaken.

Terug naar “Andere”