terugbetaling verminderde registratierechten?

ajoos
Topic Starter

terugbetaling verminderde registratierechten?

#1 , 11 jan 2007 15:12

Hallo, samen met mijn partner kocht ik een woning nu twee en een half jaar geleden, intussen zijn wij ook getrouwd. Helaas heb ik intussen de woning verlaten en mijn partner zal over enkele maanden mij uitkopen. intussen wil ik graag zelf een woning huren, maar dit betekent doorgaans ook een verplaatsing van de hoofdverblijfplaats. aangezien wij hebben genoten van verminderde registratierechten, en ik dan net geen drie jaar ononderbroken daar heb gewoond, vrees ik dat ik dus een terugbetaling zal moeten doen op mijn deel. Klopt dit? Hoe gaat dit in zijn werk, en zijn hiervoor evt oplossingen mogelijk (het gaat over meer geld dan ik me nu kan veroorloven)? Met dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 13 jan 2007 15:50

?Art.60...Het voordeel van de in artikel 53, 2?(=bescheiden woning) bedoelde vermindering blijft alleen dan behouden zo de verkrijger OF zijn ECHTGENOOT ingeschreven is in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister op het adres van het verkregen onroerend goed. Deze inschrijving moet geschieden binnen een termijn van drie jaar te rekenen van de datum van de authentieke akte van verkrijging en ten minste drie jaar zonder onderbreking behouden blijven.Evenwel blijft de verlaging verkregen zo niet-nakoming van die voorwaarden het gevolg is van overmacht....?(Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

Zolang uw huwelijk duurt,ook al leeft u feitelijk gescheiden,volstaat het dat uw echtgenote aan voornoemd art.60 voldoet.

Inzake ?overmacht? ga naar http://www.fisconet.fgov.be/ > Registratierechten > Repertorium R.J. > art.60.

Reclame

Terug naar “Kopen”