Nederlanders en hypotheek in Belgi

bn49
Topic Starter

Nederlanders en hypotheek in Belgi

#1 , 31 dec 2006 10:38

Laatstleden melde zich een Nederlander bij een Kennis voor het huren van een woning in Belg?e. Hij zocht dit te huren op 1 jaar om tijdens die termijn een woning te kunnen kopen met hypotheekvoorwaarden in Belgi?. Hoe lang moet die wachten vooralleer hij van de Belgische leningsvoordelen kan genieten). Ik veronderstel dat hij eerst belastingsplichtige moet worden (en dit zou misschien enkele maanden kunnen duren ?).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley

#2 , 18 jan 2007 23:43

een nederlander kan onmiddellijk een hypotheek afsluiten bij een belgische bank.

dit is de europese unie, vrij verkeer van diensten. Net zoals een belg voor een belgisch goed naar een franse bank kan gaan, of een fransman met een franse bank voor een belgisch goed...

wolf2

#3 , 19 jan 2007 19:23

Dag Wesley, je was heel actief met antwoorden maar je gaat nogal kort door de bocht. Misschien heb je opdracht gekregen om het aantal onbeantwoorde vragen naar beneden te halen?

Niemand kan een hypotheek afsluiten bij een bank.

Je kan wel een hypothecaire lening aangaan; dat is een lening waarbij je een toelaat dat de bank een hypotheek vestigt op je goed. Door die hypotheek is de bank zeker dat je dat goed nooit kan verkopen zonder dat zij aan hun geld zullen komen, aangezien de hypotheek het goed volgt, in wiens handen het ook overgaat.

Wat de vraagsteller bedoelt, is te weten vanaf wanneer de koper kan genieten van bepaalde voordelen in de personenbelasting, namelijk een aftrek van de kapitaalsaflossingen betaald voor een lening om een onroerend goed te kopen. Daar zijn enkele voorwaarden aan verbonden, namelijk dat die lening gewaarborgd is door een hypotheek... (en ik dacht ook een minimum looptijd en een schuldsaldoverzekering).

In de eerste plaats zal die koper (en iedereen mag me verbeteren, dit is voor de vuist) rijksinwoner moeten zijn en dus belastbaar in de Belgische personenbelasting. Om rijksinwoner te zijn moet hij in Belgi? het centrum hebben van zijn maatschappelijk leven, zijn gezinsleven, zijn zakelijke belangen, enz. (door er bvb. in een gehuurd appartement te wonen).

De personenbelasting werkt per aanslagjaar en het is de toestand op 1/1/van het aanslagjaar dat telt.

Het aanslagjaar is het jaar dat volgt op het inkomstenjaar: de inkomsten van 2006 worden dus aangegeven in de aangifte van aanslagjaar 2007. Die afrekening komt tussen september 2007 en mei 2008.

Om die aftrekken te kunnen genieten, dacht ik dat men ook beroepsinkomsten moet hebben.

Er bestaan tal van valkuilen inzake hypothecaire leningen en schuldsaldoverzekeringen. Ik stel voor dat de betrokken persoon nu al een bank contacteert of een immotheker; in de eerste plaats moet hij toch zijn leenmogelijkheden vastleggen. Alle banken in Belgi? hebben personeel dat de fiscaliteit op dit gebied heel goed kent. Hoor eens in uw vriendenkring wie tevreden is over welke adviseur; er zijn immens veel constructies (en besparingen) mogelijk.

Reclame

Wesley

#4 , 19 jan 2007 19:59

Uw - laten we eerlijk zijn - taalkundige correctie klopt :)

Lening en krediet zijn ook niet gelijk trouwens, maar dit is juist de reden dat ik de zaken simplificeer, iedereen weet wat ik bedoel met een hypotheek aangaan. Als ik ga beginnen met verschil ts lening, krediet, afbetalingsmodaliteiten en fiscale gevolgen uit te leggen.

Daarom is dit in eerste instantie een doorverwijs- site met een begin van antwoord...

Verder is uw antwoord een perfecte aanvulling waarvan der meer mogen zijn.

Al ben ik wat ge?ntrigeerd door uw insinuatie dat er mij iemand opdrachten kan geven? Je hebt den webmaster wellicht een breuk van het lachen bezorgd...

webmaster
Beheerder

#5 , 20 jan 2007 18:52

Hier krijgt niemand "opdrachten", Dino.
Wat een Belgenmop... :D

PS: dank voor je vele nuttige bijdragen.

wolf2

#6 , 20 jan 2007 20:22

Spoedig herstel gewenst van uw breuk :wink:

Terug naar “Kopen”