samenwonen en schuldbemiddeling

dannipan
Topic Starter

samenwonen en schuldbemiddeling

#1 , 28 dec 2006 23:06

Hallo,

Begin 2003 ben ik alleen gaan wonen (ondertussen gescheiden) met 3 kinderen, en enkele maanden later werd er bij mij loonbeslag gedaan voor openstaande belastingsschulden gemaakt tijdens mijn huwelijk.
Mijn ex heeft hiervoor nooit een regeling getroffen. Hij is zelfstandige, heeft 2 winkels de dieperik in geholpen, en toen het nipt werd, werd een BVBA opgericht (ik zit hier niet in) waar hij zaakvoerder van is. Hij heeft gezorgd dat er geen eigendom op eigen naam is. Hij zorgt ervoor dat hij een minimum inkomen heeft, en tot nu toe heeft hij nog geen cent hoeven te betalen.
Ik heb collectieve schuldbemiddeling aangevraagd (en gekregen), en moet nu 5 jaar afbetalen aan die schulden.

Mijn vraag: wat zou er financieel veranderen als ik ga samenwonen met een nieuwe partner? Worden beide inkomens dan samengeteld, en moet ik dan meer afstaan aan de schuldeisers? Kan er zover gegaan worden dat er ook van de inkomsten van de partner wordt ingehouden?

Alvast bedankt.
Dannipan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 29 dec 2006 14:37

Indien u gaat samenwonen , hetzij wettelijk of feitelijk, verandert er op dit vlak niets. Voor samenwonenden geldt eigenlijk het systeem 'scheiding van goederen' , waardoor eigenlijk iedereen zijn eigen inkomsten , uitgaven , bezittingen ?n SCHULDEN heeft. Men zal dus nooit de andere samenwonende kunnen aanspreken op schulden van U , zeker niet als die ontstaan zijn voor het samenwonen.
Wat wel kan , en dat hangt van de situatie af , dat U minder inkomsten als samenwonende gaat ontvangen , indien U een vervangingsinkomen heeft , zoals ziekengeld , werkloosheidsvergoeding, leefloon, enz. Inkomsten uit loon veranderen daarentegen niet.

j.demoor

#3 , 30 dec 2006 10:35

?Art.1675/4.? 1. De vordering tot collectieve schuldenregeling wordt ingeleid bij verzoekschrift en behandeld overeenkomstig de artikelen 1027 tot 1034.? 2. Het verzoekschrift bevat de volgende vermeldingen :...7? een gedetailleerde staat en raming van de baten en de lasten van het vermogen van de verzoeker, van het gemeenschappelijk vermogen indien hij gehuwd is onder een stelsel van gemeenschap van goederen en van het vermogen van de echtgenoot of de met de verzoeker SAMENWONENDE(N)...Art.1675/14.? 1...De schuldenaar stelt de schuldbemiddelaar onverwijld in kennis van iedere wijziging van zijn vermogenstoestand die optrad na de indiening van het verzoekschrift bedoeld in artikel 1675/4...?(Gerechtelijk Wetboek).

Die baten en lasten van de samenwonende worden dan uiteraard ook in aanmerking genomen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

Terug naar “Andere”