#5 , 11 apr 2007 16:52
Indien u wordt aangesproken op grond van een hoofdelijke gehoudenheid van ouders voor de teweeggebrachte schade van hun minderjarige kinderen (Art 1384 lid 2 BW):
- Beide ouders zijn PRINCIPIEEL verantwoordelijk voor het toezicht op en opvoeding van hun minderjarige kinderen (voor zover zij beiden titularis zijn van het ouderlijk gezag). Indien u kan aantonen dat u op dat moment geen toezicht had, of indien u toezicht had en deze correct uitvoerde dan gaat u vrijuit. U moet daarnaast ook bewijs geven dat er geen sprake was van een gebrekkige opvoeding, maar ook dit kan u dan trachten te weerleggen.
- Indien u dit dubbel bewijs niet kan leveren is het nog steeds zo dat tussen de ouders die elk het tegenbewijs niet konden leveren, de kosten moeten verdeeld worden.
-Ik vraag me af of er zich wel iemand burgerlijke partij gesteld heeft want dit artikel situeert zich in het burgerlijk recht en beoogt een schadevergoeding voor derden, zolang er geen derde is die schade leed en deze vergoed wil zien, zal al bovenstaande geen rol spelen.
conclusie: Dus vrees niet te gouw...
Indien U wordt aangesproken uit een ouderlijke verplichting ten aanzien van de kinderen:
-Het is in principe zo dat beide ouders (elk voor het geheel), door schuldeisers, aangesproken kunnen worden in kader van de plicht van opvoeding hun minderjarige kinderen. De ouders kunnen achteraf onderling zich voor de proportionele delen zich op elkaar verhalen.
Ook hier moet u niet te gouw vrezen om dezelfde reden als bovenvermeld en daarenboven is het twijfelachtig of dergelijke kost kadert in de opvoeding.
Daar het enige dat vaststaat hier niet om een schuld gaat maar om een boete, denk ik dat het eerder uw zoon is die in de problemen zit en niet u. U bent tenslotte niet gedagvaard en aldus geen partij, de rechter kan u geen straf opleggen. Dat is logisch want u heeft zelf geen enkele inbreuk gepleegd op de strafwet (ook niet als mededader of medeplichtige).