Domicilie en korting op energie

Potrel
Topic Starter

Domicilie en korting op energie

#1 , 07 mar 2011 14:21

Wij zijn een nieuw samengesteld gezin met elk kinderen. Het kindergeld is geregeld via het werk van onze respectievelijke ex-partners. Bij de ex-partners zijn ze ook fiscaal ten laste.
Op de site van mijnnergie.be lees ik (in dit voorbeeld bij de berekening van de elektriciteitsprijs):

Gratis kWh
In Vlaanderen geniet elk gezin dat verblijft op het leveringsadres gratis 100 kWh waaraan nog eens 100 kWh bijkomend wordt toegevoegd per persoon gedomicilieerd op dit adres. (tarief terugbetaling gratis kWh (incl. BTW): 17,83 c€/kWh)

De vraag is of onze 3 kindjes mogen meegerekend wordt en wat er begrepen wordt onder 'gedomicilieerd'. Ik veronderstel dat ze slechts op één plek kunnen gedomicilieerd zijn of mogen meegerekend worden om deze energiekorting te krijgen? Is dit automatisch bij de ouder waar het kindergeld geregeld is?
Met dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan

#2 , 07 mar 2011 15:11

Een domicilie is het "officiële adres", het adres waar men volgens de burgerlijke stand woont. Dit kan verschillen van de feitelijke verblijfplaats.

Vealing

#3 , 07 mar 2011 18:28

Wi Het kindergeld is geregeld via het werk van onze respectievelijke ex-partners. B
De vraag is of onze 3 kindjes mogen meegerekend wordt en wat er begrepen wordt onder 'gedomicilieerd'. Ik veronderstel dat ze slechts op één plek kunnen gedomicilieerd zijn of mogen meegerekend worden om deze energiekorting te krijgen? Is dit automatisch bij de ouder waar het kindergeld geregeld is?
Kinderbijslag word normaal gezien steeds vanwege de tewerkstelling (of werkloosheid/ziekte/arbeidsongeschiktheid van de vader betaald. Indien je dat wilt veranderen: http://www.rkw.be/Nl/Documentation/Form ... ts/V-N.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Het gaat over het recht, niet over wie er betaald wordt.. De persoon die het recht op kinderbijslag opent heeft eigenlijk niks te maken met bij wie de kinderen ten laste zijn.

De kinderen zijn ten laste be de persoon waar ze op de gezinssamenstelling staan, zoals jojan zegt.

Reclame

Potrel
Topic Starter

#4 , 08 mar 2011 09:14

[quote="Vealing]De kinderen zijn ten laste be de persoon waar ze op de gezinssamenstelling staan, zoals jojan zegt.[/quote]

Bedankt voor jullie reacties.
Dat is net het verwarrende: wie kiest die gezinssamenstelling? Ik bedoel: als de kinderen bij ons als gezinslid staan hebben wij 'voordeel' bij de berekening van water-, gas- en elektriciteitsfacturen. Maar onze ex-partners niet. Of omgekeerd.

jojan

#5 , 08 mar 2011 12:24

Dit zijn inderdaad "mankementen". Ik dacht dat er hier en daar wel eens plannen werden gemaakt om onder bepaalde voorwaarden voor kinderen in dit soort situaties een dubbele domicilie toe te staan. Maar vooralsnog blijft deze discriminatie gelden.

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... onen.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

fendtje

#6 , 08 mar 2011 13:54

[quote="Vealing]De kinderen zijn ten laste be de persoon waar ze op de gezinssamenstelling staan, zoals jojan zegt.
Bedankt voor jullie reacties.
Dat is net het verwarrende: wie kiest die gezinssamenstelling? Ik bedoel: als de kinderen bij ons als gezinslid staan hebben wij 'voordeel' bij de berekening van water-, gas- en elektriciteitsfacturen. Maar onze ex-partners niet. Of omgekeerd.[/quote][/quote]

samen blijven en probleem is er niet.
of is het zo dat bij scheiding alle twee de exen recht zouden moeten hebben op een korting.

jojan

#7 , 08 mar 2011 14:15

als bij co-ouderschap de kinderen de ene week wonen bij partner A en de volgende week bij partner B, is het discriminerend dat partner A voor de kinderen wel voordelen krijgt omdat ze daar officieel ingeschreven staan en partner B op niets recht heeft, hoewel hij/zij ook voor de opvoeding van de kinderen instaat. Naar mijn idee zouden ze in zo'n geval elk de helft van de korting moeten kunnen krijgen.

Potrel
Topic Starter

#8 , 08 mar 2011 14:29

[quote="fendtje]

samen blijven en probleem is er niet.
[/quote]

Klopt volledig. Niet geboren worden was ook een optie: dan zijn er in het leven nog minder problemen :lol:

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”