Goede Avond aan iedereen,
Ik heb een vraag waar ik graag een antwoord op had.
Ik ben veroordeelt voor een zaak,waar ik niet akkoord mee ben,daar ik een tweede opinie wil van een andere advocaat voordat ik beslis of ik hier tegen in beroep ga heb ik wel dat dossier nodig.
Mijn advocaat zend wel een afrekening naar de andere advocaat die dat dossier wil inkijken voor dat tweede advies en daar begint het probleem.
Ik wil het bedrag wel betalen maar enkel als ik kan zien waarvan deze kosten zijn .. ik ben bereid om alvast te helft ervan te betalen zodat ik bij het terug brengen van het dossier niet al te veel moet afrekenen ... maar hij weigerd mij het dossier te geven of ik moet alles betaald hebben iets dat ik natuurlijk weiger ik omdat ik toch eerst wil bekijken waarvan die hoge kosten zijn en zonder dat dossier kan ik ook geen tweede opinie vragen aan de andere advocaat ..
wat kan ik doen .. ik weet dat ik het recht heb op mijn dossier,maar omdat ik een tweede advies wil van een andere advocaat voordat ik in beroep ga word ik van deze advocaat tegen gewerkt .. eerst vertelt hij tegen de nieuwe advocaat .. dat hij het dossier zal opsturen .. na een week nog niks ..dan ontvangt mijn advocaat een fax met de eindafrekening en met de mededeling dat het dossier veel te groot is om op te sturen .. dus neem ik telefonisch contact en vertelt hij dat ik mijn dossier ten alle tijde kan komen halen en of dat ik de afrekening heb gelezen .. waarvan ik heb gezegt ja .. maar wil eerst kijken of dat juist is .. dus paar dagen later ga ik naar het kantoor om het dossier .. waarvan men mij duidelijk maakt dat het dossier nog niet bewerkt is omdat er bepaalde brieven eruit moeten gehaalt worden voordat ik dat aan de andere advocaat kan laten lezen ( ik begrijp iets niet .. ik betaal voor het ganse dossier .. maar toch worden nog bepaalde stukken verwijderd) en dan werd er mij nog eens heel duidelijk gemaakt dat ik het dossier krijg als ik de volledige afrekening heb betaald ... daarvan mijn vraag hierboven ... want als ik het volledig betaal .. kan ik geen verhaal meer maken als ik niet akkoord ben met de kosten die mij werden aagerekend ..
Sorry voor dit lang verhaal maar ik weet echt niet anders hoe ik het moet vertellen .. want zolang ik geen tweede opinie heb .. kan ik niet weten of dat ik beroep moet aantekenen ..
vriendelijke groeten aan jullie
Uw advocaat dient uw dossier mee te geven op eenvoudige aanvraag (verplichting) en mag ik géén geval chantage plegen om eerst te betalen.
Stuur hem een aangetekend schrijven een maan hem aan uw dossier zonder verwijl over te maken. Schrijf ook dat U de stafhouder daarover aanspreekt en stuur kopie van uw schrijven aan deze laatste. Tenslotte, spreek een dag af in uw brief om uw dossier zelf af te halen en verhaal elke laattijdige overhandiging van stukken rechtstreeks op hem indien het geding daardoor in gevaar komt. Brieven intra-advocatuur zal U niet meekrijgen. Deze uit het dossier halen duurt hooguit 15 minuten ... of U zou een dossier van duizende bladzijden hebben...?
Deze advocaat misbruikt duidelijk "onwettig" zijn positie om zeker te zijn dat hij betaald wordt doch U heeft het recht eerst in detail de kosten te kennen en deze moeten "in alle redelijkheid" opgesteld zijn. Bent U niet eens met deze kosten of een deel daarvan dan kan U deze eveneens "officieel" betwisten en met de stafhouder bespreken. Let op: stafhouder is dus ook een "confrater". Totale objectivitieit is soms ver te zoeken... .
Voor de goede orde en nog eens uitgelegd: ALTIJD uw documenten in dubbel opstellen (fotokopies aan de advocaat geven - originelen voor Uzelf houden of de advocaat een ontvangstbewijs laten tekenen) en eigen dossier opstellen zodat bij de minste problematiek U onmiddellijk verder kan met een nieuwe.
- de procedure en kosten op papier afspreken en door beide partijen tekenen zodat U "stap per stap" weet wat er gaat gebeuren en U niet voor verrassingen komt te staan... . Vermijd dat er "loco" gepleit wordt door een vervanger (loco = plaatsvervangend - in de plaats van de eigenlijke advocaat die U vertrouwt - dat gebeurt wel eens zonder dat U op de hoogte gesteld wordt van de intentie) en laat dat eveneens op papier zetten.
Bij "conclusies" op papier afspreken dat U wel een vijftien dagen op voorhand kopie ontvangt samen met een inventaris van de stukken met aantallen die ter griffie zullen worden neergelegd en deze docs pas door U goedgekeurd worden als U daarvoor "voor akkoord" heeft getekend.
Sommige advocaten hebben de zeer ambetante neiging zich "NIETS" van de cliënt aan te trekken en alhoewel een dossier soms moeilijk kans maakt voor de rechtbank, deze toch maar aan te nemen om de cliënt te exploiteren. Zij zijn dan ALTIJD de winnende partij want uit onwetendheid zal de cliënt toch maar betalen... .
Erg spijtig maar de advocatuur speelt dat zelf in de hand. Vergeet nooit dat een advocaat een "handelaar" is... . En hij niet ALTIJD uw vriend, verdediger en raadsman is... .
Zoek verder op deze site met de zoekfunctie boven het blad rechts onder "geavanceerd zoeken" naar pro deo advocaat of advocaat voor meer info.
Justiceseeker