- Sabam int alleen voor aangesloten auteurs. Klassieke muziek, creative commons en muziek uit het publiek domein vallen altijd buiten hun beheer. Het volstaat de controleur hierop te wijzen.
Ik kan echter voorbeelden uit de praktijk opnoemen waarbij Sabam alsnog komt innen, zelfs in het geval het duidelijk niet-aangesloten muziek is. Ze hebben immers altijd gelijk (denken ze) en keren de bewijslast om. Dit is aberrant.
Sabam bijvoorbeeld vertegenwoordigt enkel de auteurs (componisten, tekstschrijvers, beeldende kunstenaars) en kan enkel in hun naam toestemming geven voor het gebruik en de reproductie van hun werk.
Uradex vertegenwoordigt de uitvoerende kunstenaars (zangers, muzikanten). Andere rechten, andere toestemming, maar volgens het auteursrecht (overal in Europa) evengoed recht op een (billijke) vergoeding.
Dat kan allemaal zijn maar ik zie toch echt wel een probleem als Sabam komt innen bij muziek waarbij expliciet wordt vermeld dat ze NIET bij Sabam zijn aangesloten, en dan nog op voorhand, zelfs als men niet de intentie heeft om hun muziek te gebruiken. Ik moet toch ook geen licentiekosten betalen voor Windows als ik op mijn PC alleen Linux gebruik. Het probleem is volgens mij ook grotendeels dat Sabam de laatste druppel overal uit wil persen, en dan onder meer achter de wachtzalen, de kindercreches en diens meer gaat waarbij er volgens mij niet kan bewezen worden dat er rechtstreeks winst uit de muziek wordt getapt - een dokter kan bijvoorbeeld ook kiezen om geen radio in zijn wachtkamer te zetten, en ik denk niet dat er een patiënt minder daarom gaat komen. Anders is het natuurlijk gesteld voor bijv. een fuif, waar duidelijk een oorzakelijk verband is tussen het verwerven van toegangsgelden en het gebruiken van andermans muziek.
Ik pleit helemaal niet voor het compleet afschaffen van het auteursrecht, maar ik meen dat in de loop der tijd door een zeker 'gedoogbeleid' Sabam zich bronnen van inkomsten heeft toegeëigend waar ze compleet geen recht op hebben. Het lijkt soms zelfs bijna op het betalen van 'protection money' bij de maffia. Het zou daarom denk ik in ieders voordeel zijn - ook van Sabam - dat de wetgever eens met duidelijke spelregels op de proppen komt waar en hoeveel Sabam wettelijk mag innen en vooral wat niet. Dan is één en ander meteen uit de grijze schemerzone weg. Aan het taxeren van kinderdagverblijven e.d. moet er een einde komen. Of crematoria: het vragen van extra geld bij het spelen van muziek bij een uitvaart is gewoon pervers.
Een ander probleem dat in één klap moet worden aangepakt is de multi-taxatie. Je betaalt BTW als je een CD koopt, als diezelfde CD op de radio wordt gedraaid moet de radiozender daar dan ook nog eens op betalen, het kijk-en luistergeld is dan gelukkig afgeschaft, maar als je dan die radio op een 'openbare' - wat vaak nog discutabel is plaats draait, passeert Sabam weer eens opnieuw langs de kassa. Op het geld dat je nodig hebt om als privépersoon je rekeningen van Sabam te betalen, wat je eerlijk verdiend hebt met te gaan werken, moet je dan ook nog eens belastingen betalen. Je kan éénzelfde koe geen tien keer achter elkaar melken.
Welk percentage van werkingskosten aan Sabams vingers blijft kleven, daar heb ik het dan niet over gehad omdat ik er geen zicht op heb, maar als dat géén 80 % is zoals sommigen beweren, dan moet het voor Sabam toch een koud kunstje zijn om een sluitende boekhouding te presenteren waarin zoiets gedocumenteerd staat. Een kleine zelfstandige moet tot op de cent zijn inkomen kunnen bewijzen of hij wordt beschuldigd van ontduiking. Ik zie geen enkele reden waarom Sabam daarop een uitzondering zou moeten zijn.
Ik ga nog een ander voorbeeld van de schandalige praktijken van Sabam geven. Mijn schoonvader is hobby-filmmaker. Uiteraard gebruikt die in zijn films een streepje muziek. Hiervoor heeft hij altijd netjes Sabam betaald, tot op de cent, hij heeft zelfs tot op de seconde gedocumenteerd hoeveel seconden muziek uit welke cd komen, hoeveel keer die wordt afgespeeld etc. Nochtans krijgt zijn club de lichte dwang om voortaan alleen nog maar 'rechtenvrije' muziek te gebruiken - uiteraard moet daarvoor betaald worden - vanop een welbepaalde harde schijf die aangekocht kan worden bij... ra ra ra? Sabam!