Na een schadegeval aan een onroerend goed, vragen wij prijsoffertes aan verschillende aannemers om de benodigde werken uit te voeren. Van alle aannemrs, zijn er vijf die besluiten dat volledige afbraak de enige mogelijke oplossing is, terwijl er 1 is die van oordeel is dat de schade kan gerepareerd worden (waardoor de kostprijs voor de verzekering gevoelig daalt).
Na veel discussies en dreigingen, komen de expert van de brandverzekering, samen met onze architect, een aannemer (die een prijsofferte heeft opgesteld voor de voorziene reparatiewerken) en wijzelf overeen dat de schade moet hersteld worden.
Tijdens de afbraakwerken aan het pand echter (na verwijderen van dakconstructie, valse wanden, e.d.) stelt de aannemer vast dat de aangebrachte schade een pak groter is dan hij initieel had verwacht (en waarbij zelfs een algehele sloop niet uit te sluiten valt).
1. Kan ik deze bijkomende kostenpost nog verhalen bij de brandverzekering of niet?
2. Kan ik van de aannemer eisen dat hij ALLE benodigde werken (zowel deze voorzien in zijn offerte als deze die verborgen waren) uitvoert op zijn kosten?
3. Als deze kosten voor mijn rekening zijn, wat is de procedure om deze achteraf terug te krijgen van de verzekering?
4. Kan de aannemer gewoon de voorziene werken uitvoeren en zich dan eenzijdig onttrekken van de 10-jarige verantwoordelijkheid met de stelling dat de constructie waarop hij moest verder bouwen niet betrouwbaar meer was?