Beste forumbezoeker,
Graag had ik uw mening gehad betreffende een onbetaalde factuur.
Sinds enkele jaren ben ik als zelfstandige (medezaakvoerder, niet statutair) oa. aan de slag als medewerker van een bankkantoor.
Ik werd vergoed op basis van een vast uurloon en een commissie.
Gedurende 2010 ben ik een halfjaar niet werkzaam geweest wegens ziekte, waarna ik in November de draad bij dezelfde klant/werkgever de draad terug opgenomen heb. Wij hebben mondeling de afspraak gemaakt betreffende uurregeling en vergoeding alles verder te zetten zoals voordien.
Ik had verschillende projecten en taken doorgekregen van de kantoorhouder welke ik zou mogen afwerken. Deze werden door onze goede verstandhouding uit het verleden hoofdzakelijk mondeling besproken. Toch werd hier een korte samenvattende mail verstuurd vanwege de kantoorhouder naar mijn mailadres.
Op een avond krijg ik telefoon dat de kantoorhouder eenzijdig beslist dat ik de volgende dag niet meer hoefde te komen naar kantoor.
Ondanks dat wij een mondelinge overeenkomst hadden waarbij ik nog minstens enkele weken ging werkzaam blijven.
Van zijn kant was op geen enkel moment gewag gemaakt van ontevredenheid.
Ikzelf was mij ook van geen kwaad bewust en had nog verschillende afspraken gemaakt betreffende beleggingsadvies voor de komende week en zelfs de dag erna. Hierdoor misliep ik verschillende commissies betreffende klanten die ik ondertussen binnengehaald had, maar nog niet getekend hadden. Ik had de afspraak ook niet dringend geplaatst, was mij van geen kwaad bewust.
Tot ik de dag nadien niet meer op kantoor mocht zijn...
Ikzelf heb een factuur opgesteld met ook mijn mislopen commissies, maar deze weigert hij te betalen. Het overige saldo werd wel betaald.
Mijn vragen:
1) Kan ik via gerechterlijke weg aanspraak maken op deze mislopen commissies?
2) Is een mondelinge overeenkomst voldoende voor facturatie? Klant had reeds jaren zelfde tarieven, dien ik dan telkens een nieuw akkoord te laten handtekenen vooraleer ik tot werkzaamheden overga?