In de eerste plaats mijn dank voor de antwoorden. Ik snap wel dat jullie belangeloos blijven antwoorden.
Ik ben natuurlijk koppig in zekere zin. Ik vind niet dat omdat 4 mensen A zeggen en maar één B dat A per definitie juist is. Maar ik verwacht ook wel een zekere logica die me van punt X naar Y naar een eindconclusie leidt. En dat die logica juridisch onderbouwd is. Ik noem dat eerder een (zeer) kritisch geest dan koppig.

.
Ik heb wel het gevoel dat men er een beetje van uit gaat die in Brussel toch zo dom niet kunnen zijn. En wat zou ik niet-jurist, kleine mens kunnen te vertellen hebben.
bv reactie van mava105 enz...
Misschien vinden jullie wel dat ik leid aan één of andere leesblindheid. Dat kan natuurlijk... feel free om me nog harder op de feiten te drukken.
En ik weet ook wel dat zelfs heb ik 100% gelijk dat de Vlaamse administratie zich niet zonder slag of stoot zal gewonnen geven. En ik misschien tot in RvSt of zo mag gaan om gelijk te krijgen. Bosmans is tot ik weet niet waar moeten gaan om gelijk te krijgen ivm voetbaltransfers. Er zijn er dus veel die hem ongelijk gaven. Maar had hij ongelijk?
Dus als ik logisch nadenk:
ja ik put rechten en plichten uit de bouwvergunning. Maar die rechten en plichten kunnen enkel slaan op die zaken die vergund worden.
Als mijn huis instort moet ik ook niet bij de overheid aankloppen: ja maar jullie hebben dat zo vergund.
En dus nogmaals EPB is geen onderdeel van die rechten en plichten. Zoek gerust in de codex ruimtelijke ordening. Waar vinden jullie dat terug dat dat wel zo zou zijn? Ik heb niets moeten toevoegen bij mijn aanvraag. De vergunningsverlenende overheid (gemeente) doet ook geen enkele toetsing in die zin.
Ik zie echt geen verschil tussen EPB en bv
- het AREI - elektrische installaties: (
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=593" onclick="window.open(this.href);return false;): als daar sinds 1 jan 2011 iets in wijzigt denk ik ook niet dat ik moet afkomen. Jamaar ik heb al een bouwvergunning.
- veiligheidscoördinatie: daar zijn al verschillende wijzigingen geweest. Ik denk ook niet dat ik daar moet afkomen met: "ik heb al een bouwvergunning".
of zelfs heel concreet:
- sinds 1 januari 2011: kan ik geen aanspraak meer maken op fiscale afrek voor muurisolatie. Menen jullie nu echt dat ik dat nog kan claimen louter omdat ik een bouwvergunning heb?
Je zou ook een analogie kunnen maken met de regelgeving ivm hemelwater (regenwaterput enz..). Maar het verschil is hier dat de regelgeving ivm hemelwater een stedenbouwkundig verordening is of dus een uitvoeringsbelsuit van de codex ruimtelijke ordening. Je moet bij de vergunning een apart formulier voegen waar je aangeeft hoe aan de verordening te zullen voldoen. Er gebeurt een nazicht een toetsing door de vergunningsverlenende overheid.
Dit is m.i. iets heel anders dan EPB: eigen decreet en besluit los van codex, geen apart formulier, geen toetsing.
Of nog: stel dat ik op mijn bouwaanvraagplannen alle EPB maatregelen erbij schrijf (wat dus niet moet omdat de gemeente dat niet nakijkt - zoals ik al zij). Maar stel ik doe dat. Zoveel cm isolatie hier van dat type. Zoveel cm isolatie daar van dat type. Maar de cm's voldoen NIET aan EPB. De gemeente interesseert dat niet, ze kijken dat ook niet na, het is ook geen belemmering om me al dan niet te vergunnen. Denken jullie nu echt dat ik zo kan bouwen en als ik bij een controle van VEA (adiminstratie die energieregelgeving nakijkt) een boete krijg: ik kan zeggen. Ja maar het is zo vergund. Echt waar: no way!. Maar dat mes snijdt natuurlijk dan ook aan de andere kant.
PS:
Voor de aannemer zijn er geen verplichtingen ivm EPB.
Voor de architect zijn er amper verplichtingen ivm EPB. Het enigste wat hij moet doen is mij een aangetekend schrijven sturen dat hij vreest dat ik de EPB eisen niet ga halen en dan is hij verlost van zijn verantwoordlijkheid.
Alvast bedankt.