wat bij verkoop van huis door pleegvader

benji1974
Topic Starter

wat bij verkoop van huis door pleegvader

#1 , 06 jan 2011 17:05

bij het overlijden van mijn pleegmoeder is de wooning verdeeld onder mijn pleegzus en pleegvader en mijzelf daar wij bijden zijn geadopteerd. valt dit denk ik toch in rechte lijn voor erfgenamen?
mijn pleegvader heeft het recht om er te blijven wonen, maar nu spreekt hij om dit huis te verkopen ( weten we van mensen die het ons hebben verteld ) als ik er over begin dan weet hij van niets en zegt dat ik geen recht hebben op ook maar 1 cent van het huis daar hij zegt dat hij mij nooit gewild heeft.
kan hij dit huis dan ook verkopen buiten ons om zonder dat wij er weet van hebben of kan hij niets doen zonder dat ik ook teken wat mijn pleeg zus betreft is zij alles voor hem en krijg ik ook geen gehoor van haar. als er al iets zou verdeeld worden zou ze dan ook niet aarzelen om mij er te kunnen buiten sluiten. kunnen zij samen iets doen of moeten ze hoe dan ook mij er bij betrekken?
alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu

#2 , 06 jan 2011 17:11

Waren uw pleegouders getrouwd?

benji1974
Topic Starter

#3 , 06 jan 2011 17:25

ja deze waren getrouwd

Reclame

Tmespreu

#4 , 06 jan 2011 17:30

EDIT: Lacuneus antwoord..
Laatst gewijzigd door Tmespreu op 06 jan 2011 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro

#5 , 06 jan 2011 18:39

Waarom zou hij het huis niet kunnen verkopen? Waarschijnlijk is het trouwens nog voor de helft van hem in volle eigendom.
Mogelijk was er ook een beding "langst leeft heeft al". Dus meer info nodig om correct te kunnen antwoorden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#6 , 08 jan 2011 10:20

“Art.353-15.De geadopteerde en zijn afstammelingen behouden al hun erfrecht in hun oorspronkelijke familie. Zij verkrijgen op de nalatenschap van de adoptant of adoptanten dezelfde rechten als een kind of zijn afstammelingen daarop zouden hebben maar verkrijgen geen enkel recht op de nalatenschap van de bloedverwanten van de adoptant of adoptanten.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Uit ‘daar wij bijden zijn geadopteerd‘ lijdt ik af dat het om ‘gewone adoptie’ gaat. Ik ga ervan uit dat er geen beschikkingen onder de levenden,noch bij testament waren en dat de woning van de adoptanten behoorde tot hun gemeenschappelijk vermogen.

Dit houdt in dat uw ‘pleegvader’ bij overlijden van uw ‘pleegmoeder’ zijn helft van de woning in volle eigendom behoudt en het vruchtgebruik erft op de helft van uw ‘pleegmoeder‘,waarvan beide geadopteerden een gelijk deel in blote eigendom erven.

Uw ‘pleegvader’ kan de woning dus niet vervreemden zonder akkoord van ALLE erfgenamen. Wel kan hij toepassing maken van “Art.745quinquies.§ 1. Het recht om de omzetting van het vruchtgebruik of de toewijzing in volle eigendom van de goederen bedoeld in artikel 745quater, § 4, te vorderen, geldt voor elk vruchtgebruik van de langstlevende echtgenoot...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”