Stel:
1. ik open een onderneming in Belgie.
2. ik huur een server in Duitsland en registreer daar een .be
3. mijn verkopen vinden echter door fiscale en gunstigere omstandigheden allemaal via die server in Duitsland plaats.
4. alle goederen die hierover worden verkocht, zijn nooit in Belgie geweest, maar worden direkt in Duitsland verpakt en verstuurt.
Ben ik in Belgie hiervoor aansprakelijk of in Duitsland?
Eerst wat vragen, later hopelijk ook antwoorden:
1. Wat bedoel je met "ik open een onderneming"? Heb een je vennootschap opgericht in België? Belgische vennootschapsvorm? Met zetel in België?
2. Om een .be domein te registreren moet je een adres of zetel in België hebben. Heb je dat?
3. Je verkopen vinden via de server in D plaats, maar vanwaaruit factureer je? België of Duitsland?
4. Verkoop je aan consumenten of professionelen?
5. Zal je site in het Nederlands en/of het Duits zijn?
Algemene regel ( en onder alle voorbehoud, want de details van je plannen ontbreken): de plaats waar je server staat heeft weinig belang voor toepasselijk recht op je relaties met klanten/consumenten. Je zetel en facturatieadres zijn van belang (en je algemene voorwaarden, die toepasselijk recht zullen aanduiden).
Voor het bepalen van de bevoegde rechtbank ten aanzien van kopers/consumenten is de plaats waar de servers staan ook niet van belang, wel het publiek waarop de website zich richt (blijkt o.m. uit taal, vermelding van telefoonnummers, leveringskosten naar een bepaald land, ...).
Ten aanzien van de serverhoster, de webhoster en andere leveranciers, kan het verhaal anders liggen. Daar zou Duits recht van toepassing kunnen zijn en zouden de Duitse rechtbanken bevoegd kunnen zijn.
Ik herhaal mezelf hier eindeloos, maar je laat je advocaat (of best eigenlijk: een advocaat die thuis is in internetrecht) best een uurtje naar de details van je plannen kijken om zeker te zijn dat je geen nodeloze risico's neemt en niet op een dag voor een Duitse rechtbank belandt. Ook voor fiscale aspecten laat je alles best eens zien aan een professioneel.